STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
HVAD? Kort om tanken bag Røgfri arbejdstid Ansatte må ikke ryge i arbejdstiden Gælder hele arbejdstiden og derfor både indendørs, udendørs og uden for matriklen HVAD?
Røgfri arbejdstid kan fungere som et effektivt redskab til at: Forebygge rygestart Fremme rygestop Undgå passiv rygning Sikre et sundere arbejdsmiljø for alle ansatte Gøre røgfrihed til normen HVORFOR?
GEVINSTER FOR HELE ARBEJDSPLADSEN Styrker arbejdspladsens/kommunens image overfor borgere og kunder Kan give et sundere arbejdsmiljø ved lige vilkår til pauser Effektivisering af arbejdet – medarbejderne har mere tid til arbejde Sundere medarbejdere kan give færre sygedage Arbejdspladsens økonomi GEVINSTER FOR HELE ARBEJDSPLADSEN
GEVINSTER MEDARBEJDERNE Medarbejdere, der ønsker at blive røgfri, støttes heri, da antallet af daglige fristelser reduceres Røgfrit arbejdsmiljø uden gener ved passiv rygning Forebygger, at nye medarbejdere begynder at ryge for at være en del af det sociale fællesskab Fællesskabet mellem medarbejdere kan styrkes ved indførelse af lige vilkår til pauser, og kan dermed give et sundere arbejdsmiljø Styrker også arbejdspladsens image og medarbejdernes status som rollemodeller GEVINSTER MEDARBEJDERNE
HVORDAN? 1/3 Beslutningsfasen Træf beslutningen Hvadend ideen opstår i Hoved- Med eller i direktionen, så træf beslutningen, og drøft herefter implementeringen Forbered politikerne Sørg for opbakning fra politikerne. Derved risikerer I ikke pludselig politisk uenighed vedr. rygepolitikken Inddragelse Inddrag både Hoved-Med og de lokale med-udvalg Således får alle en bedre forståelse for, hvorfor politikken indføres, samt dens gevinster HVORDAN? 1/3
HVORDAN? 2/3 Udførelsesfasen Orienter de ansatte om de nye regler Meld ud i god tid Ca. ½-1 år før påbegyndelsen af Røgfri arbejdstid Medarbejderne kan derved forberede sig på forandringen Involver medarbejderne bedst muligt Hav fokus på de gode argumenter Opfordre gerne ikke-ryger til at støtte rygerne igennem processen Tjek støttemuligheder Hvilke der er behov og interesse for HVORDAN? 2/3
HVORDAN? 3/3 Information til medarbejderne Benyt evt. spørgeskema til at undersøge arbejdspladsernes holdning og implementeringsmæssige udfordringer Giver ejerskab til arbejdspladserne og mulighed for at imødekomme barrierer Skriftligt materiale Fx ny rygepolitik, FAQ, samt plakater eller skiltning med dato for indførelse Skiltning af dato på intranet eller nedtællingskalender Tilbud om hjælp til rygestop Kombination af rådgivning og rygestopspræparater erfares som mest effektive metode Gratis rådgivning på Stoplinien Evt. appen E-kvit HVORDAN? 3/3
FØR EFFEKTUERING Dialog Hold dialogmøder med medarbejderne Lad medarbejderne italesætte frustrationer, og forsøg at finde måder imødekomme disse på sammen Hjælp medarbejderne Besvar eventuelle spørgsmål, så medarbejderne derigennem kan forberede sig bedst muligt FØR EFFEKTUERING
MODSTAND Håndtering af modstand Forandringer skaber ofte modstand, og denne kan reduceres ved at: Være fuldstændig klar over, hvorfor Røgfri arbejdstid indføres Forberede medarbejderne via dialog og informationsmateriale Lytte til medarbejderne og tage deres frustrationer og udfordringer alvorligt. MODSTAND
Rygeregler bør håndteres som enhver anden regel på arbejdspladsen Det vil sige, at overtrædelse i første omgang kan medføre påtale, dernæst en samtale, og til sidst få ansættelsesretlige konsekvenser Rygning er en afhængighed, så få hjælp og støt medarbejderne til at håndtere en hverdag uden cigaretter OVERTRÆDELSE
OPFØLGNING Evaluering af Røgfri arbejdstid Følg op på opsatte mål Gode og mindre gode oplevelser ved indførelsen Justeringer Foretages efter ½-1 år Påmind gerne arbejdspladsen om rygereglerne i ny og næ Kan evt. gøres ved de rygestopstilbud der tilbydes hver 3. måned OPFØLGNING