FTF workshop om studieordninger m.m. 11/1-17 Ulla Maria Mortensen Uddannelseskonsulent Ernærings- og husholdningsøkonom UC Sjælland, uddannelsesudvalget for PB i ernæring og sundhed umm@dlf.org 33 69 63 03 / 40 52 46 99
Hvilken rolle har uddannelsesudvalgene? Indstille studieordninger til godkendelse i bestyrelserne Rådgivende kompetence om hvad og til hvem? Anbefale, opfordre, pege på, gøre opmærksom på og foreslå bla., bla., bla., ….. Er studieordninger med stort lokalt islæt en døgnflue? Koordinering mellem institutioner, udvalg og diverse baglande Tydelig kommunikation
Dilemmaer i udvalgets arbejde 9 sundhedsuddannelser og 2 ministerier Fra reform over revision til justering Taler vi med én stemme? Studerende 4 institutioner, 4 udvalg, mindst 4 uddannelsesledere 4 regioner, dimensionering og volumen Mange dagsordner Mange legitime interesser Mange mandater i ryggen
Det nære sundhedsvæsen – et dilemma PB i ernæring og sundhed Beskæftigelse i mange professioner Det offentlige arbejdsmarked Det private arbejdsmarked Arbejdsløshed – også skjult Ingen analyse af arbejdsmarkedet Efter- og videreuddannelse
Flere dilemmaer Kompliceret proces med justeringer Studieretninger med specialiseringer og toninger Uddannelsens navn og autorisation Dimensionering Bekendtgørelser med bilag Mål for læringsudbytte: Viden, færdigheder og kompetencer Semesterplaner og undervisningsplaner
Flere dilemmaer – konkrete erfaringer Udvalgsmedlemmer er en gave og en opgave Aftagere siger… Institutionen siger … Udgangspunkterne er forskellige Taler ikke samme sprog Mening for alle - forventninger Relationer og tillid
PB i ernæring og sundhed Fra 3 til 2 studieretninger: 1) Sundhedsfremme og diætetik med to toninger Sundhedsfremme og forebyggelse Klinisk diætetik med autorisation 2) Fødevarer og ledelse