Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Velkommen til konference om Formativ evaluering 27.april 2007 – Slagelse CfU – JCVU & Undervisningsministeriet.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Fagprøve - en kort oversigt.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
28 feb | Gennemgang af kap. 11 &12 | Created by: Gruppe 2 Metode og Projektskrivning - En introduktion Kap. 11 & 12 Gruppe 2  Ann  Bo J  Erling.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Mål og perspektiver for naturfagene
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Fordybelse i et projekt
ORGANISATION workshop
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Festival og fællesfaglige fokusområder
Undervisning og formativ feedback
Induktionsforsøg I 1820 opdagede den danske fysiker Hans C. Ørsted, at en kompasnål, som lå i nærheden af et strømførende kabel bevægede sig, når han tilsluttede.
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Company programme - Veda
Demokrati og involvering
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Eksempel på velkomstmenu ved ét telefonnummer
Hvor meget hjælper familier i dag?
ÅRHUS AFDELING.
Digitalisering i gymnasiet set fra elevers perspektiv
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Innovationsforløb Modul 3 ©
Danske Handicaporganisationer
Erfaringer fra en kritisk ven
Introduktion til kurset
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
Fastholdelseskaravanen
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Demokrati og medborgerskab
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Alle rettigheder forbeholdes
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Workshop 1.
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Fra forsøg til undersøgelse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Masseeksperiment 2017

Program Velkommen Masseeksperimentet 2017 - skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter? Masseeksperimentet og det undersøgende arbejde Match MX aktiviteter med det undersøgende arbejde – 5E-modellen PIP

Tema 2017: MIN NYE VERDEN

Verdens største undersøgelse af skoletoiletter Laura Ørsted-Jordy og Lene Christensen Konsulenter, ASTRA København

Smagsprøve Eksempler på nogle af de spørgsmål, vi skal bruges for at kortlægge forholdene på de danske skoletoiletter.

Hvorfor er det vigtigt? Når eleverne holder sig for længe, har det konsekvenser for deres helbred. Søren Rittig, overlæge på Århus Universitetshospital er forskeren bag årets eksperiment. Han fortæller her, hvorfor det er vigtigt at sætte fokus på toiletforholdene på skolerne: https://drive.google.com/open?id=0B5gK-aX6nAfMSlZXYmxBN1lhVTQ

Det undersøgende arbejde og MX Problemstilling Arbejdsspørgsmål Naturvidenskabelig arbejdsmetode (naturfagligt spørgsmål, hypotese, undersøgelsesdesign, resultater, konklusion og formidling)

5E-modellen Engage, explore, explain, elaborate, evaluate Engagér (Minds On) Undersøg (undring, problemstilling, hypotese, undersøgelse, registrering, systematik) Forklar (kommunikation af viden og færdigheder, beskrive, forklare, argumentere) Udvid og bearbejd (videre arbejde, relatere, perspektivere) Evaluer (løbende og afsluttende evaluering, feedback)

Aktiviteter MX, supplerende aktiviteter, MX-kit jeres forslag?

Tak for nu…. Mød kollega med puljen på konferencen Kom til oplæg om det nye Testoteket i morgen formiddag 10.15-12.00 ASTRA Teamdage om det undersøgende arbejde forår 2017 Uddybende emne på astra.dk Hjælp os på værkstedet – hvad skal vi kalde lort?