Ordenes betydning Alkoholiker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Børn i familier med alkoholproblemer
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
- for samarbejdspartnere
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Det er nemmere end du tror
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Selvets kultur.
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Inspiration spørgsmål og Billeder
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
God Filosofi.
Kunder og kommunikation
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den gode tone Lse.
Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Tendenser i forældresamarbejdet
Videnskabeligt projekt
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kursus for personer med demens og pårørende
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Borgermøde.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Individ At være et hjerte.
AF Mads Korsgaard Poulsen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Ordenes betydning Alkoholiker Alkoholist Alkoholisme Kvartalsdranker At have en udfordring i forhold til alkohol/at være afhængig En der drikker for meget/uhensigtsmæssigt At have taget skade af forbruget At forbruget løber løbsk en gang imellem Kilde: Birgit Trembacz

Selve samtalen - faserne Den indledende fase Betydningsfuld, da det er her, at borgeren/familien og de professionelle beslutter sig for, om der kan etableres tilstrækkelig tillid til et samarbejde, hvor det er muligt at tale om tabuiserede emner… Indholdsfasen – med fokus på åben kommunikation Tydeliggørelse og konkretisering af, hvad I som professionelle er bekymrede over. Sig det I ser! Giv medfølelse og forståelse i et taktfuldt samspil. Hav fokus på nutid med henblik på fremtid. Afrundingsfasen Anerkend de gode intentioner, hvor det er muligt. Vurder, om der er behov for at inddrage hjælp eller støtte fra andre - fx Alkoholbehandlingen. Opsummer de aftaler og beslutninger, der er indgået. Opfølgende møde!

Paletten Som professionel ved jeg, at der kan være mange årsager til, at at dit barn ikke rigtig trives – ikke er så glad som hun skal være… at der kan være noget som hun tænker meget over... Er det okay at jeg stiller nogle spørgsmål, som vi altid stiller Det kan være måden I bruger alkohol på… Det kan være, at du/I arbejder for meget og er blevet alt for stresset … Der kan være alvorlig sygdom i familien… At I måske skændes meget der hjemme og skal måske skilles… Det kan være, at du…

Tips Sig hvad du ser! Stol på din bekymring! Udvis empati – men hold fast! Spørg, hvordan de bruger alkohol (ikke, hvorfor de drikker!) Fortæl om konsekvenser – men uden at true! Søg hjælp hvis du hænger fast! Lad være med at spørge om det er et problem! – sig hvad du oplever… Det eneste du ikke må gøre – er ingenting!

Gode råd Systematik – ”det her spørger vi alle om, når vi er bekymrede…” Vedholdenhed – kultur tager tid at forandre Empati og medmenneskelighed – giver tryghed og tillid til at snakke om det svære og giver mod og håb til den enkelte med hensyn til at forandre noget…

Holdningens betydning Han har rygrad som en regnorm Hvordan kan hun dog gøre det mod sine børn? En gang alkoholiker altid alkoholiker Alle alkoholikere lyver De er svage mennesker og skal beskyttes Det er svært og kan tage tid at ændre sig Alkoholproblemet forstyrrer den gode hensigt Man vil altid være sårbar overfor alkohol Det er svært at se i øjnene, at man har et alkoholproblem Det er kun den med alkoholproblemet, der kan vælge og som har ansvar for at drikke eller æren for ikke at drikke Kilde: Birgit Trembacz

Ordenes betydning Alkoholiker Alkoholist Alkoholisme Kvartalsdranker At have en udfordring i forhold til alkohol/at være afhængig En der drikker for meget/uhensigtsmæssigt At have taget skade af forbruget At forbruget løber løbsk en gang imellem Kilde: Birgit Trembacz

Gode ord og vendinger Drikker Bruger alkohol Du drikker for meget Not Drikker Du drikker for meget Du skal holde op Hvor meget drikker du? Tit, ofte, længe, meget.. Hvorfor? Har du/I et problem? Hot Bruger alkohol Er kommet til…. Dit barn kan ikke tåle mere Drikker du x kasser øl dagligt? Hvordan bruger du egentligt alkohol…? I hvilke situationer bruger du..? Hvad gir’ alkoholen dig..?