Fordybelse i et projekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Advertisements

GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Ungdommens Folkemøde
Projektopgaven.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Din kreative online praksis!
OSO opgaven på Midtjysk
Velkommen.
Modul 1 Rød løber (C).
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationsportfolio
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Karl Henrik Flyums model
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
projekt eller lignende
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Hvad er meningen med dit liv?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Fordybelse i et projekt Projektopgaven Fordybelse i et projekt

Hvad skal vores projektopgave handle om? Ud fra overskriften ”Krig og konflikt” skal gruppen sammen bestemme sig for, hvad der kunne være spændende at arbejde med.

Brainstorm Brainstorm omkring emnet. Hvilke krige og konflikter kender vi til i gruppen?

Et spændende emne – vælg selv! Gruppen synes, at 2.verdenskrig er spændende og bliver enige om, at det vil de lave projekt om. 2.verdenskrig er KÆMPE stor, så gruppen skal finde ud af, hvilken del af krigen, de skal arbejde med.

Information – læse og undersøge Gruppen læser om 2.verdenskrig. De går på biblioteket, de går på nettet og de får vejledning af deres lærere. Gruppen finder ud af, at Sovjetunionen havde en stor rolle i krigen. Måske skal de skrive om det?

Arbejdsspørgsmål Efter gruppen har undersøgt emnet og fået vejledning, beslutter de sig for at dette emne er rigtig godt. Nu skal de lave arbejdsspørgsmål. Det er en masse spørgsmål som de skal arbejde med og besvare i løbet af de næste dage. Gruppen laver nu en række arbejdsspørgsmål omkring Sovjetunionen: Hvem var lederen? Hvordan gik krigen set ud fra deres perspektiv? Hvorfor deltog de i krigen? - (og mange flere…)

Spørgsmål - niveauer

Problemformulering Gruppen har nu lavet en masse arbejdsspørgsmål, så de kan blive klogere på emnet og ved hvad de vil undersøge. Nu skal gruppen lave en problemformulering. Det er en sætning der skal indeholde præcis det, de vil have besvaret med deres projekt. De kan bruge nogle af deres arbejdsspørgsmål i sætningen, men den må ikke være for bred og heller ikke ikke for smal. Gruppen laver denne problemformulering: ”Hvilke årsager havde lederen af Sovjetunionen, til at gå ind i 2.verdenskrig og hvilke konsekvenser havde det for krigen?”

Produkt Gruppen arbejder godt med deres projekt. De skal også lave et produkt, der kan hjælpe dem med deres fremlæggelse af projektet. Nogle grupper vælger at lave et maleri, en collage, en lille figur i træ, andre vælger at optage en film, lave et lille drama/teaterstykke og nogle at sy en militærhue. Det vigtigste ved produktet er, at det inddrages og bruges i fremlæggelsen af projektet. Det må ikke bare stå ovre i hjørnet og være ligegyldigt.

Synopsis Sidst på ugen skal gruppen aflevere deres synopsis. En synopsis er en slags skabelon for projektet, hvor man i punktform beskriver hvad man har beskæftiget sig med og vil fremlægge. Mange kalder en synopsis for ”disposition til fremlæggelsen” altså en liste over hvad man taler om til sin fremlæggelse.

Fremlæggelsen Gruppen har nu brugt en hel uge på deres projekt og er klar til at fremlægge det for klassen. 1 elev har 15 minutter 2 elever har 25 minutter 3 elever har 35 minutter

Tjeklisten: 1) Brainstorm 2) Valg af underemne 3) Undersøge underemnet 4) Arbejdsspørgsmål og problemformulering 5) Produkt 6) Synopsis 7) Fremlæggelsen af projektet

Arbejds- og undersøgelsesformer Det er VIGTIGT at man tænker over, hvordan man arbejder med sit projekt. Hvordan undersøger man fx? Man kan lave interviews, man kan finde statistikker, man kan læse i bøger og på internettet. Der er også mange måder at arbejde på, nogle grupper splitter sig op og læser, andre laver det hele sammen. Det er VIGTIGT at gruppen laver klare aftaler om, hvad de gør og hvorfor.

Kildekritik Alle de informationer I indsamler til jeres projekt skal tjekkes grundigt. I skal også huske at lave en liste over hvilke kilder i har brugt – en kildeliste. Den kan I aflevere sammen med jeres synopsis.

Udtryks- og formidlingsformer Det er VIGTIGT at gruppen tænker nøje over, hvordan de vil formidle deres projekt. Er det en god idé, hvis én fra gruppen står og læser hele projektet op fx? Eller måske skulle gruppen skiftes til at fortælle, vise billeder, korte filmklip og tal/beregninger de selv har lavet frem? En levende fremlæggelse af et projekt, hvor gruppen taler frit og forklarer frit, kan KUN opnås hvis man ved hvad man snakker om og kender emnet RIGTIG godt. Tænk over hvordan I bedst viser jeres projekt frem – tænk gerne kreativt!