Masseeksperiment 2017
Program Velkommen Masseeksperimentet 2017 - skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter? Masseeksperimentet og det undersøgende arbejde Match MX aktiviteter med det undersøgende arbejde – 5E-modellen PIP
Tema 2017: MIN NYE VERDEN
Verdens største undersøgelse af skoletoiletter Laura Ørsted-Jordy og Lene Christensen Konsulenter, ASTRA København
Smagsprøve Eksempler på nogle af de spørgsmål, vi skal bruges for at kortlægge forholdene på de danske skoletoiletter.
Hvorfor er det vigtigt? Når eleverne holder sig for længe, har det konsekvenser for deres helbred. Søren Rittig, overlæge på Århus Universitetshospital er forskeren bag årets eksperiment. Han fortæller her, hvorfor det er vigtigt at sætte fokus på toiletforholdene på skolerne: https://drive.google.com/open?id=0B5gK-aX6nAfMSlZXYmxBN1lhVTQ
Det undersøgende arbejde og MX Problemstilling Arbejdsspørgsmål Naturvidenskabelig arbejdsmetode (naturfagligt spørgsmål, hypotese, undersøgelsesdesign, resultater, konklusion og formidling)
5E-modellen Engage, explore, explain, elaborate, evaluate Engagér (Minds On) Undersøg (undring, problemstilling, hypotese, undersøgelse, registrering, systematik) Forklar (kommunikation af viden og færdigheder, beskrive, forklare, argumentere) Udvid og bearbejd (videre arbejde, relatere, perspektivere) Evaluer (løbende og afsluttende evaluering, feedback)
Aktiviteter MX, supplerende aktiviteter, MX-kit jeres forslag?
Tak for nu…. Mød kollega med puljen på konferencen Kom til oplæg om det nye Testoteket i morgen formiddag 10.15-12.00 ASTRA Teamdage om det undersøgende arbejde forår 2017 Uddybende emne på astra.dk Hjælp os på værkstedet – hvad skal vi kalde lort?