Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet
Baggrund Næsten 60 % af alle medarbejdere i det kommunale dagtilbud (daginstitutioner og dagplejere) er uuddannede inden for området Mange af dem er uvante med at læse, og kan derfor ikke i særlig høj grad inspirere de små børn til at læse bøger Sprogscreening af børn på 3 år og 5 år (FKO)
Status i dagtilbuddet mht. børns sprog Sprogvurderinger ved 3,3 år og 5 år viser, at det går dårligt i Horsens Kommune http://www.hjernenhjertet.dk/sprogvurdering Sprogpolitisk handleplan har indsatsområderne: sprogrige miljøer, ordkendskab og børnerettede samtaler F.eks. arbejder dagplejen med ”måltidets” fokusord, med dialogisk læsning og læse/leg
Fremtidens biblioteksbetjening af børn Biblioteket skal ud, hvor børnene er Biblioteket er den vigtigste kulturressource for børn i lokalsamfundene Udvalget anbefaler, at biblioteket arbejder på at etablere systematiske og forpligtende samarbejder med lokale institutioner
Indsatsområder Tilbud til ansøgere og deltagere i PAU-uddannelsen vedr. læsning for og med børn Handleplan under udarbejdelse i dagplejen under overskriften ’Biblioteket flytter ind i legestuen’ Personalemøder for dagplejere på biblioteket Familieiværksættere Digital læselyst i daginstitutioner Kulturkufferter Sprogstimulerende legetøj Samskabelsesaftaler mellem institution og bibliotek