konkurrencesituation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Afsætning grundforløb
Præferencer på markedet.
Innovation Camp 2013.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Brødrene Dahl samarbejdspartner med Jysk Klima Center
10 Konkurrencesituationen
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Marketingplanlægning
Konkurrentreaktioner
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Markedsvurdering.
Afsætning – Konkurrencesituation
1. Virksomhedens strategiske planlægning
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
6. Virksomhedens indtægter
Hotellets koncept.
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
11. Virksomhedens indtægter
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
10. Virksomhedens indtægter
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Udfordringer.
Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
- Liv Andersen, Line Stiller, Maria Borup & Anja Winther
Af. Skafte.
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Af: Jonatan W & Line Stryander
6. Virksomhedens indtægter
- sammen med glade mennesker
’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
Abubakar Cecillie Rikke
AFSÆTNING A – Schønberg
Luksus tøj/accessoires i EU Gucci, Chanel, Hermes og Louis Vuitton
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Konkurrenceforhold.
Sebastian Mikkelsen og Simon Hindkær 1.Øma Afsætning KONKURRENTREAKTIONER.
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix A Nogle udbredte strategimodeller.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Koncepter og butikskæder
Virksomhedens udvikling
Målgrupper og segmentering
FORRETNINGSPLAN.
markedsføringsplaner
Parametermix - produkt
Konkurrenceforhold afsætning.
Marketingplan Dit navn.
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
10 Konkurrencesituation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
(Firmanavn) marketingplan
6. Virksomhedens indtægter
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

konkurrencesituation afsætning

Rollerne på markedet Markedsleder – Den største på markedet Markedsudfordrer – Den næststørste på markedet Markedsfølger – Har samme størrelse som mange andre virksomheder Markedsniche – Er næsten alene på en lille og speciel del af markedet Afsætning, EUD/EUX, F-C

Markedsleder Er den største virksomhed inden for sit område Bruger mange penge på markedsføring Er kendt af alle – fx Carlsberg (i Danmark), IKEA (i Skandinavien), NIKE (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

Markedsudfordrer Er næststørst, men vil gerne være størst Prøver at komme med bedre produkter for at stjæle kunder Fører evt. en mere voldsom reklamekampagne Fx Royal Unibrew (i Danmark), ILVA (i Skandinavien), ADIDAS (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

markedsfølger Holder skarpt øje med markedslederen Efterligner hvad markedslederen gør Fx JYSK (i Danmark), COOP (i Skandinavien), PUMA (i verden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

markedsniche Sælger produkter, som næsten ingen andre sælger Kan fx have specialiseret sig igen for et bestemt fagområde Har ikke meget konkurrence Fx B&O (har specialiseret sig inden for ”TV, lyd og design”, Cobham Satcom (radio- og satellitkommunikation) Afsætning, EUD/EUX, F-C

positionskort Afsætning, EUD/EUX, F-C

Konkurrentanalysens spørgsmål (1/2) Det er godt at få svar på disse spørgsmål for at forbedre din virksomhed. Hvem sælger det samme produkt som dig? Undersøg, hvor store dine konkurrenter er – hvor stor markedsandel har de? Hvilke produkter tilbyder konkurrenterne? Kan du lave dine anderledes? Hvilke priser har dine konkurrenter? Kan du lave dine billigere – eller bedre og sælge dem til højere pris? Hvilken målgruppe henvender dine konkurrenter sig til? Afsætning, EUD/EUX, F-C

Konkurrentanalysens spørgsmål (2/2) Find konkurrenters stærke og svage sider – fx er de hurtige til at reagere på nye trends? Hvilke mål har konkurrenterne? – vil de fx udvikle nye produkter og tage kunder fra dig? Hvordan er konkurrenternes reklamer? – hvordan markedsfører de sig? Hvor mange ansatte har konkurrenterne? Og hvilken uddannelse har de? Hvordan reagerer konkurrenterne på dine tiltag? Finder der ”gode” konkurrenter, du evt. kan samarbejde med? Afsætning, EUD/EUX, F-C

Konkurrentanalyse Oplysninger om konkurrenter som virksomheden er i snæver konkurrence med Konkurrents navn Hvad er konkurrentens navn, størrelse og position? Er konkurrenten meget snæver (tæt)? Målsætning Hvad er konkurrentens mål med markedsføring, profil, overskud, markedsandel osv.? Markedsføring Hvordan markedsfører konkurrenten sig? Hvad er konkurrentens vigtigste handlingsparametre? Pris, kvalitet, sortiment osv.? Stærke og svage sider Hvordan opleves konkurrentens stærke og svage sider? Hvad er de gode til, og hvad kunne gøres bedre? Hvordan er deres SWOT? Afsætning, EUD/EUX, F-C

skydeskivemodellen Afsætning, EUD/EUX, F-C

markedsafgrænsning Handler om, at virksomheden afgrænser det marked, den befinder sig på Laves efter en markedsanalyse Kan fx være inden for produktet/serviceydelsen, udbyderne, efterspørgerne eller et geografisk afgrænset område Er vigtig, da det koster tid og penge at være på flere markeder samtidig Eksempler på fejlslagne markedsudvidelser er: Irma, der indtil 2008 kun havde supermarkeder på Sjælland – de måtte i 2013 lukke deres supermarkeder i Jylland og på Fyn JYSKs indtagelse af det amerikanske marked Afsætning, EUD/EUX, F-C

Porters Five Forces Afsætning, EUD/EUX, F-C

Forhandlingsstyrke på et marked Forhold, der påvirker kundernes og leverandørernes forhandlingsstyrke. Antallet af kunder/leverandører Kundernes/leverandørens størrelse og position på markedet Afsætning, EUD/EUX, F-C

Rivalisering mellem eksisterende virksomheder Vedrører konkurrencesituationen på markedet – påvirkes af antallet af aktører, deres størrelse, er markedet homogent eller heterogent Påvirkes af leverandørernes og købernes forhandlingsstyrke og truslen fra nye substituerende produkter Afsætning, EUD/EUX, F-C

Leverandørernes forhandlingsstyrke En leverandør med monopol har stærk forhandlingsstyrke Hvis der er fuldkommen konkurrence, har leverandøren svag forhandlingsstyrke Afgøres af antal leverandører, deres størrelse og position Afsætning, EUD/EUX, F-C

købernes forhandlingsstyrke En køber på et marked med monopol har svag forhandlingsstyrke Hvis der er fuldkommen konkurrence, har leverandøren stærk forhandlingsstyrke Afgøres af antal leverandører, deres størrelse og position Afsætning, EUD/EUX, F-C

Truslen fra nye indtrængere Vedrører truslen fra nye mulige konkurrenter på markedet De nye mulige konkurrenter henvender sig til samme målgruppe Størrelse på truslen afhænger af konkurrentens kapital og viden Afsætning, EUD/EUX, F-C

Truslen fra substituerende produkter Afhænger af konkurrencesituationen på markedet Produkterne er præget af købernes præferencer og brandloyalitet Truslen afgøres af, i hvor høj grad produkterne kan erstattes af andre typer varer, der dækker samme behov hos køberne Afsætning, EUD/EUX, F-C