Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted? Baggrunde for os begge. Ved Margrethe Friislund og Tina Ginnerup Jespersen – Flakkebjerg Efterskole
Baggrund Margrethe Friislund, Flakkebjerg siden 1991 Tina Ginnerup Jespersen, Flakkebjerg siden 2010 Flakkebjerg Efterskole Almen efterskole med 6 forskellige linjer (Art, Performance, Media, Global, Science, Adventure Sport) 154 elever Primære optagelsesområder: Kbh. og Roskilde Størstedelen vælger den gymnasiale vej Her tænker jeg vi selv lige uddyber vores baggrunde, og hvis du så vil fortælle lidt om skolen?
Ideen? Personlige minder fra egen teenage-tid Ønske om tid væk fra skærmen Et lærerværelse fyldt med en masse gode ideer - indsamles et sted Behov for et materiale, der samler den integrerede vejledning Aktionslæringsforløb Tina og Margrethe
Forskellige mål Relationelle Kontaktlærerarbejdet Vejledningsmæssige Personlig fordybelse Minder
Relationelle mål At skabe et bindeled mellem roomies, lærere, klassekammerater osv. Mathilde – at starte lidt senere på året: ”Jeg blev helt vildt glad, da jeg fik den, og gik i gang med en af de sider,hvor man skulle interviewe én. Det gav mulighed for at danne en relation med det samme.” TJ – Ikke nødvendigvis nemt at gå ind i for alle. Men med bogen her, får man ligesom stillet et redskab til rådighed, hvor det bliver naturligt at spørge den anden om nogle helt basic ting, som man måske ellers aldrig ville få spurgt om. Det bliver en slags ice-breaker til den der smalltalk, der kan være akavet og vanskelig
Vejledningsmæssige mål At styrke den integrerede vejledning At hjælpe eleven til kvalificering af valg af ungdomsuddannelse At eleven får mulighed for at få mere ejerskab over uddannelsesvejledningsprocessen Redskab til kontinuerlig vejledning MF
Mål med kontaktlærerarbejdet Alt det er ikke nødvendigvis er målbart Eleven finder relationen til en voksen for betydningsfuld Trivsel Refleksion Lære at træffe valg TJ – Kontaktlærerfunktionen har en ligeså høj status som alle andre fag. Den sociale og personlige del af uddannelsesparathedsvurderingen ligger i høj grad her. Det bliver lettere at tydeliggøre, hvor eleven evt. Skal sætte ind i forhold til dette. Det bliver også lettere for den unge at sætte sig mål, kort- som langsigtede. Selv den erfarne kontaktlærer nyder at bruge disse sider, da der kommer struktur på, og det ikke ender med noget usagt, da årsplanen er tilrettelagt sådan, at man kommer hele vejen rundt i et godt tempo. Også plads til opfølgende samtaler, ligesom man måske får spurgt til noget, man ikke selv havde tænkt over.
Personlige mål og minder: Finde tid og rum til fordybelse Minder er med til at forme os som mennesker TJ
Hvorfor gå analogt? Stimuler sanserne og lær bedre Luk nogle af de ”vinduer” der står piv-åbne hele tiden At gå fra ”FOMO” til ”JOMO” Bogen hjælper til at eleverne tør at slippe det derhjemme At kunne være sammen uden skærmen Træne fordybelsen. At være et sted og til stede TJ Norsk undersøgelse Center for ungdomsforskning – vinduer man kan (og skal) kigge ind af Svend Brinkmann: JOMO – Joy og missing out i stedet for Fear of missing out.
At tage ejerskab Brev til sig selv Billede af kontaktgruppe Sider med hilsner, telefonnumre osv. MF
Nye sider i sidste nye version Brobygning Mere vejledning Flere tomme sider Flere sider til personlig fordybelse MF
Sidegevinster og udfordringer ”Perlepladeeffekten” Indgangsvinkel til de elever, der er svære at nå ------------ Svært at planlægge på forhånd Fælles fodslag Tid til at udfylde ”skal”-sider
Inspireret? Facebook (Min Efterskolebog) Praktisk En bog man ikke kan købe…(endnu) Spørgsmål TJ