Det gode møde i folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Efterskole Projekt AIESEC Danmark. Hvad er AIESEC? Verdens største studenterdrevne organisation Til stede i mere end 125 lande Over medlemmer.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra Ambition Foto: Thomas Heie.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
STX Uddannelse.
Fordybelse i et projekt
Madkamp - DM i madkundskab
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Den lille Mads.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Livets Ord November 2017.
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Trivsel og værdier - i skoletasken
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Robusthed på Lillebæltskolen
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Klasseven for nyankomne elever
Køreteknik.
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Knallertens udstyr.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Quiz Uge 2 – mandag.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Borgermøde.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Trivsel og værdier - i skoletasken
dho- og sro-evaluering
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Det gode møde i folkeskolen Dette slide er fremme mens Thilde (workshopleder) fortæller hvordan denne workshop kommer til at foregå.

Hvad er ”Alle med”? Vi starter med at præsenterer os selv helt kort. (hvad hedder vi, og hvor kommer vi fra?) Hvad er ”Alle med”? Alle med er et inklusions projekt som helt kort fortalt går ud på at vi afholder gratis workshops på skoler i hele landet. På stort set alle workshop har vi en frivillig fra SUMH (sammenslutningen af unge med handicaps) med. Den frivillige fra SUMH fortæller hvordan de blev inkluderet da de gik i skole, og hvordan deres opvækst var. Vi afholder workshopsne for 3 til 10.klasses elever, og alle workshops tilrettelægges efter skolens ønsker. Både i forhold til workshoppens længde, men også i forhold til hvor fokusset skal være. Altså skal det være på fællesskabet? Synlige handicaps? Usynlige handicaps? Eller skal den dække over det hele? En del af den nye folkeskolereform er at 96% af alle elever skal være en del af den almindelige grundskole. Det betyder at rigtig mange elever som før gik i specialklasser pludselig er i en normal klasse. Det kan skabe en masse konflikter, og det vil vi gerne hjælpe med at få styr på. Det er også vigtigt at disse workshops ikke kun handler om eleverne med handicaps, da de generte elever skal inkluderes lige så meget.

Hvad siger skolerne? Lærerne og skolerne er glade for os. De giver masser af positiv feedback og skolerne booker tit flere workshops, efter vi har holdt den første. Eleverne synes det er rigtig fedt at den ene af workshopholderne har et handicap, da det giver dem en bedre forståelse, og de kan få svar på rigtig mange spørgsmål. Samt de kan få be eller afkræftet fordomme.

Gør det en forskel? Det gør uden tvivl en forskel! I slutningen af hver workshop laver alle elever et ”postkort til fremtiden”. Det er et postkort hvor de skriver hvad de har lært, samt at de sætter mål for hvad de selv kan gøre for at inkludere deres klassekammerater mere. Efter et par måneder får klassen postkortene tilbage, så de bliver mindet om hvad de lovede sig selv og hinanden. Vi er også helt sikre på at de ting vi siger hænger bedre fast fordi det er meget virkelighedsnært når der f.eks. Kommer en spastiker og fortæller om hvordan det er at være spastiker.

Hvilke problemer/udfordringer er vi stødt på? Det er begrænset hvor mange problemer og udfordringer der er. Det kan til tider selvfølgelig være en udfordring når os fra Danske Skoleelever skal koordinere med de frivillige fra SUMH, men det løser tit sig selv hurtigt. Det kan selvfølgelig heller ikke undgås at vi kommer ud i en klasse fyldt med konflikter og socialt udsatte elever.