POWERPOINT-SAMLING Du har et valg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
International Linje.
Advertisements

Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
(før), Under og efter læsning
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Den åbne innovative folkeskole
Ungdommens Folkemøde
Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Det gode møde i folkeskolen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Faglig læsning og skrivning
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Inklusion i Folkeskolen
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
KIGO og kommunernes opgaver
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Børne- og undervisningsudvalget den
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Opgave 3 © Globaløkonomi til marketing og service – opgaver, 2. udgave
Innovation i humanistiske fag
Velkommen til Risskov Skole
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
© Globaløkonomi til marketing og service, 2. udgave Hans Jørgen Biede
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
© Makroøkonomi, 5. udgave Hans Jørgen Biede Hans Reitzels Forlag, 2018
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

POWERPOINT-SAMLING Du har et valg POWERPOINT-SAMLING Du har et valg! En undervisningspakke om social kontrol (6.-10. klasse) Denne power point samling indeholder modeller fra materialet Du har et Valg! til brug for undervisningen i emnet social kontrol. Materialet kan tilgås via dette link http://uim.dk/arbejdsomrader/copy_of_aeresrelaterede-konflikter/til-fagfolk-1/undervisningsmateriale-til-skoleklasser

Indhold Figur 1: Grader af social kontrol Figur 2: Perspektiver i kulturmødet Figur 3: Konflikters dynamik – trekanten grøn, gul, rød Figur 4: Debat og dialog Figur 5: Sag og relation – konfliktforståelse Figur 6. En firkantet model af en gruppe Figur 7: Isbjerget – en metafor for en gruppe Figur 7A: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel skoleklasse Figur 7B: Isbjerget – en metafor for en gruppe, eksempel samfundet Figur 7C: Isbjerget – en metafor for en gruppe, tom til kopiering til øvelse

Figur 1: Grader af social kontrol Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017

Figur 2: Kulturmødet - forskellige perspektiver Modellen er udviklet af LindgrenHelde Kommunikation og by pernille granath, 2017

Figur 3: Konflikters dynamik Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, Amunision og LindgrenHelde Kommunikation, 2017

Figur 4: Dialog og debat Modellen er udviklet af Center for Konfliktløsning, og LindgrenHelde Kommunikation, 2017

Figur 5: Forstå en konflikt Skema til analyse af en konflikt Definition på en konflikt: ”Konflikter er uoverensstemmelser, der skaber spændinger i og mellem mennesker.” En konflikt har to dimensioner: En sag og en relation For at løse konflikten må der arbejdes med begge dimensioner. Definition og analyseskema: Center for Konfliktløsning, www.konfliktloesning.dk  

Figur 6: En firkantet model af en gruppe Modellen er udviklet af Marianne Munis, Amunision

Figur 7: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7a: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel en skoleklasse. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7b: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – eksempel samfundet Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Figur 7c: Isbjerget En metafor for en gruppe og et fællesskab – til at printe til øvelse 14. Modellen er inspireret af tænkningen ’Deep Democracy – The Lewis Method’ og videreudviklet af Amunision. Se www. deep-democracy.net

Kolofon Udvikling og tekst: Mette Lindgren Helde, LindgrenHelde Kommunikation i samarbejde med Marianne Munis, Amunision og Ungdomsbyen. Illustrationer, layout og grafisk tilrettelæggelse: Pernille Granath, by pernille granath Ved brug af power pointen i andre sammenhænge end ”Du har et valg!” – angiv venligst reference. Baggrund for materialet Du har et Valg! Undersøgelser viser, at der fortsat er mange unge der udsættes for æresrelateret negativ social kontrol af deres familie eller omgangskreds. Disse unge lever under et stort pres for at leve op til omgivelsernes forventninger til dem - ofte på bekostning af deres egne ønsker og behov. Der er derfor behov for en vedvarende indsats mod æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Til det formål har Styrelsen for International Rekruttering og Integration udviklet denne undervisningspakke til folkeskolens 6.-10.klasse. Pakken er udformet, så undervisningen lever op til dele af Forenklede Fælles Mål i samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, samt understøtter elevens alsidige udvikling. Materialet er også relevant at bruge i fagene dansk, historie og religion. Undervisningspakken henvender sig til lærere, som gerne vil medvirke til at forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter ved at tage emnerne op i undervisningen og bruge facilitering og workshopformatet som metoder, der gør det lettere at undervise i tabubelagte emner – de såkaldte varme kartofler. 1. udgave, 2017