Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Advertisements

Ledelse og innovation - set fra civilsamfundet
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jacob Torfing Væksthus for Ledelse 24. April, 2013
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Statens frivillighedspolitik
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Frivillighed på kommando findes ikke
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Aftagerforventninger – og problemstillinger vedr. professionsmasteruddannelser v/ Direktør Per B. Christensen.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Temadag Odense 10. november 2015
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Den røde tråd i bevillingspraksis
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Genbrug til Syd er… træning
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Baseline.
ÅRHUS AFDELING.
Fælles ledelsesgrundlag
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Velkommen til info-møde om Indkøbs-ABC
Er der et liv efter New Public Management?
Mål med mening – mening med mål
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
Velkommen.
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Myndighed og velfærd 2025 Substans 29. maj 2019.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice Eva Sørensen Leder af CLIPS Center for Demokratisk Netværksstyring Roskilde Universitet

Temaer Paradigmeskift Den nye frivilligheds- dagsorden Frivillighed: hvorfor, hvem og hvordan? Ledelsesudfordringen Nogle strategiske overvejelser

Paradigmeskift Traditionel offentlig styring Skarp grænse mellem offentligt og privat Staten lovstyrer frivillighed frivillighed Borgere, foreninger og virksomheder er klienter New Public Management (NPM): 1980erne - Opblødning af grænsen mellem offentligt og privat Staten indgår kontrakter Borgere er kunder; virksomheder og foreninger er producenter New Public Governance (NPG): 2000 – Udviskning af grænsen mellem offentligt og privat Staten etablerer netværk (samstyring) Borgere, virksomheder og foreninger er partnere

Forvaltningspolitik.dk NPM NPG Visionen: Effektiv velfærdstat Fokus på ledelse der skaber resultater (output) gennem pisk og gulerod Markedsorienteret samspil med private aktører NPG Visionen: Handlekraftigt velfærdssamfund Fokus på ledelse, der skaber effekter (outcome) gennem skabelse af engagement og ejerskab Aftalebaseret samarbejde med virksomheder og civilsamfundet, herunder ikke mindst de frivillige

Den nye frivilligheds- dagsorden Frivillighed har altid spillet en central rolle i skabelsen af social bæredygtighed i civilsamfundet Autonom selvstyring på afstand Supplement eller korrektiv til offentlig velfærdsproduktion Frivillighed skal nu bidrage til offentlig styring Forhandlet samstyring – inde i maskinrummet Element i offentlig velfærdsproduktion Den nye frivilligheds- dagsorden

Hvordan er den nye frivillighedsdagsorden slået igennem i jeres virkelighed? Summepause

Hvad kan frivillige bidrage med? Løfte randopgaver, der ikke er ressourcer til Bidrage til at løse kerneopgaven Skabe en bedre kvalitet i opgaveløsningen Befordre et aktivt medborgerskab Udvikle en mere spændende arbejdsplads Fremme offentlig innovation

Innovationsdagsordenen Innovation: Udvikle, realisere og sprede ny politik og velfærdsservice Nye arbejdsredskaber, ny arbejdsdeling, nye opgaver, nye strategier og visioner Samarbejdsdrevet innovation: Når forskellighed mødes, kan der opstå noget nyt Offentlige medarbejdere og frivillige kan skabe innovationer sammen fordi de er forskellige

Hvem som helst Organiserede og uorganiserede Berørte borgere Virksomheder Ildsjæle Hverdagsmagere Enkeltborgere inviteres ind eller baner sig vej indenfor Crowd sourcing Netværk omkring en opgave Partnerskaber mellem en offentlig institution og en frivillig forening Hvilke frivillige? Hvile former?

Central opgave at få medarbejderne til at arbejde sammen med frivillige og tænke i frivillighed Barrierer: Vi vide bedst Frygt for at blive overflødig Manglende erfaring med hvordan It takes two to tango

I starten når jeg var ude på charme- runde i hjemmeplejedistriktet for at fortælle om frivillighed, sad nogle af medarbejderne og tænke: ”Hvad er en frivillig for noget?” De troede at det var en mærkelig grøn marsmand. I dag siger de: ”Når jeg går på efterløn her om 10 minutter, så vil jeg være frivillig.” Tingene flytter sig

Ledelsesudfordringen 3 udfordringer når det gælder ledelse af samproduktion af velfærdsservice Hvad er ledelse? Hvori består ledelsesopgaven? Hvem skal lede samproduktion?

Hvad er ledelse? Rammesætning: Sætte en dagsorden og skabe betingelser, der gør det muligt at løfte opgaven Styring: Få en gruppe til at samarbejde om opgaven Håndtering: Understøtte og fastholde engagementet Evaluering: Holde fokus på om opgaven bliver løst ordentligt

Rekruttere og fastholde: Mange og synlige indgange til frivillighed, og arbejde der opleves som meningsfuldt Motivere: Behov for anerkendelse i stedet for løn og karriere Visitere: De frivilliges egne mål og behov skal tages med i betragtning, når opgaver fordeles Oplære: Frivillige skal sikres de nødvendige kompetencer og adgang til rådgivning Understøtte: Arbejdsopgaven skal tilpasses, så den svarer til kapaciteten, og frivillige skal have hjælp når det behøves Evaluere: Kvaliteten i opgavevaretagelsen skal måles uden at det opleves som kontrol og mistillid Ledelse af frivillige

Ledelse af samproduktion Det er samspillet mellem frivillige og medarbejdere, der skal ledes Nogle er lønnede – nogle er ikke Medarbejderne kan have andre udfordringer og opgaver end de frivillige Deltagernes målsætninger kan være forskellige Frivillige foreninger og offentlige ledere kan have forskellige mål Ledelse af samproduktion

Hvem skal lede samproduktion af velfærdsservice? Nogle gange offentlige ledere og medarbejdere Andre gange erfarne frivillige eller en frivillig organisation Meget ofte teamledelse mellem frivillige ledere og offentlige ledere og medarbejdere Frivilligcentre kan medvirke til at klargøre ledelsesbehovet i konkrete kontekster Hvem skal lede samproduktion af velfærdsservice?

Nogle centrale spørgsmål Er den frivillige sektor klar til at indgå i samstyring? Er den offentlige sektor klar til samstyring? Hvordan undgås det, at ledere af frivillige organisationer og offentlige institutioner kommer i kamp om ledelsesopgaven? Hvad er det for en samfundsmodel, vi er ved at skabe?