Introduktion til SPV-kursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Talsmandsseminar september 2010
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Sygepleje i korttidsafsnit
Undervisning i ”Relation”
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Psykoedukation til unge i OPUS
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Etisk dilemma – to definitioner
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Medicinering af beboere på botilbud
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Seksualpolitik.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Generel introduktion til EC
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Brand og ildspåsættelse
Ret og pligt Øhavets Lærerkreds Skarrildhus den 9. september 2009.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Medicinafstemning og Medicinsupervision
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Udvalg for professionsspor
Sygeplejens virksomhedsfelt
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Samlet tilbagemelding Intern survey i Psykiatrien Marts 2014 Afdeling: Psykiatrien Øst 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
VÆRDIGHED VED LIVETS AFSLUTNING Perspektiver fra almen praksis Jytte Møller Jytte Møller, Oksbøl 1.
Pleje og observation af den døende patient
Pleje og observation af den bevidsthedspåvirkedeakutte patient
Pleje og observation af Børn
Pleje og observation af den småtspisende patient inkl
Introduktion til SPV-kursus
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Pleje og observation af den nyopererede patient
Læring gennem registrering og indberetning
Aftale format – Use cases
Pleje og observation af den respiratorisk påvirkede patient
Pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient
Kommunikation Modul A.
Aftale format – Use cases
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Demens set fra almen praksis
De pårørende i beslutningsrummet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
"De er jo så søde alle sammen"
Kontakt til deltagerne
Pleje og observation af den kredsløbspåvirkede patient
Pleje og observation af den småtspisende patient inkl
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Pleje og observation af den bevidsthedspåvirkedeakutte patient
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Pleje og observation af den nyopererede patient
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Introduktion til SPV-kursus Modul A 1. Del

UNDERVISNINGSFORMÅL Formålet med undervisningen er at kursisten opnår kompetencer i: At observere patienten At identificere aktuelle problemstillinger Udføre basis sygepleje handlinger Kendskab til kompetenceområder

MODULOPBYGNINGEN Somatiske del (A-H) Læringsmål Case Rapport Videoklip Behovsområder Årsager Procedurer Overlevering Quiz Cases Praktiske færdigheder Koble teori og praksis Refleksion Færdigheder Reager på ændringer Scanne patienten og dennes behov

Praktiske oplysninger Forberedelse til modul B, C, D, F og G: Tøj (Shorts, bluse uden ærmer), Toilettaske (tandbørste, tandpasta, barbergrej m.m.) Forberedelse til modul C: Mad Tavshedserklæring (findes i jeres kursistmappe) udfyldes på modul A og indsamles til Vikarservice RN

TAVSHEDSPLIGT Når du arbejder som sundhedspersonale, er du omfattet af tavshedspligten. Tavshedspligten bunder i patientens krav og juridiske ret til sundhedspersonalets fortrolighed. Tavshedspligten gælder også, når du ikke længere er ansat det pågældende sted. Du må ikke fortælle ting til personer, der ikke er direkte involveret i plejen eller behandlingen af patienten. Du må under ingen omstændigheder fortælle noget, der kan føre til genkendelse af patienten. Du må ikke tale med politi eller journalister. Er du i tvivl om du må videregive oplysninger, henvend dig altid til personalet.

HVAD FORVENTES DER AF JER SOM SPV-VAGT – HVILKE KOMPETENCER HAR I? Det forventes at I : Kan udføre basal sygepleje. Kan observere og reagere på ændringer og videregive oplysningerne til sygeplejersken. Kender Jeres kompetenceområde / tavshedspligten. Ikke påtager Jer noget, I ikke forstår eller kan klare. Husker på at I arbejder under sygeplejerskens ansvar. I har IKKE kompetencer til at: Udtale Jer om diagnose og ikke mindst prognose. Ændre patientens medicin, ilt, IV-væske m.m. eller give medicin uden spl.´s tilladelse. Love det ene og det andet til patient og pårørende.

HOLDNING OG ATTITUDE Hvordan er man en succesfuld SPV-vagt? Mød til tiden – det er ikke OK at komme for sent. Få en god rapport – i den forbindelse afstem Jeres gensidige forventninger, så kan mange misforståelser undgås. Vær aktiv på vagten, opsøg selv arbejdet og tilbyd din hjælp. Hvis du er i tvivl om noget, så spørg. Det er IKKE tilladt at læse, strikke, bruge mobiltelefoner, tablets m.m. i arbejdstiden. Det sender et forkert signal.