Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Ordenes betydning Alkoholiker
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hvorfor resultatløn?.
Forberedelse til eksamen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne opnår viden om, hvordan sygdom.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Sådan bruger du præsentationen
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers betydning for trivsel og livskvalitet. At deltagerne får viden om recovery og om muligheden for at etablere et tilfredsstillende og meningsfuldt liv. Version oktober 2015

Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Version oktober 2015 Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Version oktober 2015 5

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Program for i dag. Velkommen Netværk og relationer Familie og kommunikation Hvordan har dagen været? PAUSE efter behov Dagens program er meget overordnet – husk at tilrette i forhold til de valgte emner for dagen. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Betydningen af et godt netværk Hvad kendetegner et godt netværk? Hvilken betydning har et godt netværk ? Hvad kan du lide at lave med dit netværk ? Stikord: Et socialt netværk udgøres af personer, som betyder noget for den enkelte på godt og ondt Fx familie, venner, kollegaer, naboer , behandlere At have nogen, der står os nær er afgørende for vores oplevelse af sundhed og livskvalitet Vores evne til at klare belastninger i livet øges, hvis vi har et godt netværk Netværket ændres livet igennem Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Version oktober 2015

Netværk – familie og venner Et godt netværk betyder meget: Familie / venner kender dig ofte rigtig godt Man kan dele sine oplevelser og tanker Se problemer i nyt lys Få nye oplevelser sammen med andre Mærke at man ikke er alene Særligt ved sygdom: Få hjælp til hverdagens gøremål Få hjælp til at opretholde og forstærke håbet om bedring Hvordan kan netværket hjælpe ved kriser og ved sygdom. Inddrag deltagernes egne erfaringer Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Netværks-skema NABOER DEN FORLÆNGEDEZONE DEN PERSONLIGE ZONE FAMILIE VENNER TÆTHEDS-ZONEN Der udleveres et skema til hver deltager, der udfylder skemaet individuelt. Et hvert felt skrives navne på de personer, der dækker kategorierne. Dem man er tættes på længst inde mod centrum. Evt. drøftelse 2 og 2 Opsamling på tavlen i forhold til, hvordan denne opgave var og om man opdagede noget nyt . Fokus på at netværk kan være meget forskellige både i form og størrelse og der ikke er noget rigtigt eller forkert. Alternativt gennemgang på tavlen med brainstorm fra gruppen om hvad de kommer til at tænke på når de ser figuren. Forklaringer: 1. Inderste zone - ”Tæthedszonen” : De nærmeste, mest betydningsfulde personer, overvejende tæt, følelsesmæssigt kontakt. Bortfald vil få stor betydning for netværksstrukturen.   2. Mellemste zone - ”Den personlige zone”: Personer man jævnligt har kontakt med. Herfra foregår ofte nyrekruttering til tæthedszonen. Personer, man har funktioner til fælles med (arbejde, fritidsinteresser osv.) 3. Yderste zone - ”Den forlængede zone” : Personer, man har berøring med, kender navn på, gamle bekendte osv. PROFESSIONELLE ARBEJDSKAMMERATER Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Forskellige behov/ forskellige mennesker Nogle foretrækker megen kontakt til andre mennesker Nogle har brug for tid til at være alene Nogle har brug for at læse og blive udfordret intellektuelt Nogle har brug for en tryg hverdag med forudsigelige gøremål Nogle finder stor glæde ved kontakten til dyr Osv…osv…. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Menneskelige behov SelvRealisering Transcendens Mening, Livets formål Maslow’s model En figur der kan illustrere de forskellige behov vi kan have som mennesker – udviklet af den amerikanske psykolog Abraham Maslow Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Forhold til andre og eget behov for at være aktiv Når man bliver syg kan der ske en forandring i forhold til: Behovet for kontakt med andre Behovet for aktiviteter Behovet for hjælp og støtte Vigtigt at kunne snakke med familien og venner om ændrede forventninger og behov undervejs Når man får det bedre, sker der forandringer igen. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Støtte fra familie og venner Passende støtte fra familie og venner er en vigtig faktor i forhold til bedring og forebyggelse Familiens og venners viden om sygdommen er af betydning for at yde en god støtte Familiens og venners inddragelse i behandlingen sammen med dig bedrer prognosen Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose EN AF OS – Simons historie Om Lauras betydning (2:15) Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Dialog Hvilke behov er vigtige for dig? Hvilken støtte har man særligt brug for, når man er syg? Spørgsmål til gruppen Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Forandring og ensomhed Efter indlæggelse kan mange opleve store udfordringer i forbindelse med udskrivelse En udfordring kan være oplevelsen af ensomhed En længere periode med sygemelding kan også være udfordrende Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Skizofreni og ensomhed Interview om skizofreni & ensomhed med Jonas Strandgaard. Interviewet er en del af Hackathon 2014. (5:13) Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Støtte fra familie og venner Tal med dine venner og familie om hvad du har brug for, hvis du får det dårligere Pas på du ikke isolerer dig i en sårbar periode Hold kontakten med dine venner og familie, dem du ved, kan støtte dig Det er helt ok at bede om hjælp Læg op til erfaringsdeling af udfordringer i forhold til ensomhed og forandrede forhold til venner/ kollegaer efter indlæggelse/sygdom. Drøftelsen kan være 2 og 2 eller i plenum afhængig af tryghedsniveauet. