”Konservering af din køkkenhave”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Advertisements

Bakteriers vækstbetingelser
Kost til triatleter.
Gavnlige mikroorganismer
SUPERSUND SALATER Kartoffelsalat og Laks med avocadosalat med ærter & spinat. Sidstnævnte salat er fra den nye ”Supersund - Salater” bogen – dog med mine.
GMP and HACCP i skolerestauranter
Menu teori.
Rengøring af energidrevne maskiner
Næringsstoffernes køkkentekniske egenskaber
Nærings stoffernes Køkkentekniske egenskaber
OPGAVE Lav en opskrift til 5 personer: Kødsovs med pasta
Mad til unge på høj- og efterskoler
Hvad er mikroorganismer?
Hvad er mikroorganismer?.
Mikrobiologi Vakuumpakning.
Sådan spredes sygdomme
Kap. 2 Mikroorganismer Mikroorganismer i fødevarer
Kostråd og sundhed.
Mikroorganismer og anden forurening
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Sund og velsmagende mad til voksne ”Velsmag”.
Rengør og desinficér en gærtank med horolith
Sidste nyt om ensilering
Gødning Jordens salte.
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Inddeling af mikro organismer
Mikroorganismer og hygiejne
Biodiesel and bioethanol
Blanchering. Kim & Mikkel. Regler for tilberedning samt hvordan man gør i praksis ch?v=CU6jnNtcsQk At blanchere er at sænke.
Hvorfor behov for ”Nyt værktøj” ? Fødevarestyrelsen kræver at der bliver lavet en dokumenteret risikoanalyse (vejl. til Egenkontrol, side 16, fra juni.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid MAX 4 linjer Overskrift her Størrelse 49 pkt hvid MAX 2 linjer Landbrug & Fødevarer Mørt eller tørt?
Overskrift her Indsæt Præsentationens titel her Indsæt Dato / Organisation / Afsender her Indsæt > sidehoved / sidefod KØD OG HYGIEJNE Mørt ikke tørt –
Mikroorganismer. Hvad er mikroorganismer Gær og skimmelsvampe Bakterier Virus.
Unge fra 14 – 17 år ( Efterskole )
Forebyggelse af sygehusinfektioner, oplæg 1
Modne og tørrede frugter af bælgfrugter
Madkamp - DM i madkundskab
FJERNER ALLE LUGTGENER 2 modeler: 200 eller 500 mg/time
Seks veje til din sundhed
HOTDOG.
Den gode, den onde og den grusomme
HOTDOG.
Tema 2, Workshop 2 – opgave 3:
Året tema: Konserver din køkkenhave.
Madkampskursus Oktober 2017.
Næringsstoffernes køkkentekniske egenskaber
Rørte og piskede masser
Af Katrine L. Eld – køkkenleder i SolsikkenÅby
Dagens Tema Pølsemageri.
Hygiejne 1 Grundforløb 2014.
Pølsemageri Formålet er at i får kendskab til de forskellige processer i pølsemageri.
Professionelle opskrifter og Svindberegning: 2 skoleperiode
Bakterier Dyr, planter og natur.
Fordøjelse Hvad betyder ordet fordøjelse? Nedbrydning og optagelse
Mikrobiel vækst ?.
Peder Oxes Allé 4 • 3400 Hillerød •Tlf •
Fordøjelseskanalen Enmavede.
Dagens Tema Pølsemageri.
Butterdej Onsdag den 13. september 2017
Tørring Konservering Opbevaring
Hvad er foderkvalitet? Brainstorm
Mælk og andre Mælkeprodukter.
Fordøjelseskanalen Enmavede.
7.Konservering og opbevaring af grovfoder.
Fra korn til brød Direkte dejføring.
AT ARBEJDE MED PORTFOLIE
Fordøjelseskanalen Enmavede.
Dagens program Kahoot og opsamling fra sidste gang Bakterier/fun facts
Præsentationens transcript:

”Konservering af din køkkenhave” MIKROBIOLOGI & ”Konservering af din køkkenhave” Elin Kirkegaard Madkamp lærerkursus Oktober 2017

INDHOLD De almindeligste mikroorganismer relateret til frugt og grønt Nyttige kontra uønskede mikroorganismer Styring af vækstparametre Konserverende principper relateret til køkkenhavens produkter Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 2/18

MIKROORGANISMER? Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 3/18

MIKROORGANISMER I RELATION TIL KØKKENHAVEN Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 4/18

BAKTERIER GENERELT Forgiftning PATOGENE Infektion IKKE Fordærv Fermentering Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 5/18

