Humanistisk Entrepreneurship 10 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2017 Pillon - KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Modul 1 Rød løber (C).
Læring gennem registrering og indberetning
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Anerkendende pædagogik
Centralforeningen for Stampersonel
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Innovation.
Rasmus, Morten, Sandy og Kristina
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2018 Pillon - KU.
Informationsmøde Førskolen
Humanistisk Entrepreneurship intro
Ia Brix Ohmann Facilitator & Social entreprenør
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Humanistisk Entrepreneurship 11 Drucker: The discipline of Innovation Brunson: The Value Ladder forår 2017 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
Innovation i Naturfaglige fag
Projektets metodetænkning og operationalisering af 4-rumsmodellen
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Humanistisk Entrepreneurship 5 BMG kap. 3 Design
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 1 Intro Innovatismer
Humanistisk Entrepreneurship 11 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2019 Pillon - KU.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Strategi Til markedsføring
Undervisningsplanlægning
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Humanistisk Entrepreneurship 10 Ahmed & Shepherd: Creativity and innovation forår 2017 Pillon - KU

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Hvordan kan man styre og fremme kreativitet? Forståelse for, at innovation baserer sig på kreativitet og at innovationsepicentre kan opstå overalt i virksomhedsmodellen og organisationen Hvad er kreativitet? Nye ideer (Creation) Eksisterende ideer i nye sammenhæng (Modification) Analyse af ideen (Synthesis) Analyse fra græsk analysis 'opløsning‘ Syntese From Latin synthesis, from Ancient Greek σύνθεσις (súnthesis, “a putting together; composition”) Udforsning af problemstillingens skjulte korrelationer (Synthesis) Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Radikal innovation At skabe noget fuldstændig nyt: telefonen Husk nu: Meucci, ikke Bell Inkrementel innovation At forbedre noget (Funktionelle forbedringer) så det virker bedre: brugervenlighed, tydeligere signal løser nye opgaver: telefonsvarer virker undre andre forhold: mobiltelefon bruges til noget nyt: apps til smartphones At (re)designe objekter og deres visuelle identitet (Æstetiske forbedringer) så de følger/foregriber målgruppens æstetiske præferencer At tilføre en fortælling/image/merværdi (Symbolske forbedringer) Af hvilke typer for innovation udspringer jeres idé? Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Myter om kreativitet 1. Innovation kan købes Produkter og ydelser er kun en del af innovation: Procedurer, markedsføring m.m. er oftest tilknyttet organisationen og skal indgå i en naturlig symbiose 2. + 3. Idéen er innovationen Innovation skal implementeres og skabe værdi 4. Idéer skabes ud af det blå (fejlagtig fortolkning af ’Eureka’) 5. Gode idéer erkendes straks Se Gates citaterne på forsiden… 6. Innovation forudsætter klare og reproducerbare forløb; kan planlægges 7. + 8. Innovation kan forceres 9. Implementering af den gode idé er innovation og ikke en en kontinuerlig proces Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Den kreative proces Den kreative (gruppe)proces kan inddeles i forberedelse (gruppedannelse; sammensætning af forskellige kompetencer og personlighedsprofiler), fokus (problemstillingen) , divergent tænkning (fri brainstorming), inkubation (refleksion; fra ’summen’ til ’lad os sove over det’) og konvergent tænkning (valg af retning). Se også BMG Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Den kreative proces Den kreative (gruppe)proces kan inddeles i forberedelse (gruppedannelse; sammensætning af forskellige kompetencer og personlighedsprofiler), fokus (problemstillingen) , divergent tænkning (fri brainstorming), inkubation (refleksion; fra ’summen’ til ’lad os sove over det’) og konvergent tænkning (valg af retning). Se