Oplæg 2 – de fire læringsrum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Model oversigt Tryk F5 og skift til næste slide – De røde knapper vil sende dig direkte til det valgte. Nederst på siden er en knap som hedder “Menu” –
Undervisning i ”Relation”
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Pædagogisk kursus for instruktorer gang
5 IT-didaktiske principper
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Teknikfag Byggeri & Energi
Læremidler i praktikken
Sigrid .
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Observation af din/andres undervisning –
Deltagerstyret undervisning
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Fagdidaktisk kursus i biologi
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC.
SO prøve.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
De 3 læringsrum.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Det tematiserede forløb
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Hvad er god læring – god undervisning ? Forslag? Forventninger til jer til mig?
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Evaluering – det kræver læringsmål!
Problem- and play- based Learning
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Besøg i praksis Efterår 17.
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Teoretisk Pædagogikum
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

Oplæg 2 – de fire læringsrum

Den didaktiske trekant STOF Elevcentreret / læringsorienteret Lærercentreret / indholdsorienteret Læring ELEV(ER) LÆRER Elev/lærer samspilsorienteret Menu

Becks læringscirkel Foredrag, oplæg & tavleundervisning Høj styring / Orden / deduktiv metode Foredrag, oplæg & tavleundervisning Undervisningsdiff. & individuelt arbejde Stille spørgsmål, lytte, få ny ”viden” & tage noter Arbejde alene, øve sig indtil man kan, koncentration om konkret opgave & finde sin egen måde at arb. m. stoffet Samarbejde, kunne selv, håndtere arbejdsproces, håndtere tidsramme & håndtere flere metoder/fag Håndtere uenighed, problematisere, diskutere & Ræsonnere Gruppearbejde & projektarbejde Klassesamtale Repræsentant Reception - formidling Simpel anvendelse - opgave Instruktør Afstand Nærhed Avanceret anvendelse - projekt Konsulent Refleksion - dialog Deltager Menu Lav styring / Kaos / induktiv metode

De tre læringsrums karakteristika Undervisningsrummet Træningsrummet Studierummet Aktivitet Vidensformidling Træning af stof Projekt Lærerrolle Formidler/ Organisator Træner/ stiller skriftlige opgaver Konsulent/ Eleverne stiller opgaver Elevrolle Modtager Lærling Studerende Organisering Klasse Individuelt/ gruppe Læringsmål Formidling af nyt stof Træning af kompetencer Håndtering af komplekse sager/ fortage valg Menu

De tre læringsrum Erik Prinds Instruktion Konstruktion Menu Klasserumsaktivitet Lærercentreret Elevcentreret Lærerrolle Vidensformidler altid ekspert Samarbejdspartner sommetider lærende Elevrolle Lytter altid lærende Samarbejdspartner sommetider ekspert Kerne i undervisning Fakta - huske Undersøge og opfinde Vidensopfattelse Ophoben af fakta Transformation af fakta Succeskriterium Kvantitet Kvalitet i forståelse Evaluering Summativ Test og prøve Også løbende og fremadrettet Brug af teknologi Træning og praksis Kommunikation Adgang til information Menu Fortsættes

Didaktisk trekant + læringssyn Stoffet Elevcentreret Læringsorienteret position Konstruktivistisk/ Kognitivistisk læringsteorier Lærercentreret indholdsorienteret position Praksislæring Tilgang til undervisning Eleven Lærer & elev samspilsorienteret position Socialkonstruktivistisk læringsteori Læreren Menu

FIMME Evaluering Formål – Hvorfor? Indhold – Hvad? Metode – Hvordan? Faglige mål (kognitive og affektive mål) Kompetencemål Indhold – Hvad? Kernestof og supplerende stof (eksemplariske nøgleproblemer) Elevernes for-forståelse og erfaringer Metode – Hvordan? Arbejds- og undervisningsformer (Læringsrum, undervisningsprincipper) Progression (i mål, arbejdsformer, opgaver, taksonomiske niveauer) Kompetencer Socialform og aktivitetsform Sekvensering og variation Materiale – Hvilket? vælges ud fra de ovennævnte overvejelser Evaluering Formativ Summativ Menu