”BrunT Papir” - workshop

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Overordnet målsætning:
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Læringsstile og lektier
Gode råd og eksempler på faldgruber
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Beskrivelsesværktøjer
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Morten Langgaard ØkonomiIT
Ny Årsrapport Analyse og rådgivning Internt regnskab og rådgivning Merete Jensen, projektleder.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Løsninger og teknik
Velkommen til workshop om EASY-P
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Arbejdsgange og etik Ø90-Temadag januar 2006 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent Landbrugsrådgivning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Fordomme om malerfaget.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Dokumentation af opgaver
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Momsopgørelse (alene)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Tekstens byggeklodser
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Last Planner System V/Erik Jung
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul. Kap. 30: Debitor-, kreditor- og lagermodul Økonomistyringssystemer FordeleUlemper Indtastning af bilag er.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Beskyt din virksomhed- Workshop
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?

”BrunT Papir” - workshop
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Myndigheden på Virk Introsider og løsninger
Myndigheden på Virk Introsider og løsninger
Regnskab
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- og hvordan du undgår dem…
Statens HR – Implementeringskoncept
Postmaskinoperatøruddannelse
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

”BrunT Papir” - workshop

Definition af WorkshoPpen Formål Få en bedre … Mål Belyse en problemstilling Form Arbejdsmøde Deltagere Medarbejdere med relevant viden

HVORFOR BENYTTE EN WORKSHOP? Hurtigere og bedre Resultater Effektive beslutninger Udnytter gruppearbejdsformen Dialog Alle muligheder åbne Ejerskab Mindre papir

WORKSHOPPENS RAMMER Lederens rolle Deltagerens rolle Bring det bedste frem i gruppen Vær ”indholds-neutral” Sikr, at alle bliver hørt Ejerskab for resultatet Vær kreativ og impulsiv Deltag aktivt Videregiv viden Vær åben Kritiser positivt Hav fokus på resultater Jo bedre det udføres, jo nemmere ser det ud Tro ikke, at det kommer af sig selv Tro ikke, det er nemt Du er med, fordi der er brug for dig og din viden Det er gruppens samlede resultat, der er vigtigt – ikke at du får en masse med hjem

BRUNT PAPIR ER RESULTATET AF DAGENS WORKSHOP ½ 2-4 1 2 ½-1 1 En metode til beskrivelse af processer En simpel og jordnær måde at snakke om tingene på En sjov og motiverende måde at lave ”kedeligt” dokumentationsarbejde på

Den første side vi sender ud med den sidste der laves er en samlet oversigt over arbejdsrutiner og delprocessen i arbejdsprocessen. Og i dette tilfælde består arbejdsprocessen af de fire delprocesser aftale, kontering, opgørelse og aflevering. (GG)   Tiden er svær at angive, da det er meget afhængig af kunden og regnskabets omfang. Den mest tidskrævende aktivitet er opgørelsen, men der kan muligvis spares en hel del tid ved at sikre sig, at materialer og oplysninger er til stede på de rigtige tidspunkter. (GG) Der er klar arbejdsdeling mellem regnskabsassistenterne (RE) og konsulenterne (KO). (GG) - Der heller ikke noget der er rigtigt - medarbejdernes ønsker og kompetencer kan være forskellige. Til stede var der tre assistenter og tre konsulenter. Nogle af assistenterne udtrykte ønsker om at følge resultatet helt til dørs, det er ikke nok blot at blive informeret. Nogen konsulenter syntes det var nemmeste stor set selv at stå for afslutningen. Her kan forskellige interesser støde sammen.  Men som leder tror jeg der skal være meget fokus på denne problemstilling For at sikre ”processundheden” er det vigtigt, at informationerne er til stede på rette tid og sted. Det kan diskuteres, om det er den enkelte assistent, den enkelte gruppe eller evt. en fælles sekretær (SE), der har overblikket over og ansvaret for at indsamle oplysninger, så det næste led i processen – indtastningen – kan finde sted kontinuert.

Næste delproces er konteringen. Fire indgangsveje Kassebog, bedriftsløsning, farmsekretær og egen bogføring inden afstemning i Ø90. Og det var noget af en overraskelse for deltagerne at de faktisk have 4 måder at starte på. Stikord: Kassebog kontra bedriftsløsning. Kundebehov. Specialisering af medarbejderne i de forskellige indgangsveje. Modtagelse og registrering af bilag, samt konteringen er gennemført. Stikord: Kundeliste: assistent-, gruppe-, konsulentniveau. Opfølgning, herunder hvordan sikrer I, at der opkræves 20% mere ved modtagelse af bilag efter den 20. i hver måned, samt kundeservicen i forbindelse hermed. Opmærksomhed på om data skal bruges i andre rådgivningstilbud på andre fagkontorer Stikord: Detaljeringen og specifikationen af konteringen. Afslutningstidspunkt for indtastning. Beskrivelse af den automatiske dataoverførsel til Ø90. Der mangler beskrivelse af den automatiske dataoverførelse fra Ø90 til bedriftsløsning til brug for farmsekretær og egen bogføringen herunder udsendelse af diskette eller e-mail med vedlagt fil til landmand. Der mangler beskrivelse af, hvorledes registrerede data i bedriftsløsning hos kunden overføres til Ø90. Dette gælder både for indgange Farmsekretær og Egen bogføring.

HVAD ER EN PROCES? OVERORDNET BESKRIVELSE Triggere: De hændelser, som sætter processen i gang Resultat: Output fra processen – det, som kunden/ brugeren får Proces Delproces Delproces Processens overordnede succeskriterier De væsentlige succeskriterier for processundheden Alle informationer er til stede, hurtigt bud på forventet udfald… De væsentlige succeskriterier for procesresultatet Kvaliteten, ingen klager, rettidig…

BRUNT PAPIR – BESKRIVELSE AF AKTIVITETER Aktiviteter i processen beskrives på ”post-it notes” og kommenteres af alle deltagerne på workshoppen Beskriv aktiviteterne i en hel sætning med udsagnsord og navneord ”Post-it notes” hænges på et stort stykke (brunt) papir Kort beskrivelse af aktiviteten kan suppleres med en beskrivelsespost-it Skriv jobtitlen på den medarbejder, som har den nødvendige kompetence Kun én aktivitet pr. post-it

BRUNT PAPIR – ANALYSE AF RESULTATET Hvilke aktiviteter i processen er specielt tidskrævende omkostningstunge Hvor i processen er der mulighed for forbedringer Omkostningstung Hvorfor? Tidskrævende Hvorfor? Spild af penge eller andre ressourcer Emne Hvorfor? Aktiviteter med (uforholdsmæssigt) stort tidsforbrug Vigtigt emne. Mulighed for forbedring