Forskningsreviews Søren Hornskov, forskningsprogramleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Advertisements

Lederudvikling.
Introduktion til Sprogpakken
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Dansen omkring handicapbegrebet
Søg information til dit masterprojekt Workshop i litteratursøgning for studerende på masteruddannelsen FMOL v/ Filip Kruse og Mette Ahlers Marino F2013.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Teori, metodologi og metode
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Kodeks for offentlig topledelse
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Afsætningsfaglig metode
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Center for Kliniske retningslinjer
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Bachelorprojektvejledning?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Kvalitative metoder, forår kursusgang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Introduktion til virksomhedsdelen
Inspirationsworkshop med fokus på
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Forskningsreviews Søren Hornskov, forskningsprogramleder Ledelse og Organisatorisk Læring sbho@ucc.dk

Review – kært barn, mange navne Review Forskningskortlægning Research synthesis State of the art Meta-analyse

Hvornår er jeg sidst stødt på et review i mit arbejde som underviser, forsker eller konsulent? Hvilken betydning havde det i den konkrete proces? Summemøde

Fællesnævner for forskellige betegnelser Systematiske processer for at identificere og udvælge relevant viden. ‘Demonstrerer forskerens kendskab til et vidensfelt’, herunder ‘begreber, teorier, variable og fænomener’ (Randolph)

Reviews har mange forskellige formål ‘Formålet var at finde frem til den forskning, som udpeger og beskriver de faktorer, som henholdsvis hæmmer og fremmer brugen af data i grundskolen.’ (Hornskov, Bjerg og Høvsgaard) ‘…examine existing research on inclusion to identify strategies of inclusion that have generated positive effects.’ (Dyssegaard og Larsen)

Mulige formål, kort sagt: Finde frem til viden, der er relevant eller nødvendig ifht en konkret opgave eller problem indenfor undervisning, forskning eller andet videnarbejde. Finde frem til de bedste metoder til løsning af bestemte funktioner i praksis (evidens, best practice) Finde frem til de variable, som er vigtige for udvikling af et bestemt fænomen Finde frem til anden forskning, der bruger samme teorier til samme formål

Hvilke formål kan der være med at bruge reviews i undervisning? Summemøde

Reviews i forskning To eksempler på reviews i forskningen: Det systematiske review Det selektive review

Dansk Clearinghouse ‘Systematic reviews are designed to provide the best possible evidence-informed responses to questions which politicians, practitioners, or government and professional bodies want to examine.’ (fra website)

Det selektive review ‘Gennemgang af litteraturen baseret på en bred og udtømmende søgning…, men (…) samtidig foretage en begrundet udvælgelse af dele af den samlede litteratur.’ (Hornskov, Bjerg og Høvsgaard, s. 7)

Forskellige tilgange ifht Coopers taxonomi De systematiske review Det selektive review Fokus Resultater og fund ‘the substance’ Teorier, temaer, variable Mål Aggregere resultater på stor skala Finde sammenhænge i store mængder data Fx kritisk analyse af eksisterende forskning Perspektiv Neutral Identificere egen position Dækningsgrad (coverage) Alting Kriterier for fravalg En del af alting Opbygning Metodologisk Konceptuel Målgruppe Andre forskere Beslutningstagere Andre videnspersoner

Reviewproces Et eksempel Definere formål og review-spørgsmål Analysere resultater Definere roller og udpege deltagere Drøfte resultater Revidere review-spørgsmål (Evt. uddybende søgning og analyse) Definere søgeord og syntaks Skrive review Definere databaser/kilder Udføre søgninger

Eksempel: Projekt om brug af data i inklusion, NordForsk 2017. Task # Title Keywords/description Responsibility 1 Organizing review panel Selecting members for the review panel and defining their overall task Country team leader group 2 Planning national and international reviews Output: models of the review process (national and international levels), including lists of criteria for selection and blueprints for search documentation. Review panel 3 Collecting and comparing search terms from existing research Researchers develop search strategies and tactics based on an agreed methodology and prior relevant review experience and results.   4 Defining list of common search terms (English) 5 Translation of common search terms into national languages Translation and test of search terms Country team leaders 6 Identifying literature databases (national and international) 7 Perform national searches Country teams 8 Write research syntheses (national) 9 Analyze national research syntheses 10 Perform international search 11 Write research synthesis Eksempel: Projekt om brug af data i inklusion, NordForsk 2017.

Eksempel på udvikling af review-spørgsmål Fra ‘Review: Brug af data i skoleledelse.’

Reviewspørgsmål version 1 ‘Udgangspunktet var spørgsmål som: Hvad findes der af international uddannelsesforskning, som har brug af data i det pædagogiske felt som genstand? Hvad siger denne forskning om hvad der betyder mest for en produktiv anvendelse af data i skolen? Hvilke faktorer henholdsvis begrænser og fremmer brug af data? Vi ønskede at finde den forskning, som havde noget at sige om hvordan data bruges, misbruges eller tilmed ikke bruges i praksis.’

Reviewspørgsmål version 2 ‘Vi arbejdede ud fra følgende review-spørgsmål: hvilke egenskaber ved ledelse og organisation, som er relevante i forhold til opbygning af professionel kapacitet i danske skoler, henholdsvis hæmmer og fremmer brugen af data i grundskolen?’

Roller og arbejdsdeling Med sidemanden: Hvilken arbejdsdeling kunne engagere undervisere og forskere i samme review-proces? Hvilke roller er oplagte for undervisere, fagansvarlige, eksterne partnere og ledere på uddannelserne?

Reviews i UCCs forskningsstrategi ‘Reviewsudarbejdelse’ som ét af mange ‘koncepter for samspil mellem forskning og uddannelse’ ‘Det er afgørende, at arbejdet inden for de enkelte koncepter til stadighed har eksemplarisk karakter, der anskueliggør forskningsprocessen. Hermed understøttes at de deltagende studerende og [undervisere] opnår viden, færdigheder og kompetencer, der giver dem en forståelse af… forskningens anvendelsesmuligheder og begrænsninger.’

Tænke-skrivning (10 min.)

Øvelse: I grupper eller individuelt: Hvilke behov har du/I for at anvende forskningsreviews i dine/jeres undervisningsopgaver? Formulér et review-spørgsmål, som kunne udvikle viden, som du/I ville kunne bruge til at løse en konkret undervisningsopgave.

Efter frokost Præsentation af review-spørgsmål (tre frivillige?) Fælles diskussion: Hvilken viden vil spørgsmålet kunne frembringe? (og svarer det til formålet?) Hvor kan vi søge viden? Hvilke ressourcer findes på biblioteket?