3. november 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Advertisements

1 ▪ Velkommen til Kick-off I dag tager vi et afgørende skridt  Mere sikkerhed for vore patienter  Mere sikkerhed for vores personale.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
MEDARBEJDERAFKLARING. EJER - MEDARBEJDERAFKLARING 2... Hvad er mit job? Hvordan klarer jeg mig? Er nogen interesseret? Hvordan klarer min enhed sig? Hvor.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Forandring med psykologi og indsigt. Den lokale forandringsagents kommunikative kvaler …og en vej til større gennemslagskraft Kommunikationsforsker og.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Ungdommens Folkemøde
Løsningsfokuseret Ledelse
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Per Gandrup, Dansk Kirurgisk Selskab
fremtidig rapporteringspraksis
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
CO-CREATION I DANSK POLITI
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Hvorfor resultatløn?.
Projektgruppe – Projektroller
Fælles processkabelon
Kvalitetsdagen 2015 Braithwaite, Marks & Taylor, 2014.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Netværksmøder - Drejebog
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Den vigtige oversætter
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Ledelsesevaluering.
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Interne survey som ledelsesværktøj
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde
Regional forskning OUH perspektivet
Danmarks Vejlederforening
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Personaletræf Brogården 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Fra byggesten til praksis
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

3. november 2015

Sikker kirurgi på Sydvestjysk Sygehus Kvalitetsdag 2015: Case 3 3. november 2015 Sikker kirurgi på Sydvestjysk Sygehus Birgit Viskum Sydvestjysk Sygehus, SVS Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet 3. november 2015

V Parathed til forandring Kapacitet til implementering - Personale - Kontekst Bæredygtig implementering Støtte til implementering - Ressourcer - Timing V Type implementering Kilde: Braithwaite et el., 2014 3. november 2015

Case: Sikker kirurgi Sundhedsstyrelsens 5 trin – med fokus på forvekslingskirurgi DDKM version 1 (2009 – 12) Regional strategi (2011 – 14) 3. november 2015

Litteraturen (WHO sikker kirurgi): Antagelser om hvordan og hvorfor sikker kirurgi tænkes at virke, og med hvilket resultat Litteraturen (WHO sikker kirurgi): Signifikant fald i dødelighed og komplikationer ved systematisk anvendelse af tjeklisten 3. november 2015

Hændelse med forveksling under et kirurgisk indgreb 3. november 2015

Refleksion to og to – 3 minutter: Hvorfor udeblev den ønskede effekt? Hvad ville I gøre? 3. november 2015

Hvad gjorde vi efter hændelsen? Undersøgte den faktiske praksis (observationer og interview) Nærlæste litteraturen med hensyn til betingelserne for succes i forhold til den valgte intervention Sammenholdt det med vores praksis og retningslinje 3. november 2015

Enighed (næsten) om behov og mening Ledelse og operationspersonale Fælles ansvar Løbende monitorering og opfølgning Nogle opfølgning på personniveau Små enheder bedre implementering Personale: Lederskab - teamtræning Kontext: Barrierer – hierarki og kultur Ressourcer: Papir (ikke IT) Tid (blev italesat som barriere) Timing/ ”forandringsagenter” Evidens: Hvad virker og hvordan? Tjeklister Teambaseret italesættelse/ fælles ansvar Kilde: Braithwaite et el., 2014 3. november 2015

Type af implementering Kulturforandring Retningslinje/instruktion Påmindelse Alarm Tjekliste Dække et behov Bedst egnede Tilpasse Fælles beslutning Kilde: Braithwaite et al., 2014 3. november 2015

Refleksion to og to – 3 minutter Hvad giver casen og teorien anledning til i det fremadrettede forbedringsarbejde? I jeres afdeling… På sygehusniveau… På regionalt niveau…. 3. november 2015

Parathed til forandring Kapacitet til implementering - Personale - Kontekst Bæredygtig implementering Støtte til implementering - Ressourcer - Timing Type implementering Kilde: Braithwaite et el., 2014 3. november 2015

Budskaber Det er afgørende at vide, OM en indsats virker (effekt), men også hvad og hvordan, den virker Tilpasning til lokale forhold er nødvendigt. Det afgørende er at vide, hvad og hvor meget man kan tilpasse uden at det påvirker effekten 3. november 2015

Budskaber Sikker Kirurgi tjeklisten indeholder både patientsikkerhedskritiske punkter i operationsforløbet og punkter der mere handler om samarbejde og kommunikation (kultur), som f.eks. præsentation af operationsteamet for hinanden. Tjeklister bør have særligt fokus på sikkerhedskritiske forhold. Kultur og adfærd er vigtigt, men skal håndteres på anden vis 3. november 2015

Budskaber En tjekliste til sikkerhedskritiske punkter indeholder meget korte formuleringer (ca. tre ord) og ikke lange forklaringer 3. november 2015