Den stabile organisation: Rutiner i organisationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Skabelon til strategisk plan
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Ledelse af forandringer
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
1 Peter Mair ”Partisystemer” 1. november Disposition Typer af partisystemer Partisystemers struktur Forholdet mellem partisystem og afstemninger.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Konfigurationsskolen
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Kompleksitet og paradokser
MISSION Vores mission er, at:
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Talentudvikling SOSU elever.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Handlingsplan 2015.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
[klik og indsæt kommunenavn]
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den stabile organisation: Rutiner i organisationer Kapitel 12 Birte Asmuß

Indhold Stabilitet og forandring Opsummering (1) Hvad er organisationelle rutiner? Hvad er en organisationel rutine? Opsummering (2) Relevansen for organisationel praksis To perspektiver på rutiner Opsummering (3) Hvordan  undersøger vi rutiner i organisationer? Ostensive og performative aspekter i organisationelle rutiner Øvelse Interaktionelle mikrorutiner som konstituerende for organisationelle makrorutiner

Stabilitet og forandring Forandringsparathed vs. stabilitet Stabilitet som en ressource ift. effektivitet  organisationelle rutiner

Hvad er en organisationel rutine? Forudsigelige og gentagne måder at tænke om og løse specifikke arbejdsopgaver på. Organisatoriske processer eller procedurer, som bidrager til at give organisationens handlinger retning og mål. "repetitive, recognizable patterns of interdependent actions that involve multiple actors" (Dionysiou & Tsoukas, 2013: 181).

To perspektiver på rutiner

Ostensive og performative aspekter i organisationelle rutiner

Interaktionelle mikrorutiner som konstituerende for organisationelle makrorutiner

Opsummering (1) Hvad er organisationelle rutiner? Organisationelle rutiner består af arbejdsopgaver og -processer, som løses på en repetitiv og forudsigelig måde. Rutiner består af ostensive og performative dele. Det ostensive aspekt består af fælles forståelser omkring en bestemt rutine. Det kan fx være i form af en medarbejderpolitik, en sprogpolitik, en vision og mission statement, mm. Det performative aspekt består af de kommunikative handlinger, som udgør gennemførelsen af arbejdsopgaven eller –processen. De performative og ostensive dele påvirker og betinger hinanden. Organisationelle makrorutiner består af en række interaktionelle mikrorutiner. Magt er en central faktor i rutiner.

Opsummering (2) Relevansen for organisationel praksis Organisationer består af både rutineprægede og forandringsprægede arbejdsprocesser. Organisatoriske aktører kan have forskellige præferencer og kompetencer ift. at løse mere rutineprægede eller mere forandringsrelaterede opgaver. Kommunikation er en afgørende faktor for at definere og bedre forstå rutiner i organisationer.

Opsummering (3) Hvordan undersøger vi rutiner i organisationer? Lav video- eller audioobservationer i organisationer af de rutiner, du er interesseret i (mikroetnografi eller shadowing). Transskriber optagelserne ved at følge et bestemt transskriptionssystem (Hepburn & Bolden, 2013). Ved hjælp af en sekventiel analyse identificer de mikrorutiner, der er centrale for den overordnede organisatoriske rutine. Analyser mikrorutinerne gennem en konversationsanalyse for at se på de interaktionelle meningsforhandlinger mellem de forskellige deltagere (Sidnell & Stivers 2013).

Øvelse Diskutér, hvordan de nedenstående dokumenter kan være med til at etablere en organistorisk rutine.