Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Advertisements

Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
I NTERNATIONALE STUDERENDE PÅ TRYGT FAREVAND Synlig og usynlig pædagogik som forståelsesramme.
Takao Tanabe: Takao Tanabe was born in 1926 in Prince Rupert, British Columbia. Takao Tanabe er meget vigtig for vores forståelse for British Columbias.
Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen.
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Få fat i det kreative samspil - en overset ressource Pædagogiske inspirationsdage Benedikte Achen 13. august 2013.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød Den lærende byggeplads Inspiration og idé generering Brainstorm på godt.
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Introduktion af VDSL2 med frekvensplan 35b (“Vplus” – “Supervectoring”) 1 VULA Videreudvikling – møde 6. november 2015 Vers. 1.0.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Den åbne innovative folkeskole
Modul 6: Personlig salgscoaching
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Alle rettigheder forbeholdes
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Friendly fire Thomas Ryberg.
Undervisning og formativ feedback
Kommunikation/dialog i e-læringsforløb
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Kommunikation/dialog i e-læringsforløb
UNDERVISNINGENS FORLØB
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Fælles ledelsesgrundlag
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Vejledning i validering
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Skoleudvikling i Praksis 1
Digitalisering af prøver i grundskolen
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Formålet med kommunikationsstrategien
Danmarks Vejlederforening
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Climate Change, STX Fysik C
Rækkevidde af skråt kast
Karsten Gynther Docent Professionshøjskolen Absalon
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil        Karsten Gynther Docent Center for Skole og Læring University College Sjælland

Den nemme løsning Dato

Dato

Dato

Dato

Dato

1. Dato

2. 1. Dato

3. 2. 1. Dato

Ikke teknologi trends men uddannelsestrends Bedre adgang til uddannelse - flere får mulighed for at tage en uddannelse og flere vil kunne lære mere: Tid og rum: Uddannelse gøres mulig for alle uanset hvor de bor og hvordan de i øvrigt lever deres liv. Deltagelse: At lære med henblik på at tage en uddannelse – sker gennem en mangfoldighed af nye digitalt medierede deltagelsesformer. (Nye inklusions- og eksklusionsmekanismer opstår). Adaption: Uddannelser kan tilpasses den enkelte læringsbehov og behov for støtte. (Individualisering, differentiering og personalisering). Dato

Rethinking hvordan uddannelsesinstitutioner fungerer i dag Hvad er en uddannelsesinstitution? Hvad er undervisning? Dato

Rethinking hvordan uddannelsesinstitutioner fungerer i dag Hvad er en uddannelsesinstitution? Hvad er undervisning? Elev(er) Lærer Indhold Dato

Rethinking hvordan uddannelsesinstitutioner fungerer i dag Hvad er en uddannelsesinstitution? Hvad er undervisning? Undervisning er synkron kommunikation mellem en lærer og nogle elever med henblik på at lære noget bestemt. En uddannelsesinstitution er det fysiske sted hvor dette foregår i parallelle ens settings. Et ”naturligt” givet didaktisk design – som givet af gud? Elev(er) Lærer Indhold Face to face Dato

200 års uddannelsesdesign: Landsbyskolen 29.11.2018

Rethinking hvordan uddannelsesinstitutioner fungerer i dag Elev(er) Lærer Indhold Hvad man kan forandre/ændre i en undervisningssituation samtidig med, at brugerne stadig oplever det som ”undervisning”? Face to face Dato

Kompleksitet: I hvor høj grad er innovationen vanskelig at bruge? Udbredelsen af en innovation blandt andet afhængig af følgende parametre:  Kommunikerbar: I hvor høj grad kan innovationen forklares for andre, så de kan forstå, hvad den går ud på? Relativ fordel: I hvor høj grad opleves innovation som bedre end eksisterende løsninger? Kompleksitet: I hvor høj grad er innovationen vanskelig at bruge? Afprøvningsmulighed: I hvor høj grad kan innovationen afprøves i det små? Kompatibel: I hvor høj grad bryder innovationen med eksisterende værdier og erfaringer med denne type ydelser? (Rogers 1995, opr. 1962) 29.11.2018

Innovativ systematisk tænkning Er en metode hvor man: nedbryder en genstand, proces eller et system i nogle grundlæggende elementer. b) efterfølgende forsøger at eksperimentere med elementernes egenskaber eller funktioner. 29.11.2018

Innovativ systematisk tænkning - hjælpeværktøjer Man kan forsøge at: Eliminere en komponent. Fjerne et objekt fra systemet. Dele et objekt op i mindre dele og give hver del en ny funktion. Erstatte en komponent med en anden komponent. Introducere en kopi eller modificeret kopi af et eksisterende objekt. Modificere en ydelse en anelse med samme brugeroplevelse. Ændre på et symmetrisk eller asymmetrisk forhold mellem et system og dets komponenter eller funktioner. Tilføje en ny funktion til en eksisterende komponent. Bruge en komponent til flere forskellige funktioner. Barak, M. (2004). 29.11.2018

