Hvorfor gør ‘de’ ikke som ‘vi’ siger?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
CENTER FOR STUDIER AF LIGHED OG MULTIKULTURALISME/FØDEVAREØKONOMISK INSTITUT, LIFE Temadag: I sundhedens tjeneste – Dilemmaer og veje i forebyggelse.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Vi gennemførte en række interview ifm
Sundhedspædagogisk indsats
Handicap, idræt og social deltagelse
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Sundhedsfremme København 27. maj 2010 Debatarrangement om
Mental sundhed i skolen
Historier fra et demonstrationsprojekt
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Empowerment og sundhed
Mindfulness og mental sundhed
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Procesværktøjer.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Social- og sundhedshjælper retning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Trivselsfremmende skoleudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
‘Bæredygtig udvikling i undervisningen’ Indlæg på Big Bang konferencen Den 11. Marts 2016 Aarhus Søren Breiting
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Sundhedspædagogik og kommunikation
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Sundhedspædagogik og kommunikation Mål 4 Eleven kan anvende viden om anvendelse af forskellige pædagogiske tilgange til at kunne øge borgeres/patienters.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
At motivere til forandring
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Peqqinnissamik piorsaaneq Sundhedspædagogik
Sundhedspædagogik og værdier
Tag snakken – bryd vanerne
Sundhedspædagogiske settings
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvorfor gør ‘de’ ikke som ‘vi’ siger? Handlingens logik – at motivere til forandring Jeanette Magne Jensen, lektor i sundhedspædagogik Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Aarhus Universitet September, 2017 jema@edu.au.dk

Hovedbudskab Handlingens rationalitet og bevæggrunde: Vi motiveres ikke primært af abstrakt (objektiv) viden men af en konkret og situationsbestemt kundskab (subjektiv viden), hvor viljen til at handle stammer fra følelses- og hverdagslivet Betydning: Vi må undersøge menneskers subjektive motiver for at handle/forandre for at lykkes med vores forandringsprojekter

Hvad skal vi forstå for at navigere i sundhedspædagogiske processer? Oplæggets indhold: Sundhedsbegreber: I hverdagslivet & teoretiske Sundhedsbegrebets betydning for målet med sundhedspædagogiske processer Hvordan positionerer vi målgruppen? Deltagerorienteret sundhedspædagogik – handlekompetence Hvad er ledelsesopgaven?

LEDELSESOPGAVEN: Hvad vil vi med sundhedspædagogik?

3 forskellige sundhedsbegreber Patogenese (sygdom) Salutogenese (sundhed) Social, øko-holistisk, radikalt Opstod i Vesteuropa sammen med begreberne rationalitet, individualisme, teknologi og videnskab Fokus på livsstil som vej til bedre sundhed Risiko-orienteret Afsender-orienteret Top/down tilgang (jeg ved bedst – du skal gøre, som jeg siger) Mål: Compliance og adfærdsændring I forhold til sundhed. Saluto = lykke genese = ophav Fokus på determinanter og faktorer, der holder mennesker sunde (ikke raske!) Sundhed er noget, der sker mellem ørerne på mennesker Fokus på psykologiske mekanismer af betydning for håndtering af stressorer i hverdagen Mål: Oplevelse af sammenhæng (OAS) – stressorer ses som meningsfulde, begribelige og håndterbare Sundhed er påvirket af sociale, politiske, økonomiske, kulturelle, miljømæssige– og biologiske faktorer) Inddrager individuelle holdninger til forståelse af sundhed og sygdom Fokus på levevilkår Sundhed er mønstret mellem person, kontekst Modtager-orienteret (du ved bedst – vi samarbejder om målet) Mål: Handlekompetence/ empowerment

Flodmetaforer – sygdom, forebyggelse og sundhedsfremme Flodmetafor I - Medicinsk behandling: Redder folk fra at drukne i flodens stride strøm Flodmetafor II – Forebyggelse: Hindrer folk i at falde i vandet Bliver folk skubbet i floden (levevilkår) eller hopper de selv i vandet (livsstil)? Flodmetafor III - Sundhedsfremme: Vi står alle i flodens strøm – det handler om at lære folk at svømme

Ti tips til bedre helbred (Rafhael, 2000) Ryg ikke. Hold op, hvis du kan Spis en balanceret kost Hold dig fysisk aktiv Bekæmp stress Drik kun alkohol i moderate mængder Pas på solen – dæk dig til Dyrk sikker sex Udnyt mulighederne for cancerscreening Pas på i trafikken Lær førstehjælp

Ti alternative tips til bedre helbred (Rafhael, 2000) Vær ikke fattig. Hold op, hvis du kan Hav ikke fattige forældre Ej en bil Arbejd ikke i dårligt betalte, manuelle jobs Bo ikke i fugtige, dårlige bolig Hav råd til at tage på ferie Undgå at blive arbejdsløs Tag imod alle ydelser, hvis du er arbejdsløs, syg eller pensioneret Bo ikke ved befærdet vej eller forurenende fabrik Lær at udfylde komplicerede boligsikringspapirer, før du bliver hjemløs og forarmet