SPØRGSMÅL - BAKTERIER Hvorfor kan bakterier fra grønsager og krydderurter i en stuvning forårsage udbrud af sygdom, når bakterier i surkål eller yoghurt alene giver smag? Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 6/18

GÆR & SKIMMELSVAMPE VILDGÆR (fordærv) Ikke patogene i fødevarer KULTURGÆR (starterkulturer/fermentering) Nogle skimmelsvampedanner mycotoksiner! ”MUG” UØNSKET VÆKST AF SKIMMELSVAMPE (fordærv) STYRET SKIMMELVÆKST (starterkulturer/fermentering) Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 7/18

SPØRGSMÅL - SKIMMELSVAMPE Hvorfor er spontan skimmelvækst (”Mug”) farligt at spise – mens Gorgonzola er en delikatesse? Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 8/18

BAKTERIER RESERVOIR & VÆKST JORD / JORDSTØV PLANTEOVERFLADER FÆCES / NATURGØDNING FÆCALT KONTAMINERET VAND KØKKENHAVEN Lavt pH INGEN BAKTERIEVÆKST Især: Bacillus (sporedannende!) og apatogene Lactobacillus, Erwinia, E. coli, micrococcer m.fl. Faste cellevægge Bakterievækst kræver brud! Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 9/18

SKIMMELSVAMPE RESERVOIR & VÆKST LUFT JORDSTØV PLANTEOVERFLADER Forskellige skimmelsvampe Især grundet: Pectinspaltende enzymer Lavt pH Aerobe forhold Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 10/18

TEMPERATUR (LAV) Styring & Konservering KØLESKAB JORDKULE Nedsat væksthastighed også af de psykrotrofe (bakterier, skimmelsvampe) NB! køleskader FRYSNING Blanchering (enzyminaktivering) Frysedrab (mindst 50 %) Genindfrysning er strukturødelæggende Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 11/18

TEMPERATUR (HØJ) Styring & Konservering HENKOGNING temperatur pH PASTEURISERING Varmedrab især af gær og skimmelsvampe & inaktivering af enzymer (phenolaser) Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 12/18

VANDAKTIVITET Styring & Konservering Vandaktivitet - udtryk for den frie vandmængde, som er nødvendig for mikroorganismers formering og vækst Binde vand: SUKKER Fjerne vand: TØRRING Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 13/18

MÆLKESYREBAKTERIER Fermentering Arter af især slægterne Lactobacillus, Leuconostoc, Pediococcus, Lactococcus HOMOFERMENTATIVE Kulhydrat (glucose mv.) Mælkesyre HETEROFERMENTATIVE Kulhydrat (glucose mv.) Mælkesyre + eddikesyre + CO2 + sek. stoffer Tid Temperatur Salt Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 14/18

FERMENTERING Uden brug af starterkultur Råvaren snittes, skabe så stor overflade som muligt og plantesaft med energigivende stoffer (glucose, fructose mm.) frigøres. Salt (2-4 % NaCl) tilsættes – mælkesyrebakterier fra råvarernes overflade er salttolerante. Blandes/æltes/”krammes” for at skabe bedst mulig kontakt. Luft presses ud (mælkesyrebakterier er mikroaerofile). ”Låg”/kålblade lægges på. Henstand/lagring/fermentering. Evt. luft (kuldioxid) lukkes ud. 1 2 3 4 5 6 Mild saltning + pH sænkning til ca. 4 ”Mælkesyregæring” Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 15/18

FERMENTERING Ved brug af starterkultur Rendyrkede mælkesyrebakterier -nemmere styring -produktet bliver mere ensartet fra gang til gang Indkøbes frysetørret (pulver) Mange variationsmuligheder Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 16/18

EDDIKESYREKONSERVERING Rå eller kogte råvarer + krydderier, sukker & salt nedlagt i en SUR LAGE pH aW CH3COOH (eddikesyre) Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 17/18

KØKKENHYGIEJNE Arbejde med havens produkter ved både kold og varm tilberedning i køkkenet skal altid ledsages af god hygiejnisk adfærd: Skyl altid køkkenhavens råvarer - vær især omhyggelig med at frirense for eventuelt forekommende jord og jordstøv Vær særlig opmærksom ved råvarer med stor overflade i forhold til vægt (grønkål, porrer, spinat, salat, krydderurter osv.) Undgå krydskontaminering fra og med andre råvarer Undgå lang tids henstand af varmt tilberedt mad ved ”lune” temperaturer - hold i stedet maden varm ved høje temperaturer eller nedkøl. God personhygiejne Vær opmærksom i forhold til eventuelle familiemedlemmer med infektioner Madkamp lærerkursus Oktober 2017 DIAS 18/18