Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvem har magten over holdninger og viden?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvem har magten over holdninger og viden?"— Præsentationens transcript:

1 Hvem har magten over holdninger og viden?
Seniorrådgiver Kim Larsen Burson Marsteller

2 Kemikalierne - den perfekte skurk

3 De danske mediers fokus på kemikalier
Hej Kim, Jeg ved ikke, hvordan dit oplæg kommer til at være, men jeg forestiller mig noget i denne her stil. Du starter med en kort intro om dig selv, BM – evt med lidt afvæbende humor omkring BM sagen. Derefter kan du jo gå ind på hvordan det danske mediebillede har ændret sig radikalt, flere blade, magasiner, aviser, mere online, mere video osv. (det kendte slide). Herefter kan du så komme ind på, hvilke konsekvenser det har for organisationer, der beskæftiger sig med kemikalier – flere medier betyder større mulighed for eksponering af netop sin holdning(dagsorden), men også en risiko for at modstandernes dagsorden komemr igennem samt kan få kritik fra flere sider hurtigere end før. Så kan du vise ovenstående slide omkring hvordan udviklingen af artikler om kemikalier er vokset markant i de sidste 6 år – hvordan kemikalier er blevet en del af vores hverdag – vi lever mere og mere i et samfund, hvor de farer/risici som vi møder er menneskeskabet og hvordan det åbner op for nye debatter – for menneskeskabte problemer kan løses langt mere effektivt end naturskabte. (jf. Vi kan slukke for strømen - stød, men vi kan ikke slukke for vinden - orkan) Så, når fakta er at flere og flere medier giver flere og flere aktører mulighed for at have en mening og sætte deres dagsorden, så blive det kommunikative rum (offentlige debat + lobbyisme) mere og mere trængt. Skift til næste slide. Det betyder så, at hver enkelt aktør bliver nødt til at spille kemi-spillet. Altså acceptere at der er kamp om at være dagsordenssættende og at forstå de forskellige aktøres mål og ageren, for bedre at kunne kommunikere effektivt. På flere niveauer. Ikke kun med at sætte sig igennem og overtrumfe hinandens dagsordner, men også for bedre at forstå hinanden og se hinandens synspunkter og på den måde ordne evt. issues før de bliver til kriser. ...osv osv. her kan du sikkert sige meget mere og måske noget helt andet. Afsluttende kan du jo komme ind på, at kemikalier er her for at blive, men det er miljøet og vores gode helbred også – så derfor skal alle de aktører, der spiller kemi-spillet forstå at... Din finde afslutning. Alt i alt Kim, så kan du tage dette som guidelines – brug det af det, som du syntes er godt. Resten kan du smide væk. Cheers,

4

5 Den perfekte skurk Komplicerede Svære at forklare/forstå
Stor potentiel skadevirkning Nem at dæmonisere Få venner med stor troværdighed Mange venner med lille troværdighed Nuancerne og proportioner er vigtige

6 Nuancer og proportioner?
Ca. 80 % om RISIKO Ingen forskel på RISIKO eller FARE Enten FARLIGT eller UFARLIGT Sjældent fokus på koncentration / dosis / udbredelse / alternativer “NATURLIGT” altid godt

7 Nuancer og proportioner?
Primo August 2004: Kemikalier giver Alzheimers Fakta: Tredobling af antal patienter. Mange årsager. NGOer: foruroligende. Beviser behov for opstramning af REACH Politikere: Stærkt bekymrende. Nu må vi have strammet op. Ministeren må forklare sig. Ultimo August 2004: Forskere delt om Alzheimers Forsker: Sammenhæng ikke bevist. Stigning skyldes aldrende befolkning, bedre diagnosticering

8 Vinderne – på den korte bane
NGO´erne sætter dagsordenen Politikere virker handlekraftige Medierne får gode historier Danskerne bliver informeret (Miljøet)

9 Konsekvenserne Nuancerne og proportioner går tabt
Vi risikerer at træffe forkerte beslutninger Vi bliver fejlinformeret Vi bliver ligeglade (miljøet)


Download ppt "Hvem har magten over holdninger og viden?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google