”Underviseren” – analyseret med afsæt i innovativ systematisk tænkning 29.11.2018

”Underviseren” – analyseret med afsæt i innovation systematisk tænkning Didaktisk funktion Tilstedeværende person Didaktisk design Fysisk tilstedeværelse Relevant formidling Kropsliggjorte disciplineringsmekanismer Didaktisk orkestrering Kropsliggjort omsorg Feedback på læreproces (just in time /synkron) Kropsliggjort identifikation Feedback på læreproces (asynkron) Kropsliggjorte inklusions- og eksklusionsmekanismer Validering Kropsliggjort anerkendelse Sortering (eksamen) Lærertilstedeværelse (teacher presence) 29.11.2018

Synkrone online undervisningsmiljøer. Kommunale læringscentre. MOOCs. Tre eksempler på nye uddannelsesdesign som er muliggjort fordi man på forskellig vis har arbejdet med at uddifferentiere ”underviseren” i en didaktisk funktion og en tilstedeværende person. Synkrone online undervisningsmiljøer. Kommunale læringscentre. MOOCs. Dato

En online ingeniøruddannelse 29.11.2018

En online ingeniøruddannelse Lærer Indhold Elever 29.11.2018

En online ingeniøruddannelse Remediering 29.11.2018

En online ingeniøruddannelse 29.11.2018

”Online-underviseren” – analyseret med afsæt i innovation systematisk tænkning Didaktisk funktion Tilstedeværende person Didaktisk design Fysisk tilstedeværelse Relevant formidling Kropsliggjorte disciplineringsmekanismer Didaktisk orkestrering Kropsliggjort omsorg Feedback på læreproces (just in time /synkron) Kropsliggjort identifikation Feedback på læreproces (asynkron) Kropsliggjorte inklusions- og eksklusionsmekanismer Validering Kropsliggjort Anerkendelse Sortering (eksamen) Lærertilstedeværelse (teacher presence) 29.11.2018

”Online-underviseren” – analyseret med afsæt i innovation systematisk tænkning Didaktisk funktion Tilstedeværende person Didaktisk design Fysisk tilstedeværelse Relevant formidling Kropsliggjorte disciplineringsmekanismer Didaktisk orkestrering Kropsliggjort omsorg Feedback på læreproces (just in time /synkron) Kropsliggjort identifikation Feedback på læreproces (asynkron) Kropsliggjorte inklusions- og eksklusionsmekanismer Validering Kropsliggjort Anerkendelse Sortering (eksamen) Lærertilstedeværelse (teacher presence) 29.11.2018

Kommunale læringscentre IT 29.11.2018

”Kommunale læringscentre” – analyseret med afsæt i innovation systematisk tænkning Didaktisk funktion Tilstedeværende person Didaktisk design Fysisk tilstedeværelse Relevant formidling Kropsliggjorte disciplineringsmekanismer Didaktisk orkestrering Kropsliggjort omsorg Feedback på læreproces (just in time /synkron) Kropsliggjort identifikation Feedback på læreproces (asynkron) Kropsliggjorte inklusions- og eksklusionsmekanismer Validering Kropsliggjort Anerkendelse Sortering (eksamen) Lærertilstedeværelse (teacher presence) 29.11.2018

MOOCs M: Massive O: Open O: Online C: Course 29.11.2018

Mediering af underviserfunktionen MOOCs Skalerbar Mediering af underviserfunktionen M: Massive O: Open O: Online C: Course 29.11.2018

”MOOCs” – analyseret med afsæt i innovation systematisk tænkning Didaktisk funktion Tilstedeværende person Didaktisk design Fysisk tilstedeværelse Relevant formidling Kropsliggjorte disciplineringsmekanismer Didaktisk orkestrering Kropsliggjort omsorg Feedback på læreproces (just in time /synkron) Kropsliggjort identifikation Feedback på læreproces (asynkron) Kropsliggjorte inklusions- og eksklusionsmekanismer Validering Kropsliggjort Anerkendelse Sortering (eksamen) Lærertilstedeværelse (teacher presence) 29.11.2018

Radikale innovationer – radikale transformationer: Prototyper for radikalt nye uddannelsesdesign opstår. Uddannelseskulturen slår tilbage. Et nyt Kuhnsk paradigmeskift står ikke lige for døren – hverken om 1, 3 eller 5 år. 29.11.2018

Barak, M. (2004). Systematic Approaches for Inventive Thinking and Problem-Solving: Implications for Engineering Education. In: Int. J. Engng Ed. Vol. 20, No. 4, pp. 612-618. Rogers, E. M. (1995/1962). Diffusions of innovations. The Free Press, New York. 29.11.2018