Kvalitative og kvantitative undersøgelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvalitative metoder
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Dataindsamling og kildebearbejdning
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Markedsvurdering.
Kvantitative metoder
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
E-sport Når computerspil og videospil afvikles under konkurrenceform, med rankings, præmier, events, turneringer osv. kaldes det e-sport.
Markedsanalysen i praksis.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
6. Kvantitativ usability
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Større Skriftlig opgave
Workshop Motivation og fokus på målet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Videnskabsteori & metode
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Kvalitative metoder.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
SKABELON.
Om indsatsteori.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Spørgeskema som værktøj
SUF - gevinstrealisering
Den naturvidenskabelige metode
Virksomhedssamarbejde
Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune
(Firmanavn) marketingplan
Metoder og produktion af data
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Fagligt udviklingsforløb om e-ressourcer – pust nyt liv i formidlingsarbejdet 11. september 2018.
Karakterer og læring.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hvad er en Feltrapportage?
- og hvordan du undgår dem…
Måling (psykometri) 1.
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Kvalitative og kvantitative undersøgelser

Anvendelse Kvalitativ Anvendes til at opnå indsigt af dybdegående og eksplorativ karakter. Kvantitativ Anvendes til at kortlægge en gruppe af personer på en række ensartede kvantificerbare variable.

Indsigt Kvalitativ Besvarer ofte spørgsmål som ”hvad”, ”hvorfor” og ”hvordan”. Fx: Hvordan opfattes mærket X? Dvs. indsigt der går i dybden. Læs mere om kvalitative markedsanalyser. Undersøge de latente holdninger Kvantitativ Besvarer typisk spørgsmål som ”hvor mange” og ”hvor meget”. Fx: Hvor mange kender mærket xxx? Dvs. indsigt der går i bredden. Læs mere om kvantitative markedsanalyser. Undersøger de manifeste holdninger

Metode Kvalitativ Opnår indblik i personers indre følelser og motiver. Får viden om personerne på det latente niveau og finder frem til dybere behov og præferencer, hvilket er afgørende faktorer for købsbeslutning og præferencedannelse. Er kendetegnet ved åbenhed og en udforskende tilgang, hvor der tages udgangspunkt i målgruppens egne beskrivelser. Resultaterne kan ikke generaliseres. Kvantitativ Opnår viden på det manifeste niveau om en bred og repræsentativ skare af personer. Data kan således kvantificeres og resultaterne generaliseres. Kvantitative markedsanalyser anvendes endvidere ofte til at teste foruddefinerede hypoteser og er dermed ikke af eksplorativ karakter.

Indsamlingsformer Kvalitative Interviews Fokusgruppe-interviews Observation Workshops M.fl Kvantitative Spørgeskema Wox-pop Statistik Telefoninterviews M.fl

Husk at være kritisk! Fejlkilder Hvis du filmer et interview, kan kameraets tilstedeværelse påvirke interviewpersonen. Så er det ikke sandhed men en påvirket sandhed du får. I et fokusgruppeinterview kan de andre deltageres tilstedeværelse påvirke interviewets udfald – vær ALTID opmærksom på dette. Vær kildekritisk. Grav dybere – spørg ind og kom i dybden i kvalitative metoder

Huks at være selvkritisk Fejlkilder Din tilstedeværelse påvirker også udfaldet og gør den indsamlede data mindre sandfærdig. Det er næsten umuligt at være helt objektiv – men gør et forsøg Og vær ærlig, hvis du ikke var objektiv – så skriv, hvordan det påvirkede resultatet.

Kvalitative metoder

Interview Vælg deltagere der repræsenterer målgruppen. Vær altid klar til at stille uddybende spørgsmål – og følg aldrig din spørgeguide slavisk! Gør dig umage for at din deltager føler sig tryg. Stil hv-spørgsmål. Test dine spørgsmål på en, så du finder eventuelle mangler. Gør dig overvejelser om, om du vil filme, optage eller på andre måder dokumentere interviewet. Sørg for at have gode citater, du kan bruge til din opgave. Overvej i hvor høj grad du vil forberede og styre interviewet. Hvad vil du have ud af det? Hvem interviewer du?

Observation Deltagende eller ikke deltagende? Overvej hvordan du vil dokumentere dine undersøgelser. Video? Noter? Andet? Overvej hvordan dette valg påvirker dine resultater. Overvej praktisk ting som: Hvor længe du vil observere. Hvad du vil være ekstra opmærksom på. Hvordan skal din observation planlægges og udføres?

Fokusgruppeinterview Interview hvor du interviewer mere end én deltager ad gangen. Overvej hvordan du vil dokumentere det. Overvej hvem dine deltagere skal være. En blanding af målgruppen? Repræsentanter af et bestemt segment af målgruppen? Lead-users? Skal interviewet være struktureret eller ustruktureret?

Kvantitative metoder

Spørgeskema Hvem skal spørges? Hvor mange svar vil du mindst have? Hvor mange skal du sende spørgeskemaet ud til? Test spørgeskemaet (gerne flere gange) inden det sendes ud. Overvej hvor lang tid dit spørgeskema skal tage at besvare. Overvej igennem hvilke kanaler dit spørgeskema skal formidles.

Statistik Vær kildekritisk. Undersøg og overvej detaljerne omkring den fundne statistik: Alder Geografi Demografi Osv.

Hvornår vælges hvad? Jeg vil lære min målgruppe bedre at kende… Jeg vil vide, om hvad de synes om mit produkt… Jeg vil vide, hvordan mine konkurrenter takler problemet… Hvordan bruger mine kunder mit produkt? Passer mit produkt til min målgruppe? Hvilket produkt laver jeg til denne målgruppe? Hvordan får jeg denne målgruppe til at blive kunder hos mig?