Målet med at give nogle elever en transitmentor Bilag2 Målet med at give nogle elever en transitmentor At flere elever bliver fastholdt i folkeskolen At de sidste 15% bliver i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse At de som voksne bliver tilknyttet arbejdsmarkedet og at de bliver i stand til at forsørge sig selv og være ”herre” over eget liv. Det er et kæmpe problem, at de ufaglærte job forsvinder. Vi bliver nødt til at sætte endnu flere i stand til at gennemføre en uddannelse.
Hvem er målgruppen? Det er dem, som vi tror på kan Men som i dag ikke gør De er normale Men de har tydelige problemer med at gå i skole – motivation, koncentration Det er dem, der har brug for et lille skub. Det er dem, der har brug for lidt mere støtte, lidt mere opmærksomhed. Det er dem, der melder sig ud, hvis vi ikke har øje for dem.
De synes skolen er noget lort. Hvad skal jeg med det De synes skolen er noget lort. Hvad skal jeg med det? Jeg vil alligevel helst køre lastbil Vi kender dem godt
Det handler om flere ting Det går ikke længere så godt med at bryde den sociale arv Det er især drenge, der står af i folkeskolen og som ikke efterfølgende får en uddannelse Gennem de seneste 40 år har mange flere fået en uddannelse. Men nu er det gået i stå. De ikke uddannes børn bryder ikke nu. Og nogle står helt af – de har slet ikke lyst eller mod på at være med.
Mentorer bruges over alt Kan en særlig indsats rettet mod de 15 %, der i dag ikke får uddannelse ud over folkeskolen, ændre på det i fremtiden? Mentorer bruges over alt En transitmentor skal hjælpe med fastholdelse og hjælpe med overgangen fra folkeskole til erhvervsskole/ungdomsuddannelse En mentor kan have mange forskellige roller i forhold til menteen. Mentors roller afhænger af, hvem menteen er, og hvilke behov menteen har lige her og nu. En af opgaverne er at lave særligt tilrettelagt UEA-undervisning for projektets målgruppe
Vi skal lade være med at prøve at gøre det til nogle andres problem For at få de sidste med må vi også ændre os selv. Vi skal lade være med at prøve at gøre det til nogle andres problem
Vi har alle sammen et ansvar Ingen kan ikke løse opgaven alene Der skal noget andet til Det her er et forsøg på at gøre noget andet/noget mere Det vil vi gerne udvikle på sammen med jer i dag og i de næste 3 til 5 år I det her projekt er der mulighed for at rette ind og tilpasse under vejs. Det er muligt at undersøge, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Sådan får barnet/den unge og familien en transitmentor Eller køreplan for hvordan du får en transitmentor? Vigtigt at have en procedure for det her, som vi alle sammen er enige om. Så kan vi kigge på den hen af vejen og ret den til i forhold til de erfaringer vi får.
Indledende kontakt mellem klasselærer, uu-vejleder og transitmentor Elevens lærer/lærere henvender sig til transitmentoren og fortæller til hvad og hvorfor eleven har brug for en transitmentor. Transitmentoren tager sammen med læreren og uu- vejlederen stilling til, om eleven og elevens udfordringer ligger indenfor transitmentorens arbejdsområde. Lærere, UU-vejleder og transitmentor er enige om at tilbyde den unge og den unges forældre en transitmentor. Skolelederen orienteres/inddrages.
Indhold i det første møde Hvad og hvorfor Hvad: Det, vi ser i dagligdagen Hvorfor: Det, der ligger bag elevens handlinger. Hvad og hvorfor er det, som skal afdækkes sammen med eleven og forældrene m.m.
Klasselæreren tager det første initiativ Klasselæreren orienterer mundtligt forældrene om, hvad ideen med mødet er. Klasselæreren spørger forældrene, om de ønsker, at andre skal deltage i mødet. Klasselæreren indkalder forældre, elev og transitmentor til møde, hvor forældre og barn præsenteres for ideen: at tilknytte en transitmentor.
Vi oplever at …. Hvad oplever I? Vi vil gerne hjælpe med ….. Gensidig orientering Vi oplever at …. Hvad oplever I? Vi vil gerne hjælpe med …..
Eleven skal tages i ed Det skal have udgangspunkt i elevens potentialer Og det skal give mening for eleven
Hvad pokker laver jeg her?
De formelle rammer Det handler om fastholdelse Aftalen underskrives Aftalen indeholder målbare størrelser Opfølgningsmøde aftales med det samme til efter cirka 6 uger
I skal ikke smide noget fra jer, fordi transitmentoren kommer Hvis en god kontakt er etableret, bør den fastholdes. Vi tager ikke opgaver fra nogle, men vi giver ekstra hænder til at løse opgaven. Vores projekt har særligt fokus på fastholdelse i skolen og på overgangen/transitten til ungdomsuddannelse. Vi følger med, når eleven er færdig med 9./10.klasse og til endt grundforløb. For håbentlig I skal ikke smide noget fra jer, fordi transitmentoren kommer