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Ved belastning/konflikter Konflikter og uenighed giver let stress Stress giver ofte symptomer Pas derfor på dig selv, når du oplever konflikter, der giver stress Måske er det for stressende at være sammen lige for tiden? Det er helt ok at trække sig Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Diaglog Har forholdet til dine pårørende/venner ændret sig ? Hvad har været den største udfordring ? Hvad har været den bedste støtte ? Erfaringsdeling om relationer til de pårørende/venner i forskellige faser af forløbet – at forholdet kan ændre sig undervejs. Enten i plenum eller 2 og 2 afhængig af tryghedsniveauet. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Pårørendes reaktioner Almindelige reaktioner når et familiemedlem får en psykose: Uro Bekymring Øget stress Tristhed For stor interesse for dit sygdomsforløb Irritation De pårørende har brug for viden og at blive inddraget i din behandling, efter aftale med dig. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Enkel kommunikation TAL ÉN AD GANGEN TAL DIREKTE TIL PERSONEN TAL FOR DIG SELV, BRUG ”JEG & DU” PRØV AT TALE KLART, ROLIGT OG POSITIVT SPØRG DIREKTE I STEDET FOR AT ”GÆTTE” GIV HJÆLP, NÅR EN ANDEN KAN VÆRE SVÆR AT FORSTÅ GIV OPMUNTRING, STØTTE OG POSITIVE KOMMENTARER HOLD IGEN MED IRONI OG KRITIK Dette er enkle regler der sænker stress-niveauet og som tager hensyn til evt symptomer. Regler kan drøftes i gruppen - er det regler der kan gælde både i gruppen, men også i familien eller blandt venner ? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Passende åbenhed i kommunikation Løse relationer Nære relationer Meget nære relationer Mig Cirklen er ment som en illustration af forskellige niveauer af åbenhed i samtale. Til Løse relationer er small talk passende. Dvs samtale om emner, der er meget generelle. Mellemniveauet omhandler lidt mere personlige emner som snak om interesser, holdninger til forskellige emner og fortælling om personlige oplevelser på en neutral måde. At indgå i meget nære relationer kræver parathed til at dele følelser med andre. Giv eksempler på de forskellige niveauer for åbenhed og lav en brainstorm over hvad man kan snakke om i de forskellige niveauer Drøft også fordele og ulemper ved at samtale på de forskellige niveauer af åbenhed. Drøft deltagernes erfaringer med samtale på de forskellige niveauer. Evt inddrag rollespil Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Dialog Hvor åben ønsker du at være om din sygdom ? Fordele og ulemper ved at fortælle om din sygdom ? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Recovery – at komme sig Recovery er…. En individuel proces, hvor man arbejder på at finde mulighed for at leve et meningsfuldt og tilfredsstillende liv Noget aktivt Omfatter det hele menneske – ikke kun sygdom At blive ”herre i eget liv ” Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Hvad tænker andre om recovery ? Er at helbrede sit liv At være i stand til at nyde sit liv At fokusere på sin fremtid At være mere uafhængig At være fra fri symptomer En række skridt, nogle gange små skridt, som at gå en tur, tilberede frokost, følge rutiner At have en psykisk sygdom er en del af mit liv men det er ikke centrum i mit liv At have selvtillid og selvværd – at have noget positivt at tilbyde verden Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Dialog Hvad er recovery for jer ? Brainstorm – runde – snak to og to Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Øvelse Vælg et eller to billedkort, der kan illustrere det, du ønsker dig for dit liv. Fortæl kort, hvorfor du har valgt netop de kort. Til denne øvelse kan man bruge Ønskekort, Pick-a-Picture-kort eller andre kort med billeder. Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Muligt livsforløb med sygdom En recovery-proces kan beskrives som en rejse med forskellige trin, hvor man nogen gange går frem i skridt men nogen gange tager nogle store spring fremad i sin proces og nogen gange står stille i en tid – alle har individuelle rejser på vej mod recovery Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Hvad kan jeg selv gøre? HÅB Pejlemærke Mål Delmål PLAN En figur der illustrerer vejen mod det mål man har for sit liv – som et pejlemærke – der bæres om håbet om det liv man ønsker sig. At der er delmål undervejs – og planen for at opnå delmål. Brainstom og inddragelse Her står jeg Skadhede 2014 Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose Hvad kan man selv gøre: Holde kontakten til venner og familie Passe sin behandling Undgå misbrug Fastholde håb for sig selv Lægge realistiske planer for fremtiden Anerkende sig selv for alle skridt i den rigtige retning Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Tak for i dag Hvad har betydet mest for dig i dag? Har måden at undervise på været ok? Har materialet været relevant? Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Hvad skal der ske næste gang? Psykose og skizofreni Behandling Intro samt Stress og sårbarhed Mestring af symptomer Forebygge tilbagefald Valgfrit emne og evaluering Loven og dine rettigheder Sundhed og livsstil Relationer og recovery Pointe: Den røde tråd gennem alle temaer og modulets placering Psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose 38 38 38