Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge & Rygning: Forældres rolle

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge & Rygning: Forældres rolle"— Præsentationens transcript:

1 Unge & Rygning: Forældres rolle
Forældremøde Unge & Rygning: Forældres rolle

2 Hvad tror du? Hvor mange 13-årige har prøvet at ryge?
Hvor mange 13-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

3 Hvad tror du? Hvor mange 15-årige har prøvet at ryge?
Hvor mange 15-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Se hvad de unge selv gætter på: Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

4 Har prøvet at ryge

5 Rygning blandt 11-15-årige

6 Procent der ryger cigaretter
Kilder: Skolebørnsundersøgelsen 2014 og Den nationale sundhedsprofil 2017 (SIF og Sundhedsstyrelsen)

7 Rygestart De andre gjorde det For at prøve Det var sejt – dengang
Spændende, noget man ikke måtte For at ‘være med’ Fællesskabet Det gjorde de seje For at være populær Mine venner røg Prøve grænser For at være cool Fællesskabet Prøve grænser Se Mads Lind, ekspert i nikotinafhængighed, fortælle:

8 Forældre – må gerne blande sig
Unge forventer, at deres forældre blander sig i deres rygevaner De unge, der forventer en negativ reaktion fra deres forældre, hvis de ryger, ryger sjældnere end andre unge Unge har større chance for at holde sig røgfri, hvis deres forældre taler med dem om rygning og følger med i deres og vennernes erfaringer med tobak Ligesom vennerne har forældre stor betydning for rygestart

9 Effektiv forældrestøtte
Åben dialog og interesse Ingen løftede pegefingre og straf Jævnlig dialog – giv din holdning til kende Ingen synlig rygning eller cigaretter Røgfrit hjem og bil Forældre skal jævnligt tale åbent om rygning med deres børn, og samtidige opstille konkrete rygeregler i eget hjem. Både rygere og ikke-rygere Dialog med barnet: Spørge ind til barnets erfaringer med rygning, holdninger, vennernes rygning, fået tilbudt cigaretter, barnets kendskab til rygningens skadevirkninger/afhængighed. Sker i forbindelse med kontraktskrivning +løbende i løbet af året Røgfrit familieliv: ikke at give barnet cigaretter, have cigaretter liggende fremme, gøre hjemmet/bilen røgfrit, begrænse egen rygning når barnet er tilstede (rygeregler)

10 Snak om Tobak

11 Røgfri aftale Elev: Ikke ryge i dette skoleår
Forældre: Vil tale med barnet om rygning Slutning af skoleår: Lodtrækning om en præmie Skaber dialog, stillingtagen, motivation og støtte fra kammerater og voksne Hele klassen – men kan bruges individuelt Vis gerne rigtig røgfri kontrakt HUSK: kan bruges både med og uden tilknytning til X:IT Røgfri kontrakter har vist en effekt på 30-50% i Norge og Sverige, som har brugt kontrakter gennem de seneste 10 år. Med en Røgfri Kontrakt lover den unge at holde sig røgfri det kommende skoleår. Kontrakten er ikke juridisk bindende, men en manifestation af, at den unge har taget et aktivt valg i forhold til rygning. Den unge underskriver kontrakten sammen med en voksen medunderskriver, typisk en forælder. Medunderskriveren lover med kontrakten at tale med den unge om rygning og støtte ham eller hende i at være røgfri. Ved at underskrive en kontrakt tager den unge et valg i forhold til rygning, bliver holdt fast i sin beslutning og får støtte fra en voksen. Røgfri Kontrakter er et redskab, der sætter teorierne om socialindflydelse i spil: Du unge motiveres til at tage et personligt valg. Samtidig involverer kontrakten forældrene, der gennem deres aktive ansvar som rollemodeller signalerer tydelig modstand mod rygning. Et kontraktforløb er tænkt, som: 1. Orientering v. forældremøde 2. Elever orienteres og får kontrakt + forældrepjece med hjem 3. Rygeforebyggende dialog ml. elev og forældre 4. Aflevere kopi af kontrakt til klasselærer inden 30. september 5. Klasselærer afleverer til skolekoordinator 6. Evt. brud meddeles klasselærer og forældre 7. Dialog med barnet – henvisning til rygestop 8. Lodtrækning inden sommerferien Vigtigt at eleverne er ærlige hvis de bryder kontrakten – principielt betyder det man er ude af konkurrencen det år, men vigtigt at fortælle eleven, at han kan være med næste år, hvis han er røgfri Vinderen udtrækkes på hver skole og bliver bragt i lokalpresen Resultater fra procesevalueringen: Elever, lærere og forældre synes godt om Røgfri Kontrakt og præmiedelen

