Informerende beskrivelser Fagtekster i genrepædagogisk lys
Den australske sprogforskeren Michael A.K. Halliday har sagt at ”educationel failure is linguistic failure”. Med det mener han at eleverne må kunne lese og skrive i faget for at lykkes. At mestre fagets sprog er på mange måder det samme som at mestre faget. (Citat fra Forord i ”At læse i alle fag”)
Studietur
Inspiration: Virtuelle fieldtrips: Skype , Mystery Skype Brug af diverse sociale medier: http://mrkempnz.com/2016/04/using-social-media-to-enhance-learning -3-classroom-examples-that-inspire-me.html
smartphones til at billeder og filme notesblokke og feltnotater lave interviews med eksperter virtuelle ture (Skype, Google Hangout) el. google cardboard box genfortælling/resume som teksttype stilladsering af den teksttype læseforståelse (at opsummere) tegne/lave plancher (visualisering) eller lave film/screencasts
arbejde med klassifikationer (en slikpose) informationshjulet de syv F’er: http://www.skivedna.dk /media/6860/de-7-fer.pdf
Informationshjulet
Fra Mulvad: Sprog i skole
Gode skrivestrategier – på mellemtrinnet og i overbygningen, 2014 af Trygve Kvithyld, Trude Kringstad og Guri Melby Ifølge amerikansk forskning (Graham & Perin, 2007) er undervisning i skrivestrategier det, som fremstår som det mest effektfulde, vi kan gøre for at udvikle elevernes skrivekompetence. En forudsætning for at arbejde med skrivestrategier er gode og meningsfulde skriveopgaver – der skal være et skriveformål. God skrivesituation skabes ved elevernes refleksioner over skrivningens formål, form og indhold
Kilde: Trygve Kvitthyld
Modellelering dekonstruktion af informerende tekst makro- og mikrostilladsering
Stilladsering mht læsning og læsestrategier vøl-model læseformål stille spørgsmål opsummere arbejde med ordforråd fagsprog metakognition tekststruktur genrekendskab
Hvad er modellering i læsning? Bråten s.72 ”Læseforståelse”
McLauglin og Mary Beth Allens beskrivelse af modelleringstanken fra Astrid Roe s. 156
Find dem på http://www.undervis.dk/
EMNET Læringsroller og organiseringsformer Centrale termer i sprogmodellen: EMNET Læringsroller og organiseringsformer Graden af formalitet i sproget
6 vigtige teoretiske nedslag:
Stilladseringsbegrebet
Stilladseringsbegrebet: to kendte og en ukendt..
Makrostilladsering Dekonstruktion Fælles konstruktion Selvstændig konstruktion Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.
Mikrostilladsering Sproget indsæt model
SFL og genrepædagogik i forhold til literacy Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag.
Samlet anskueliggørelse
OPGAVE: Planlæg undervisning
Litteraturliste: Mette Maria Rydén: To kendte og en ukendt. I Genrepædagogik (2016). Hans Reitzels Forlag. Ruth Mulvad: Sprog i skole. Mette Kirk Mailand: Genreskrivning i skolen.