Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Arbejdspladsudvikling
Bytte   PowerPoint  .
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Relationer – børn imellem
Uge 7 Unge og seksualitet.
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Stxstudentereksamen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Læring gennem registrering og indberetning
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Det gode møde i folkeskolen
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Den gode tone Lse.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan gøres på forskellige niveauer – individuelt, i klassen, på skolen og i samfundet for at sikre, at ingen mistrives socialt i skolen. Alt for mange unge går med problemer, som de holder for sig selv. Nogle gange fordi de skammer sig, nogle gange fordi de tror, de bør kunne klare det alene, og nogle gange fordi de ikke ved, hvordan de skal bede om hjælp – eller hvor de kan bede om hjælp. Det er vigtigt, at man får hjælp, hvis man mistrives. Man skal ikke gå med noget, hvis man ikke kan magte det – og det er helt fair, at der er ting, man ikke kan magte. Alle rettigheder forbeholdes. Gengivelse af materialet uden Ventilens skriftlige samtykke er ikke tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret, © 2017 Ventilen Danmark

Handlemuligheder Indhold Unge, der mistrives, skal have hjælp. Hvad kan klassekammerater gøre? Hvor kan man finde hjælp? Hjørneøvelse Opsamling 2 min. Sidste gang blev der talt om ensomhed og social mistrivsel. I denne lektion skal vi arbejde med, hvordan man kan handle, hvis man bliver bekymret for sig selv eller andre. Programmet gennemgås.

Mistrivsel kræver hjælp Problemer kan enten løses eller vokse. Når noget bliver for stort til, at man kan gå med det alene, er der altid hjælp at få. Det er altid i orden at bede om hjælp fra andre. Det er altid i orden at tilbyde hjælp til andre. 5 min. Problemer går sjældent væk af sig selv – hvis man ikke håndterer dem, har de tendens til at vokse. For mange unge går med problemerne alene – og så vokser de tit. Undersøgelser af danske unges trivsel var vist, at der er en tendens til, at mange unge går for længe med deres problemer, inden de søger hjælp. Misforståelsen synes at være ’Det er mig, den er gal med. Jeg må tage mig sammen’. (Når det er svært at være ung i DK, af Center for Ungdomsforskning i 2011). Man kan være i tvivl om, hvornår et problem er så stort, at man skal have hjælp til at løse det. Svaret er enkelt – når man selv synes det. Småproblemer er almindelige og helt normale. Det er, når småproblemer enten bliver hængende eller bliver til større problemer, at man har brug for hjælp. Som når hosten er blevet ved for længe eller bliver værre, og man går til læge. Når man mistrives socialt, er det vigtigt, at man lader nogen vide, at man ikke har det godt. Alle ved, at det er i orden at bede om hjælp. Det har vi hørt før. Det betyder ikke, at vi er gode til det, og derfor gentager vi det. Det er i orden at bede om hjælp. Det kan dog være rigtigt svært at gøre, og derfor er det vigtigt, at andre rækker ud og tilbyder hjælp. Mange vil gerne hjælpe, hvis de bliver bedt om det, men kan have svært ved selv at tilbyde det. Der er ofte en berøringsangst tilknyttet det at ‘forstyrre’ andre. Hvad hvis man tager fejl, hvad hvis det bliver akavet for den anden? Bed eleverne tænke på, hvor ubehageligt det føles, når man er ked af det, og andre lader som ingenting – det er altid i orden at tilbyde andre hjælp. Eller at gå til en lærer eller studievejleder, hvis man er bekymret for en klassekammerat.

Hvor finder man hjælp? Her på skolen: [Her kan du skrive de hjælpemuligheder ind, der findes på jeres skole – indsæt også gerne et billede af jeres vejledere, coach, mentor, o.l.] Nationalt: Ensomhed: Ventilen Generel mistrivsel: Headspace og Ung På Linje/Ung Online 5 min. Her kan du fortælle eleverne om de hjælpemuligheder, der findes på jeres skole. Det kan være studievejledere, mentorer, kontaktlærere eller noget helt fjerde. Du kan skrive mulighederne ind i slidet ovenfor. Du kan også fortælle, at man kan bede om hjælp på mange måder – nogle er gode til helt præcist at fortælle, hvad de har brug for, mens andre bare kan mærke, at noget ikke er, som det skal være, og de har brug for hjælp til at få sat ord på det. Nogle er gode til at bede om hjælpen direkte, mens andre gør det af omveje eller ubevidst – det kan være igennem en stil, på en studietur eller noget helt tredje. Nationalt er der rigtig mange organisationer, der hjælper unge, der mistrives. Her er nævnt nogle af dem. Ventilen hjælper unge, der føler sig ensomme. Mistrives man mere generelt, kan man tage kontakt til Headspace eller Ung På Linje/Ung Online, der kan hjælpe videre til andre konkrete organisationer.

Hjørneøvelse I denne øvelse skal I finde ud af, hvordan man kan sikre, at ingen mistrives socialt i skolen. Gå med makkerskabsgruppen hen til det hjørne, som I er blevet tildelt. Læs den udleverede øvelsesbeskrivelse. Diskuter, hvad man kan gøre for at sikre, at ingen mistrives socialt i skolen.. Vælg en referent, der skriver jeres forslag ned. 30 min. Hjørneøvelsen tager 15 minutter, og derefter er der 10 minutters opsamling. Nu skal eleverne ud i deres makkerskabsgrupper og lave hjørneøvelsen. Du tildeler hver makkerskabsgruppe et hjørne i klasselokalet og beder dem gå til det hjørne, de har fået. Der er fire hjørner, så der vil være flere makkerskabsgrupper i nogle af hjørnerne. Udlever ‘Hjørneøvelsen’ til hver makkerskabsgruppe (den ligger på hjemmesiden, som elevmateriale til denne lektion). De skal nu arbejde med, hvad man kan gøre for at forebygge, at den ensomhed, man kan opleve kortvarigt, udvikler sig til en langvarig følelse af ensomhed – det vil sige, hvordan kan man søge at forhindre, at nogen føler sig ekskluderet fra fællesskabet og har svært ved at blive en del af det. De fire hjørner, som du har inddelt makkerskabsgrupperne i, repræsenterer fire forskellige niveauer; individ, gruppe, institution og samfund. Eleverne får 15 minutter til at skrive deres forslag ned. Der er et lærerdokument med væsentlige punkter til hvert niveau, som skal anvendes til opsamlingen – dokumentet hedder ‘Hjørneøvelsen – lærermateriale’. Orienter dig i disse pointer, mens eleverne arbejder med deres forslag. Derefter samler I op i plenum, hvor alle grupper helt kort skal fremlægge deres bud på, hvad man kan gøre på de forskellige niveauer.