også BMG Divergente og konvergente faser Se billedet på s. 49; Kreativitet skal understøtte hele værdikædens faser/ alle canvasmodellens byggesten Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Individuelle faktorer. Individet og kreativitet Kommentér Gardners tre ‘manifestationer’/udtryk af intelligens Analytisk tænkning (at forstå) Kreativ tænkning (at kombinere) Kontekstuel tænkning (at implementere) Forsøg at bruge de tre typer intelligens bevidst, fokuseret og, hvis det giver mening, iterativt Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder s. 43 Hvad er kreativitet? s.44 Joseph Anderson s. 53 Gardners tre ‘manifestationer’ (hovedsageligt) Nye ideer Creation 1) Analytisk tænkning (at forstå Eksisterende ideer i nye sammenhæng Modification 2) Kreativ tænkning (at kombinere) Analyse af ideen (Synthesis) Synthesis 1) Analytisk tænkning (at forstå)   Udforsning af problemstillingens skjulte korrelationer 3) Kontekstuel tænkning (at implementere) Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver Analyse fra græsk analysis 'opløsning‘, Synthesis from Latin synthesis, from Ancient Greek σύνθεσις (súnthesis, “a putting together; composition”) 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Kognitiv forklaring på intelligens Gardners 7 intelligenser Musikalsk/kreativ intelligens Sproglig/verbal intelligens Kropslig/kinæstetisk intelligens Logisk/matematisk intelligens Visuel/rumlig intelligens/spatial intelligens Interpersonel intelligens/social intelligens Intrapersonel intelligens/personlig intelligens Placér dig på en skala fra 1 til 10 i de 7 intelligenser Tag testen Passer resultatet med dine egne forestillinger? Er der noget du kan, bør eller vil gøre ved fordelingen? Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Fysiologisk forklaring på intelligens Højre/venstre hjernehalvdel Placér dig på en skala fra 1 til 10 mellem de 2x9 karakteristika i figur 2.6 (igen, med al forbehold) Hvilken hjernehalvdel er dominant? Kan du udlede noget deraf angående din karrierevej? Hvor mange point har du tilskrevet dig selv? Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Psykologisk forklaring på intelligens Jungs 4 typer; Sensing/thinking, Intuition/thinking, Sensing/feeling, Intuition/feeling Tag testen (med al forbehold) Passer resultatet med dine egne forestillinger? Hvilken Jung’ske type er du mest, og hvordan indvirker det i dine tilgange til det at være entreprenør (’Born’ eller ’Made’), til hvordan du søger efter muligheder, til hvordan du evaluerer muligheder, til hvordan du organiserer muligheder, samt din tendens til at udnytte eller udforske ressourcer? Se Bager m.fl. ”Entreprenørskab i teori og praksis: Paradokser mødes” (modul 9) Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Organisatoriske faktorer Hvad forventes af en innovationsorienteret ledelse? Skal danne hetereogene/komplementære teams Skal være opmærksom på innovationsmuligheder Skal fremme divergens Skal afstikke befordrende rammer Skal facilitere konvergens Hvilken organisationsstruktur fremmer innovation? Nedbrydelse af hierarkier og siloer Systematisk og tværfaglig søgen efter innovation Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder …og hvilken organisationskultur? Innovationsfremmende ved at forvente, facilitere og belønne kreativitet Hvordan bør kreativitet belønnes? Måling og anerkendelse af kreativitet skal være forstået og accepteret af teamet. Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder

HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder Brainstorming Find nogle emner I vil brainstorme om Dan grupper på min. 6 medlemmer Ca. 10 minutters fri associationer Ca. 10 minutters kritisk argumentation Emnets pitcher konkluderer Breakdown brainstorming Som ovenfor med udgangspunkt i et projekts problemformulering Bestem dine farveenergier (på ikek.dk) Tag testen Jungs 4 typer Tag testen Gardners 7 intelligenser Forms of creativity Myths of creativity The creative process Divergent and convergent thinking Individual/team creativity Opgaver 17. september 2018 HEnt 10 - Kreativitet - the Value Ladder