Brancheskolernes forandringsproces

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
4. april 2013 Chefkonsulent Christian Moldt
Advertisements

Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
strategisk skole- og kvalitetsudvikling
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Date :31 1.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Helhedsorienteret selvevaluering
Den danske universitetssektor
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Præsentation på FS-møde d. 9. febr Tema: Kvalitetsparametre i de tekniske erhvervsuddannelser 1.Principper i uddannelsespolitikken 2.En model for.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Veje til kvalitet En lille historie om Emilie og EVA - v/Agi Csonka Direktør, EVA EVA’s jubilæumskonference 15. september 2009.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Medalje til Høje-Taastrup
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
EVA´s evalueringer Generelle perspektiver og konkrete erfaringer fra erhvervsskoleområdet Oplæg ved medlemsmøde i Foreningen af Skoleledere ved de tekniske.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tænk før du måler Økonomistyringskonference 10. Juni 2008: Det fortrængte lederskab Klaus Majgaard.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
KIS i Odense Børne- og Kulturchefforeningen den 15. juni 2007.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Mål- og resultatstyring
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Områdeledelse Tidsramme: Notat skal udarbejdes og afleveres til BSU møde 15. maj 2007 Notat sendes til udtalelse i alle bestyrelser De selvejende institutioners.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Gruppe C Emne Element Konsekvens Forudsætning Styreform
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Det nationale kvalitetsprogram
Virksomhedssamarbejde
Tilsyn med Produktionsskolerne
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Camilla Green Schwarzbach og Signe Rørdam Thomsen
Kvalitet i uddannelsen
En klassifikations-case
Præsentationens transcript:

Brancheskolernes forandringsproces Muligheder og perspektiver Tema 4: Kvalitet og udbud Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet og selvstyre Balancen: Decentralt: Frihed / Processer Systematik & Evaluering Centralt: Mål /Rammer Kontrol / Viden Muligheder og perspektiver

Kvalitet – et komplekst samspil Kvalitet ses som samspil mellem mål (omsat til undervisning og resultater) og rammevilkår/forudsætninger proces og resultater måling og systematik sikring og udvikling det centrale og det decentrale niveau Muligheder og perspektiver

Kvalitet - styringsområder Central styring især om: - Uddannelsessystemets og uddannelsernes mål - Uddannelsesprocessernes rammevilkår Decentral styring især om: - Undervisningsprocesser - Brugerinvolvering Muligheder og perspektiver

Et muligt kvalitetsflow Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet - metodikker Centralt: Institutionelle styringer : optagelsesregler, eksamen, censor, lærerkvalifikationskrav Akkreditering, Auditering Institutionsudvikling – institutionskvalitet (proceskonsultation) Krav om åbenhed, gennemsigtighed, markedsstyring Aftalemodel – fremme af særlige politiske mål Resultatkontrakter med institutionerne Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet - metodikker Centralt: Styring via fastlagte kriterier m. indikatorer og data til verificering Tal om resultater: karakterer, overgangsfrekvenser, frafalds% Centrale bruger/aftager evalueringer Råd, som undersøger og vurderer ( EVA) Tilsyn Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet - metodikker Decentralt : Systematik og åbenhed i kvalitetsarbejdet Valg af anerkendt metode (f.eks. EFQM eller BSC) Bruger- og aftager undersøgelser, uv.miljøundersøgelser Personaletilfredsheds-undersøgelser Selvevaluering Opfølgningsplaner Benchmarking Samarbejde mellem skoler om udvikling af systemer Muligheder og perspektiver

Kvalitetssstyring – et eksempel Flerårsaftale om kvalitet og kompetence: tilskud Udvikling af lærerkompetencer: IT, Løbende faglig udvikling, pædagogiske kompetencer, Virksomhedskontakt – tal for besøg, praktikpladser etc Kvalitetssystematik – beskrivelse og indhold Professionalisering af ledelserne Skolerne afrapporterer 1 gang årligt en selvevaluering. Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet i fremtiden Systematisk og ensartet informationsindsamling Ressourceregnskab = gennemsigtighed i anvendelsen af de tildelte ressourcer Brugerdeklarationer Formaliseret dialog mellem skoler og centralt styre Puljestyring der følger særlige politiske mål Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Udbudsstyring Styring af institutionsstruktur, udbud og sammenhæng i uddannelsestilbuddet: Central godkendelse af oprettelser, sammenlægninger og lukning Økonomiske incitamenter Dimensionering af uddannelserne, regler om optag, adgangsbegrænsning Udbudsstyring – godkendelse, forsøgsret Rådgivende udvalg Muligheder og perspektiver

Muligheder og perspektiver Kvalitet og udbud ???? Overvejelser om Kvalitets- og evaluerings arbejdets form (tilsyn, selvevaluering & dokumentation, rådgivende udvalg, brugerundersøgelser) Systematik – eet system for alle skoler eller flere Indhold : faglighed, pædagogik, resultater, Involvering: brugere, ansatte, lokalsamfund m. fl. Udbuddets sammenhæng med erhvervslivets og samfundets behov, styring af institutionsstruktur og uddannelsesudbuddet Muligheder og perspektiver