Nationale Kliniske Retningslinier- hvordan bliver de en løftestang for kvalitet? 28. maj 2013 Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken Århus Universitetshospital, Skejby
Hvordan bliver NKR en løftestang for kvalitet? Hvordan kan NKR understøtte at forældet praksis aflæres? at uhensigtsmæssig variation reduceres? Sikring af implementering Ledelsens-/medarbejdernes rolle Erfaringer i DK Er vi parate til at reducere variationen i behandlingen?
Kvalitetscirklen NKR Modificere Implementering EPJ-udtræk/Database
NKR en løftestang til kvalitet Emnerne - hvor det giver relevans Spørg specialerne overgange!!!! Alle aktører i samspil SST RKKP DDKM KL LVS ………
Kvalitetscirklen NKR Modificere Implementering EPJ-udtræk/Database
Implementering Evidens på området – hvordan Let tilgængeligt – IT-support (App? Etc) En del af arbejdet med at udarbejde NKR – Implementering - hvor skal fokus være? Fokus på barrierer Kommunikationsstrategi – timet (specialer/ledere/kommunikationsafd.på de enkelte hospitaler)
Implementering Inddrage: Pressen – aviser/UfL/Dagens Medicin LVS – LF De enkelte specialer (Bestyrelse/YL) Faglige spydspidser, som udtaler sig Mails til læger i relevante selskaber med hovedkonklusioner (links) Møde mellem relevante afdelinger/sektorer Andre personalegrupper Patientforeninger
Kvalitetscirklen NKR Modificere Implementering EPJ-udtræk/Database
Måle på NKR Hvad giver kvalitet? (Andel der får alle interventioner?, antal re-operationer?, infektioner?, liggetid?) NKR-gruppen skal komme med X indikatorer til måling af effekten/ understøttelse af implementering af NKR via database EPJ-udtræk/Database: Let indberetning - tidstro rapportering Hurtigt og let at trække data ud Valide data ud
Uhensigtsmæssig variation reduceres? Let til viden – hvor er variationen? Lederne har fokus på variation Det gode eksempel – vi vil være bedst
Kvalitetscirklen NKR Modificere Implementering EPJ-udtræk/Database Alle trin vigtige NKR Modificere Implementering EPJ-udtræk/Database
Ledernes og medarbejdernes rolle
Ledernes rolle Gå forrest – være med til at forklare fordelene ved NKR (Bedre pt-forløb, gøre det rigtige førstegang, færre klager) Vise respekt for at det ikke ”bare” er noget der sker Få data, som understøtter implementeringen
Medarbejderens rolle Forandringsparat Se på ”at blive målt” som et redskab til at blive bedre – ikke kun kontrol Ønske at være bedst
Er vi parate til at reducere variationen i behandlingen?
Er vi parate til at reducere variationen i behandlingen? Fagpersoner God information Politisk???? Finde flere midler Sammenlægge afd. Nedlægge sygehuse
Tak for opmærksomheden