Forløb i samfundsfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samfundsfag i 1.C.
Advertisements

6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Velkommen.
Hospitalsenheden VEST
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Velkommen Robusthed basiskursus
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Personlighed og Kompetencer
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Demokrati og medborgerskab
Ledelsesevaluering.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
At arbejde datainformeret
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Innovation i humanistiske fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Quiz Uge 2 – mandag.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Forløb i samfundsfag

Kort oplæg omkring udviklingen i samfundet fra landbrugs-, industri-, og informationssamfundet. Kort oplæg omkring institutioners udvikling i Danmark kontra norden og socialiseringsprocessen. Introduktion til forskellige begreber indenfor sociologien, fx primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering samt negativ social arv m.m. Begreberne kropsliggøres igennem ”postkort”, hvor eleverne i små grupper skal vise et billede på fx primærsocialisering osv. Billeder findes på negativ social arv samt mønsterbryder og medbringes. Disse billeder bruges til at italesætte viden og dele forståelsen med andre i klasserummet. Opgaver omkring fattigdom, ulighed og sociale grupper, livsstile samt filmklip inddrages. Område: Sociologi

Opstart med spillekort, ord fra kreativitetslaboratoriet Opstart med spillekort, ord fra kreativitetslaboratoriet. At kunne argumenterer og overbevise andre omkring vigtigheden af et ord, fx landsby osv. Alle mulige sjove ord italesættes. Formål: aktivering af den kreative dimension jf. entreprenørskab. Oplæsning og opstart med: ”Til de nysgerrige, en bog om politik”. En god historie, som giver en sjovt indblik i at skulle stemme på et parti eller en politiker. Gennemgang af kapitlet omkring politik, samt vigtige begreber i kapitlet. Ideologi-arbejde i grupper (individuel/fælles brainstorm på begrebet ideologi og hovedideologierne). Grupper arbejder dernæst i ekspertgrupper med én ideologi, hvor de opnår viden. Viden deles i andre grupper. Stikbold - når en spiller rammes, skal spillerne/gruppen svare på oplæste spørgsmål om ideologier. Vinderholdet fortæller om to ideologier og taberholdet om to ideologier og får italesat disse igen. Grupper inddeles og nogle arbejder med lovgivningsprocessen, nogle arbejder med de sidste nye politiske historier, nogle arbejder med rollespil på deltagelses- og konkurrencedemokrati. Vidensdeling på klassen, fx. en gruppe på hvert område fortæller – og der hentes både mere viden samt feedback fra en tilsvarende gruppe med emnet. Gruppearbejde på udvalgte partier i folketinget. Disse fremlægges på klassen, evt. som en pitch. Område: Politik

Vi shopper på viden omkring økonomi (elever skriver individuelt deres forforståelse på små gule sedler og klistres på tøjet og de går rundt og shopper). Gennemgang af kapitler om: økonomiske udvikling, det økonomiske kredsløb og de økonomiske mål samt fokus på nye begreber. Eleverne er på begrebsløb – hvor de diskuterer begreberne og hjælper hinanden med deres viden. Rollespil på de forskellige aktør i kredsløbet og sammenhængen. Filmen ”økonomi for dummies 1” inddrages, da den på en humoristisk måde beskriver udbud og efterspørgsel. Inddragelse af ”kort om samfundsfag” (Undervisningsspil Forlaget Columbus), opgaver og nyheder fx www.educas.com Område: Økonomi

Samtlige emner sættes i konteksten – Den Pædagogisk Assistents profession. Fx: Hvorfor skal du vide noget om dette området? Hvordan vil du arbejde med fx demokrati i institutionen? Transfer til praksis