Sundhedens determinanter (sundhedsstyrelsen.dk)

Hverdagslige erfaringer - betydning for handling Man hører jo gang på gang, nu skal man spise meget af det der. Så lige pludselig fortæller de, at det er nok ikke så godt at spise det alligevel. Nå, ja men nu har man jo også fyldt sig med det i et helt år, ikk?. Hvad pokker hjælper det så. Det giver jeg ikke fem potter pis for. Fordi der er hele tiden nogen, der siger sådan og nogen andre, der siger sådan. Og så står der mig sådan midt imellem, som så gør, hvad jeg vil. Der bliver forsket, og der bliver forsket, jeg synes ikke at … de kan ikke blive enige om, hvad det egentlig er de forsker i. Sådan er det! (Birgitte, 53 år, montrice)

Hverdagslige erfaringer - betydning for handling ”Man tænker over det, man gør ikke noget ved det. Jeg har det også sådan at får du kræft så får du kræft uanset om du ryger eller drikker og spiser sundt.” (Hanne, 48 år, rengøringsassistent) ”Fordi jeg siger, skal man have det, kræft og des lignende, så får man det, og så kan du hoppe og springe på din tunge lige så meget, du vil – så er du prikket ud fra starten uanset, hvordan du har levet sundt, og jeg skal komme efter dig. Sygdom kan dukke op de mest mærkværdige steder, det er vi ikke selv herre over. Det tror jeg ikke på.” (Birgitte, 53 år, montrice)

Lyst Motionere mere/holde op med at ryge/anden ændring i hverdagslivet Vil også gerne ? Vil meget gerne/ ser som vigtigt for trivsel: ? Individet/ personen

Handlekompetence og deltagelse - Hinandens forudsætninger Målgruppen/’eleven’ lærer ved at deltage og være med til at beslutte noget Vellykket sundhedspædagogik afhænger af: Personlig bearbejdning – personligt at forholde sig til præsenteret viden Dialog mellem formidler og modtager (diskuterer og definerer sundhedsproblemet sammen) En personlig beslutning medfører motivation (Jensen & Schnack, 1994)

Hvad er deltagelse? Deltagelse er at… Påvirke et anliggende Deltagelse er aktiv Deltagelse involverer valg Deltagelse er en process af medbestemmelse

Hvorfor deltagelse? Opøver målgruppens kompetencer til at arbejde med sundhed Fokuserer aktiviteter (virkelighedsnære interesser og prioriteringer hos målgruppen) Øger motivation og ejerskab hos målgruppen Vedvarende forandringer (individ og fællesskab) Etiske årsager (inkluderende frem for invaderende)

Erfaringer styrer fremtidige handlinger Erfaringer er resultat af handlinger Handlinger i fremtiden baseres dermed på handlingserfaring Viden kan overføres – ikke erfaring Viden fører ikke nødvendigvis til handling – erfaring fører oftere til handling (Jensen & Schnack, 1994)

Handlekompetence: 4-dimentionel videnstilgang

Handlekompetence og kritisk sundhedspædagogik Kritisk: have interesse i at analysere underliggende strukturer, vilkår, forudsætninger for fænomener som sundhed/sygdom Kritisk: inddrage målgruppens erfaringsunivers – væsentlige personlige erfaringer, der fortæller om målgruppens forståelse af verden og måde at begribe verden på Individets position som et tænkende og handlende subjekt

Hovedbudskab Handlingens rationalitet og bevæggrunde: Vi motiveres ikke primært af abstrakt (objektiv) viden men af en konkret og situationsbestemt kundskab (subjektiv viden), hvor viljen til at handle stammer fra følelses- og hverdagslivet Betydning: Vi må undersøge menneskers subjektive motiver for at handle/forandre for at lykkes med vores forandringsprojekter

Sundhedsarbejdets spændingsfelt - Pædagogikkens udfordring Naturvidenskabens forklaringer Hermeneutikkens forståelse Naturvidenskabelige forklaringer Hermeneutikkens forståelse Fejlfinder Talentspejder

BLIV TALENTSPEJDERE - GRAV GULD OP

Hvad er så ledelsesopgaven? Forstå og navigere i sundhedens determinanter: Livsstil, levevilkår og hverdagslivets betingelser Involvere jeres medarbejdere i fælles værdiafklaring: Hvad er vores sundhedsbegreb? Hvad betyder det for målet for sundhedspædagogisk praksis? Facilitere pædagogiske implementeringsprocesser ud fra en bagvedliggende forståelse af sundhedens determinanter og den konkrete sundhedsudfordring: Hvad består sundhedsproblemet egentligt af?