Informerende beskrivelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning Oplæg & dialog
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning Dagsorden
Elsker DU også at læse lektier?
Fra formel til funktionel undervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Læsning og skrivning i naturfag
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Temadag om faglig læsning 26. september 2012
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Teamet som omdrejningspunkt for arbejdet med faglig læsning
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Faglig fordybelse i indskolingen
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Skriftlighed i biologi
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Planlægning, proces og evaluering
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Kommunikation i naturfagene
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Nyt dansksystem til mellemtrinnet. d’dansk er et system til hele danskfaget alle danskfagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk.
Læseforståelse – faglig læsning Uge 12 Ved Yvonne Roug-Andersen.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - Skriftlighed Onsdag d. 21. september 2011 v/ Pædagogisk konsulent Kitte Søndergård.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsning og lektier Frontread Vingsted 1. november 2016 v/ Peter Heller Lützen, Nationalt Videncenter for Læsning.
© Co-teaching – Samarbejde om undervisning. Andy Højholdt
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
© Ledelse af organisationskultur
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
©Abduktiv undervisning og læring
© Co-teaching – Samarbejde om undervisning. Andy Højholdt
© Den digitale læsers hjerne Kresten Bjerg Hans Reitzels Forlag, 2017
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
Hans Reitzels Forlag.
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
© Præsentationsteknik
© Hald, M. (2015): Personligt lederskab. Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Præsentationsportfolio
Hvorfor dansk på GF1?.
Vi læser for livet – en introduktion til genrepædagogik på Jægerspris skole Susanne Karen Jacobsen, Metropol, Institut for skole og læring.
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
SRO 2018 hHx.
Progression sprogbaseret undervisning
Faglige begreber – faglige redskaber, fra hverdagssprog til fagsprog
Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser
Præsentationens transcript:

Informerende beskrivelser Fagtekster i genrepædagogisk lys

Den australske sprogforskeren Michael A.K. Halliday har sagt at ”educationel failure is linguistic failure”. Med det mener han at eleverne må kunne lese og skrive i faget for at lykkes. At mestre fagets sprog er på mange måder det samme som at mestre faget. (Citat fra Forord i ”At læse i alle fag”)

Studietur

Inspiration: Virtuelle fieldtrips: Skype , Mystery Skype Brug af diverse sociale medier: http://mrkempnz.com/2016/04/using-social-media-to-enhance-learning -3-classroom-examples-that-inspire-me.html

smartphones til at billeder og filme notesblokke og feltnotater lave interviews med eksperter virtuelle ture (Skype, Google Hangout) el. google cardboard box genfortælling/resume som teksttype stilladsering af den teksttype læseforståelse (at opsummere) tegne/lave plancher (visualisering) eller lave film/screencasts

arbejde med klassifikationer (en slikpose) informationshjulet de syv F’er: http://www.skivedna.dk /media/6860/de-7-fer.pdf

Informationshjulet

Fra Mulvad: Sprog i skole

Gode skrivestrategier – på mellemtrinnet og i overbygningen, 2014 af Trygve Kvithyld, Trude Kringstad og Guri Melby Ifølge amerikansk forskning (Graham & Perin, 2007) er undervisning i skrivestrategier det, som fremstår som det mest effektfulde, vi kan gøre for at udvikle elevernes skrivekompetence. En forudsætning for at arbejde med skrivestrategier er gode og meningsfulde skriveopgaver – der skal være et skriveformål. God skrivesituation skabes ved elevernes refleksioner over skrivningens formål, form og indhold

Kilde: Trygve Kvitthyld

Modellelering dekonstruktion af informerende tekst makro- og mikrostilladsering

Stilladsering mht læsning og læsestrategier vøl-model læseformål stille spørgsmål opsummere arbejde med ordforråd fagsprog metakognition tekststruktur genrekendskab

Hvad er modellering i læsning? Bråten s.72 ”Læseforståelse”

McLauglin og Mary Beth Allens beskrivelse af modelleringstanken fra Astrid Roe s. 156

Find dem på http://www.undervis.dk/

EMNET Læringsroller og organiseringsformer Centrale termer i sprogmodellen: EMNET Læringsroller og organiseringsformer Graden af formalitet i sproget

6 vigtige teoretiske nedslag:

Stilladseringsbegrebet

Stilladseringsbegrebet: to kendte og en ukendt..

Makrostilladsering Dekonstruktion Fælles konstruktion Selvstændig konstruktion Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.

Mikrostilladsering Sproget indsæt model

SFL og genrepædagogik i forhold til literacy Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.

Samlet anskueliggørelse

OPGAVE: Planlæg undervisning

Litteraturliste: Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag. Ruth Mulvad: Sprog i skole. Mette Kirk Mailand: Genreskrivning i skolen.