Analyseniveau og afgrænsning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Metode i international økonomi
8 Segmentering på producentmarkedet
Videnskabsteori & metode
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
10 Konkurrencesituationen
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Analyse af eksterne og interne forhold
Dataindsamling og kildebearbejdning
Marketingplanlægning
Arkitektur - data.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Humaniora.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Konference om Almen Studieforberedelse
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
25. Logistisk effektivitet
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
12 Produkt Oversigt Internationalisering af produktparameteren
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
HHX - Lene Baake Afsætning
Markedsandele Rolf og Jonas.
Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation
Kritiske succesfaktorer
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
Introduktion til afsætning
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
1 Afsætningsfaglig metode
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Hvad er AT – almen studieforberedelse
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Konkurrenceforhold afsætning.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Den naturvidenskabelige metode
Virksomhedens indtjeningsevne (d) Virksomhedens rentabilitet (c)
Sælg et produkt eller en tjeneste
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Velkommen til Metode i DIO.
(Firmanavn) SWOT-analyse
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Præsentationens transcript:

Analyseniveau og afgrænsning Marked Et område, hvor en gruppe af købere (efterspørgere) og sælgere (udbydere) af et produkt eller en serviceydelse mødes. Branche = industry De virksomheder, der fremstiller produkter eller serviceydelser, der indbyrdes dækker samme behov. SBU Et forretningsområde med egen ledelse, egne konkurrenter, egen strategi og eget regnskab. Det er altafgørende at definere markedet korrekt og præcist, inden man begynder med en opgave.

Analyseniveauer Længdeperspektiv – proces, historiske analyser (internationalisering, PLC) Tværperspektiv – statisk – lige nu og her situation (SWOT)

Pyramidemodel Modellen kan bruges til at skabe struktur over et marked (Marked bruges, når vi betragter fra efterspørgerens side.) Eks. dagligvarer Overordnet marked med delmarkeder

Analysemetoder Casemetoden Komparativ metode (Virksomhedens interne og eksterne forhold beskrives, handlemuligheder undersøges, scenarior for udvikling opstilles) (KSF – afgørende betydning for virks. fortsatte drift, succes, Konkurrenceevne) Komparativ metode (Sammenlignende analyse. Systematisk sammenligning af forhold i to eller flere virks. Forskellige variable indvirkning på de valgte virksomheder). Ligheder og forskelle -> generelle betragtninger.

Empiri Skaf empiri: Sekundære og primære data (desk/field research) Kvalitative data fra avisartikler eks. Kvantitative data fra regnskaber eks. Vurder dette ud fra: (fordele/ulemper) Pålidelighed Aktualitet Objektivitet Repræsentativitet

Forløb Indsamling af empiriske data Systematisering af disse data vha. fagets teorier og metoder Vurdering af virksomhedens handlemuligheder (ofte behov for kombination af modeller – analyseramme)

Eks.

Hierakiske sammenhænge

Makro og mikroniveau Mikroniveau er det analyseniveau, der omhandler enkelte dele af samfundet (virks./forbruger) Værdikæde + regnskab -> SW Makroniveau er det analyseniveau, der omhandler samfundsøkonomiske faktorer, der har betydning for virksomheden og konkurrenternes situation Omv./PESTEL -> OT

Markedsanalyseprocessen 18-09-2018 Lene Baake