12 Aftaler i klassen Må eleverne ryge hjemme hos hinanden
Er klassefester røgfri Fortæller forældre hinanden, hvis eleverne ryger Vil klassen bruge Røgfri aftaler Forældre er opmærksomme på rygning i klubber og fritidstilbud og går i dialog med trænere og bestyrelser Forældre ryger ikke, når eleverne er til stede Find skabelon til aftaler i klassen på web.dk/vaerktoejskassen/elever-og-foraeldre/

13 Hvad er X:IT?

14 Hvad kan holde unge røgfri?
Pris Håndhævelse af aldersgrænser Forbud mod markedsføring Røgfri miljøer Kompetencegivende undervisning Forældre Rollemodeller Forebyggelseskampagner Rollemodel – ung til ung og påvirkning af social norm Forebyggelseskampagner – påvirkning af social norm

15 Undervisning ANBEFALINGER FRA FORSKNING 8 lektioner per år
Indeholder fire emner (Pres, flertalsmisforståelser, sundhed, samfund) ANVENDELSE Korte og lange forløb Flere fag Fælles Mål 2014

16 Forældre FORVENTNINGER
Unge forventer at forældre blander sig og har en holdning TILGANG Interesse og åben dialog kombineret med klare rammer Regelmæssig dialog REDSKAB Røgfri aftale Kommunikation, åbenhed og regler Forældrene er de voksne, der har størst betydning for, om unge begynder at ryge. Tidligere antog man, at den unges venner var dem, der havde størst indflydelse på rygning. Nyere forskning viser dog, at venners betydning måske har været overvurderet, fordi man ikke har taget højde for selektion. Det vil sige den mekanisme, der får unge med en positiv indstilling overfor rygning til at vælge venner, der har samme indstilling. Og unges indstilling er i høj grad præget af deres forældre. Forældre føler sig ofte magtesløse overfor deres teenagebørns vaner og livsstil og føler ikke, at de kan trænge igennem til de unge. Men der er råd til rådvilde forældre: Forskning viser, at der er tiltag, hvormed forældre kan støtte deres børn i at være røgfri. Mange forældre tror, at det ikke nytter noget at tale med de unge om rygning. Men det gør det. Mange studier viser, at færre unge ryger, hvis forældrene tydeligt tager afstand fra rygning og spørger ind til deres barns tanker og oplevelser med tobak. Hvis barnet er begyndt at ryge, er det vigtigt, at forældrene kommunikerer konstruktivt med barnet, det vil sige åbent og lyttende frem for lukket og afvisende. Kommunikation, interesse og åbenhed skal kombineres med, at forældrene opstiller konkrete regler for rygning

17 Røgfrit miljø – røgfri skoletid
ANBEFALET DEFINITION Elever, ansatte og gæster må ikke ryge, dampe eller snuse i skoletiden – hverken på eller uden for matriklen. HVORFOR? Fjerner rygning fra det sociale fællesskab Elever lærer ikke at ryge i skolen Fjerner synlig rygning Signalerer trivsel og sundhed Ændrer de sociale normer omkring rygning Hver femte af de 16-25årige rygere røg første cigaret i skoletiden Kilde: Epinion for Kræftens Bekæmpelse 2016

18 Virker det? X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering
X:IT evaluering fra X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering 25 % færre elever der ryger 50 % færre elever der ryger Høj implementering betyder, at skolen har arbejdet med alle tre elementer I X:IT (undervisning, røgfri aftaler og røgfri skole)


Download ppt "Unge & Rygning: Forældres rolle"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google