Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Ørestad Skoles værdier
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Læring i bevægelse - hvorfor?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Børn, bevægelse og motivation
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Skolebestyrelsen & værdier
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Alle børn er alles ansvar
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
”Vi gør det allerede – det handler om at gøre det mere konsekvent” Ove Christensen, DUR Midtvejsrapport.
Majbørn 2015 Præsentation af program
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
IK Rosendal Lørdag d. 16. august Intro Præsentationer Programmet Formål – banen kridtes op.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
”Bevægelse i udskolingen”
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen BIU – 3-på stribe Mikael Lytzen Lærer siden 2004 Arb. Esp. Skole, afd. Tibberup Underviser i dansk, idræt og samfundsfag PD bevægelsesvejleder Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Bevægelse, læring og trivsel BIU med 8A Hvad er bevægelse? Skabelse af en (motiverende) bevægelseskultur i skolen via elevinddragelse Didaktiske metoder Links/arb. redskaber Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen Bevæg svaret Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen Hvad ved vi? Bevægelse-På-Tværs For at øge koncentrationen kræver det lav eller moderat intensitet. For at øge hukommelsen kræves der høj intensitet umiddelbart efter en læringssituationen. Bevægelsen skal være struktureret og gennemarbejdet for, at den bliver meningsfuld for eleverne. Bevægelse fremmer motivation og variation i skoledagen Fysisk aktivitet kan være med til at styrke børns selvværd og selvtillid, og gerne når det dyrkes sammen med nogen. Herunder styrkes relationen til henholdsvis jævnaldrende, forældre og lærer/pædagog. Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Hvad er en god bevægelseskultur? - Kropsfænomenologi: ”Det er igennem kroppen at vi sanser og forstå fænomenernes betydning”(Ponty) - Der kan være mange forskellige motivationer hos elever, som måske ikke er ens med lærerens intentioner om læring. Vi skal derfor have skabt et trygt rum”. (CeFu, 2016) ”Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, når man holder op med at lege”(Gunnar NU Hansen) BB - massage Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Motivation for bevægelse Viden: Man glædes ved at tilegne sig ny viden hele tiden Mestring: Man glædes ved at kunne anvende det, man har lært Præstation: Man glædes ved at klare sig godt Involvering: Man glædes ved at have indflydelse på det, man lærer Relation: Man glædes ved at have det godt sammen med andre (CeFu, 2016) ”Ingen bevidsthed uden en kropslighed”(Ponty) Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Ja, eleverne vil det gerne Søren Smedegaard, FIIBL (2016) Udfordring for specielt udskolingen Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen Hvordan gør vi det? Jeg hører det – jeg glemmer det Jeg ser det – jeg husker det Jeg gør det – jeg forstår det (kinesisk ordsprog) Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen Elevinddragelse Tages med på råd Komme med tiltag og ideer/input. Stå for en aktivitet Kilder: Eva 2014, DSE danske skoleelever 2015, Peter Hede, Sten Nilsen og Bent Vigsø ”At lytte kræver dialog – hvilket involverer, at elever og lærer arbejder sammen om spørgsmål og problemer af fælles interesse, overvejer og evaluerer forskellige måder at arbejde med og lære om disse spørgsmål på, udveksler og anerkender hinandens synspunkter og kollektivt løser problemerne” (Hattie 2013) Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Læringsperspektivet - 4 fokuspunkter Fysisk – Socialt – Psykisk – Kognitivt Der tages udgangspunkt i eleven før aktiviteten Der er et mål med idrætten/bevægelsen Pæd. bagdør(melde til og fra) ”Pædagogisk idræt”, Sandholm og Sørensen 2014 Krydsbevægelser hjælper på læring(Ann Knudsen, 2008) Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen(kon, 2011) Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer succes(kon, 2011) Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Hvad kan siges om Bevæg svaret? Fysisk, psykisk, kognitivt eller socialt mål? Organisering(cirkel, firkant mv.)? Grupper eller plenum? Mulighed for elevinddragelse? Andre refleksioner? Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Egne erfaringer - didaktisk Italesætte en anerkendende bevægelseskultur Gør det tydeligt at bevægelse er sjovt, MEN IKKE KUN FOR SJOVT Klare rammer og mål for en aktivitet(husk tid til refleksion undervejs) Udvælg (evt) en aktivitetsleder til gruppeaktiviteter Overvej lærerrollen - og graden af elevmedbestemmelse Bevægelsescoaches Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Gør bevægelsen synlig for elever Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen kollegaer Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen …og forældre Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen

Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen www.kroppeniundervisningen.dk Her kan lærere, forældre og elever hente inspiration og viden Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen