Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
FTF – Middelfart Oktober 2015
RUVU FTF – Middelfart Oktober 2015
2
Lovgrundlaget for RUVU
Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner 2013 Prækvalifikation af alle nye videregående uddannelser og nye udbud af eksisterende uddannelser Rådgivende – indstiller til ministeren Uafhængigt – syv medlemmer – sekretariatsbetjenes af ministeriet
3
RUVU - opgaven Sagsbehandlende – opgaven defineret i reglerne
Overordnet: samfundsøkonomisk og ”sammenhæng i uddannelsessystemet” To årlige runder, fast tidsfølge, skabelon for ansøgninger Transparens – udvalgets arbejde på ministeriets hjemmeside
4
Kriterium l: behov for uddannelsen?
Dokumentere et aktuelt behov eller sandsynliggøre et kommende behov på arbejdsmarkedet Beskæftigelsesstatistik nationalt/regionalt Egentlige efterspørgselsanalyser Tilkendegivelser fra virksomheder/institutioner Tilkendegivelser fra organisationer Støtte fra ”interessenter”
5
Kriterium 2: sammenhæng i uddannelsessystemet
Sammenhæng indholdsmæssigt med andre uddannelser Den samlede efterspørgsel – søgningen – til lignende uddannelser/samme uddannelse Geografien: vil uddannelsen ”tage fra” andre uddannelser? Har der været kontakt med berørte uddannelser?
6
Hidtidige erfaringer 50 ansøgninger om nye uddannelser og 101 ansøgninger om nye udbud Nye uddannelser: 31 godkendelser og 19 afslag Nye udbud: 50 – 51 Betydelig variation mellem niveauer og institutioner En del indsigelser: ca en fjerdedel får ok pga nye oplysninger
7
RUVUs generelle overvejelser
Grundlæggende behov for et dynamisk uddannelsessystem – åben for nye (sandsynlige) behov På den anden side: mange uddannelser i DK. Behov for en restriktiv linie både aht de uddannelsessøgende og aftagerne. RUVU bolværk mod bestandig vækst – især efter akkreditering af institutionerne
8
Generelle betragtninger II
Geografi – nye organisationsformer Skeptisk overfor ”kombinationer” – især hvor kernefagligheden fortoner sig. Grunduddannelse – videreuddannelse: behovet kort/mellem – men ikke lang Skal der altid være ”kandidat” ovenpå bachelor? Små hold (eks 5!) Fokus på revision af eksisterende snarere end nye For lidt institutionssamarbejde!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.