ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Individuel uddannelsesplan
Velkommen til Campus Roskilde
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
NOEA/Aalborg Universitet
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kodeks for offentlig topledelse
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Niveauer for læring i organisationen
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Udvalg for professionsspor
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Et spejl til frihed Mennesket er social
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Organisationsændring, lægefagligt bivirkningsnetværk og strategi Afdeling for Forbrugersikkerhed En afdeling i Lægemiddelstyrelsen.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
Kvalitetsudvikling hvordan
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Almen medicinsk uddannelse
Uddannelsesgivende afdelinger
Ansvarlig.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes

Lægeroller Medicinsk ekspert er det der gør os til læger Ingen af rollerne kan stå alene Ingen af rollerne ligger over/under de andre Den professionelle rolle opfattes anderledes. Den omslutter og understøtter de andre roller

Lægerollen professionel Forvalte sin faglighed i overensstemmelse med lægeløftet, lovgivningen og egen personlige integritet Dette udføres i erkendelse af etiske dilemmaer, kompleksitet, uklarhed og usikkerhed Samtidig med at lægen respekterer patientens integritet og autonomi Og handler efter bedste skøn til gavn for patient, organisation og samfund Og er rollemodel, kender egne grænser og opsøger fornøden assistence ved behov

Individet Ansvarlighed, omhu og samvittigfuldhed Bekymring og usikkerhed – egen/ teamets influerer på klinisk vurdering og beslutning. Etiske dilemmaer – løsningsmuligheder Kende sig selv. Sætte grænser fagligt og som person Følge opgaver op

Organisationen Har en rolle i skabelsen af afdelingens kultur Arbejds- og læringsmiljø Opmærksomhed på andres professionelle eller uprofessionelle adfærd Erkende og analysere egne og andres fejl og utilsigtede hændelser – lære deraf.

Samfundet Etiske problemstillinger i debatter, prioritering Bringe lægefaglig viden, færdighed og evne i spil Samfundet forventer etisk og professionel adfærd af læger også uden for arbejdstid Respektere balancen mellem patientens interesser, respekt for ressourceallokering og samfundsmæssige hensyn

Rolleforståelse af professionen At lægen følger en vedtagen model for, hvordan en person i en bestemt funktion (lægegerningen), med en bestemt egenskab eller med en særlig kompetence ser ud og optræder. En rolle betegner også det adfærdsmønster, som en person eller en gruppe i en bestemt position i samfundet forventes at følge – her, det adfærdsmønster, som en læge forventes at følge

Kompetence – læge og kontekst Begrebet kompetence er lægens evne til at udføre de opgaver, og udfylde de roller, som forventes på et givet tidspunkt i lægens professionelle udvikling. 1.Viden og færdigheder 2. Evne til at omsætte viden og færdigheder samt udnytte personlige evner i praksis. Dette refererer til det, der de facto gøres i en konkret situation. 3. Personlige evner og holdninger

Entrustable Professionel Activities (EPA overdragelse af professionelle aktiviteter - er en måde at se kompetencevurdering i sammenhæng med, hvad man kan lade en læge under uddannelse udføre på egen hånd. Man skal mestre før man betros en opgave selvstændigt

Kompetencevurdering af rollen Kende de elementer som indgår Metoder – hvad siger målbeskrivelserne

Hoveduddannelse - Anæstesi Nr. Kompetencer Konkretisering af mål Læringsstrategier, anbefaling Kompetencevurde-ringsmetode(r) obligatorisk(e) 39 Har evne og vilje til kritisk refleksion over egne handlinger, anerkender og håndterer utilsigtede hændelser og evt. fejl Følger retningslinjer, instrukser og vejledninger, argumenterer begrundet for afvigelser fra disse. Kender afdelingens og den nationale politik vedr. håndtering af utilsigtede hændelser og fejl. Har respekt, forståelse og empati for kolleger og andre, som har haft utilsigtede hændelser eller fejl. Medvirker til fælles læring af utilsigtede hændelser og evt. fejl.   Klinisk oplæring Selvstudium Morbidity møder Specialespecifikt kursus Formativ generel vurdering Kompetencevurdering nr. 19

40 Professionel relation til organisationen Udviser opmærksomhed på anæste-siologens særlige rolle og ekspertise specielt ved akutte livstruende situatio-ner, og det professionelle ansvar dette medfører Udviser respekt for andres behov for og anmodning om anæstesiolo-gisk ekspertise i en etisk afvejning af patienters behov for anæstesio-logisk assistance samt egne og afdelingens ressourcer. Inddrager patientsikkerhedsaspektet i dagligt arbejde. Medvirker til konstruktiv og effektiv anvendelse af de anæstesiologi-ske ressourcer. Medvirker til at øge kendskab til anæstesiologiske behandlingsmu-ligheder i organisationen. Udviser ansvarlighed overfor sig selv, patient, organisation og omverden.   Klinisk oplæring Konferencer Selvstudium Speciale specifikt kursus Formativ generel vurdering

