Oplæg 2 – de fire læringsrum
Den didaktiske trekant STOF Elevcentreret / læringsorienteret Lærercentreret / indholdsorienteret Læring ELEV(ER) LÆRER Elev/lærer samspilsorienteret Menu
Becks læringscirkel Foredrag, oplæg & tavleundervisning Høj styring / Orden / deduktiv metode Foredrag, oplæg & tavleundervisning Undervisningsdiff. & individuelt arbejde Stille spørgsmål, lytte, få ny ”viden” & tage noter Arbejde alene, øve sig indtil man kan, koncentration om konkret opgave & finde sin egen måde at arb. m. stoffet Samarbejde, kunne selv, håndtere arbejdsproces, håndtere tidsramme & håndtere flere metoder/fag Håndtere uenighed, problematisere, diskutere & Ræsonnere Gruppearbejde & projektarbejde Klassesamtale Repræsentant Reception - formidling Simpel anvendelse - opgave Instruktør Afstand Nærhed Avanceret anvendelse - projekt Konsulent Refleksion - dialog Deltager Menu Lav styring / Kaos / induktiv metode
De tre læringsrums karakteristika Undervisningsrummet Træningsrummet Studierummet Aktivitet Vidensformidling Træning af stof Projekt Lærerrolle Formidler/ Organisator Træner/ stiller skriftlige opgaver Konsulent/ Eleverne stiller opgaver Elevrolle Modtager Lærling Studerende Organisering Klasse Individuelt/ gruppe Læringsmål Formidling af nyt stof Træning af kompetencer Håndtering af komplekse sager/ fortage valg Menu
De tre læringsrum Erik Prinds Instruktion Konstruktion Menu Klasserumsaktivitet Lærercentreret Elevcentreret Lærerrolle Vidensformidler altid ekspert Samarbejdspartner sommetider lærende Elevrolle Lytter altid lærende Samarbejdspartner sommetider ekspert Kerne i undervisning Fakta - huske Undersøge og opfinde Vidensopfattelse Ophoben af fakta Transformation af fakta Succeskriterium Kvantitet Kvalitet i forståelse Evaluering Summativ Test og prøve Også løbende og fremadrettet Brug af teknologi Træning og praksis Kommunikation Adgang til information Menu Fortsættes
Didaktisk trekant + læringssyn Stoffet Elevcentreret Læringsorienteret position Konstruktivistisk/ Kognitivistisk læringsteorier Lærercentreret indholdsorienteret position Praksislæring Tilgang til undervisning Eleven Lærer & elev samspilsorienteret position Socialkonstruktivistisk læringsteori Læreren Menu
FIMME Evaluering Formål – Hvorfor? Indhold – Hvad? Metode – Hvordan? Faglige mål (kognitive og affektive mål) Kompetencemål Indhold – Hvad? Kernestof og supplerende stof (eksemplariske nøgleproblemer) Elevernes for-forståelse og erfaringer Metode – Hvordan? Arbejds- og undervisningsformer (Læringsrum, undervisningsprincipper) Progression (i mål, arbejdsformer, opgaver, taksonomiske niveauer) Kompetencer Socialform og aktivitetsform Sekvensering og variation Materiale – Hvilket? vælges ud fra de ovennævnte overvejelser Evaluering Formativ Summativ Menu