Introduktionsuddannelse Kompetencer Konkretisering Læringsstrategier anbefaling Komp. vurderings metode(r) 32 Viser ansvarlighed over for arbejdsopgaverne Udviser engagement, initiativ, interesse og ansvarlighed i udøvelsen af prak- sis i relation til patienter og organisationen - udviser punktlighed i fremmøde og giver information om, hvor han/hun er, og hvordan han/hun kan tilkaldes -har evne til kritisk at vurdere kvaliteten i eget arbejde, anerkender fejl og kan håndtere dette -erkender egen grænser og tilkalder hjælp når nødvendigt -medvirke til fælles læring af utilsigtede hændelser og evt. fejl Klinisk oplæring Vejledning/dialog med vejleder Formativ generel vurdering efter 6 mdr. Summativ generel vurdering efter 11 mdr. Formativ MiniCex efter 6 mdr. og efter 9 mdr. Summativ MiniCex efter 11 mdr.

Medicinsk afdeling, Holstebro Målbeskrivelsen Intern medicin, introduktionsstilling: Professionel: Forholde sig etisk til en problemstilling, eksempelvis omtale patienter, kolleger og samarbejdspartnere respektfuldt, og overveje det etiske i en mulig behandling. Forholde sig til egne evner og begrænsninger, eksempelvis søge hjælp ved behov, kende egne læringsbehov, planlægge egen uddannelse, følge med i specialets udvikling, vedligeholde videnskabelig viden, forholde sig til egne karrieremuligheder".  Kompetencevurdering 360 grader

Professionalisme Beskriv hvordan du oplever din kompetence i relation til at 1. Forholde sig etisk til en problemstilling, eksempelvis omtale patienter, kolleger og samarbejdspartnere respektfuldt og overveje det etiske i en mulig behandling 2. Forholde sig til egne evner og begrænsninger, eksempelvis søge hjælp ved behov, kende egne læringsbehov, planlægge egen uddannelse, følge med i specialets udvikling, vedligeholde videnskabelig viden, forholde sig til egne karrieremuligheder.

Målbeskrivelse for introduktionsuddannelsen i Diagnostisk Radiologi Dansk Radiologisk Selskab Sundhedsstyrelsen Februar 2009

16. Professionel Mål Konkretisering af mål / vurderingskriterier Læringsstrategier Evaluerings-strategier 16.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kan varetage en prioritering af egen tid både i dagarbejde og i vagt Erkender egne grænser og forstår at sige fra og søge råd, når egne kompetencer ikke er tilstrækkelige Har etisk holdning til afgivelse og opfølgning på undersøgelsesresultater Kan planlægge og tage ansvar for egen læring og uddannelse Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders Evaluering fortsættes

Dansk Radiologisk Selskab Sundhedsstyrelsen Maj 2014

17. Professionel (1) Kompetence Konkretisering (1) Lærings- strategier vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kan varetage en prioritering af egen tid både i dagarbejde og i vagt Erkender egne grænser og forstår at sige fra og søge råd, når egne kompetencer ikke er tilstrækkelige Har etisk holdning til afgivelse og opfølgning på undersøgelsesresultater Kan planlægge og tage ansvar for egen læring og uddannelse. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders Evaluering fortsættes

17. Professionel (2) Kompetence Konkretisering (2) Lærings- strategier vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Har kendskab til og kan agere i henhold til afdelingens instrukser og protokoller Kan rapportere og reflektere over utilsigtede hændelser. Kan analysere, diskutere og korrigere både egne og andres fejl. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders evaluering

17. Professionel (3) Kompetence Konkretisering (3) Lærings- strategier vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kender relevante retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen Kender og forstår den radiologiske rolle indenfor relevante kræftpakker Kender og forstår betydningen af udrednings- og behandlings-garantier indenfor det radiologiske speciale. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders evaluering

Radiologisk 360 Kan vurdere egen faglig formåen, åbent tilkendegive grænser for samme og opsøge assistance ved behov Accepterer kritik og er i stand til at reagere konstruktivt Anvender den tid der er til rådighed på en effektiv måde Anvender afdelingens skriftlige procedurer Vurderes I gradueret skala

Gyn/obst

Onkologi

pædiatri

Kirurgi Professionel adfærd betyder, at man lever op til de skrevne og uskrevne normer, der er knyttet til det at være kirurg