Den åbne innovative folkeskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Advertisements

Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN KONKURRENCEN.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Din kreative online praksis!
Velkommen.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer

Forberedelse til eksamen
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Projektuge Randers hf og vuc
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
MUDP handlingsplan for december 2017
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Anerkendende pædagogik
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
FÆLLES målstyring i matematik
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Innovationsforløb Modul 3 ©
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Skoleudvikling i Praksis 1
Skolebestyrelsesmøde
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Demokrati og medborgerskab
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Innovation i humanistiske fag
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i den understøttende undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Illeris trekant og andre referencer
MUDP handlingsplan for december 2017
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Den åbne innovative folkeskole Et samarbejde mellem Zoo og Dansborgskolen Big Bang 23 og 24.marts 2017

Hvem er vi? Ditte Sofie Andersen fra København Zoo, Skoletjenesten, udvikler og underviser Christine Adzer Jørgensen, lærer og læringsvejleder på Dansborgskolen i Hvidovre Elizabeth Gray, lærer og læringsvejleder på Dansborgskolen, Innovationskonsulent i Hvidovre Kommune Mette Lynge fra Quark, Hvidovre Naturcenter, lærer og naturvejleder

Program Samarbejde Ledelsesperspektiv Lovgivning og 21Skills Vores Innovationsmodel Innovationsdefinition og kompetencer Overblik Forløbet i 4. klasse Evaluering 21 skills vs. vores kompetencer EG

Opstart af samarbejde Det skal prioriteres af skolen Det kræver meget planlægning= tid Hvis ikke ledelsen vil det, kan det ikke lade sig gøre. Vi skal kvalificere den næste generation Det er det her vores elever skal uddannes til CJ

Hvorfor et samarbejde? -Hvorfor kan vi ikke bare lave det på skolen? Fordele: Nye omgivelser, nye “roller” Vil gerne gøre det godt for læreren i skoletjenesten Autentisk Man kan opleve det man arbejder med. Innovation→ det bliver faktisk til noget “ægte” Ulemper: Rejsetid Økonomi CJ Har rettet størrelsen - det er en power point - så skriften skal min. være 14. Så er det også ens på alle slides. EG

Ledelsesperspektiv -På baggrund af en samtale med ledelsen på Dansborgskolen Det handler om, at have en ledelse, der bakker op. Man skal være modig, det er en investering. Man skal kunne se perspektivet både for skolen og eleverne. De naturvidenskabelige kompetencer skal udvikles fra begyndelsen af skolen, så de på et senere tidspunkt kan opfylde de krav, der er til afgangsprøverne på 9. årgang. Undersøge, fremstille og formidle. CJ

Lovgivning og 21 skills Innovation og entreprenørskab er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer. Der er fokus på elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle. Innovation og entreprenørskab lægger vægt på elevernes proces og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. 21Skills Kollaboration It og læring Videnkonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering Problemløsning og innovation EG - har kaldt den lovgivning og 21 skills i stedet for Emu og 21 skills.. er det ok?

Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning Nicolai Nybye og Anders Rasmussen Fonden for Entreprenørskab

Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsundervisning Nicolai Nybye og Anders Rasmussen Fonden for Entreprenørskab

Innovationsmodel DSA © Skoletjenesten Zoo

Definition og kompetencer At kunne søge viden At kunne samarbejde At turde fejle At kunne være kreativ At være analyserende og kunne se muligheder og begrænsninger At kunne handle og eksperimentere At kunne præsentere for andre At kunne evaluere egen indsats og læring ”At få en god idé, som kan være til gavn for andre, og gøre den til virkelighed” DSA (Jeg ved godt, at det er dit slide Ditte - men jeg satte det lige ind - ved ikke om du vil have det sådan her - bare slet/rediger;-)) - Den er fin1

Overblik København Zoo er bruger i alle forløb. Mellemtrin Udfordring Målgruppe 4.Klasse Zoologisk viden: Sjov formidling om dyr til 2 klasser 2.klasserne på skolen 5.Klasse Bæredygtighed i Zoo: Genbrug af elefantlort Zoo (Miljøkoordinator) 6.Klasse Gæster i Zoo: Manglende teenagere i Zoologisk have Teenagere/egen aldersgruppe København Zoo er bruger i alle forløb. DSA 4. Samarbejde 5. Informationssøgning. 6. Målgruppeundersøgelse

Forløbet i 4. klasse Forberedelse på skolen (6 lektioner) Tre gange i Zoo: 1) Vidensdag i Zoo 2) “Få idéer” og “Planlæg” 3) Fortsat “Gør det” og “Præsentér” Hjemmearbejde på skolen mellem 2. og 3. gang: “Gør det” fasen Procespræsentation: 3 forberedende lektioner og 1 modul til fremlæggelser CJ -

Evaluering Midtvejsevaluering: Små ændringer af det didaktiske og pædagogiske indhold mellem klasserne Slutevaluering: Ændringer i næste års forløb NYT tiltag: Tillidsøvelser. DSA

21Skills vs. vores kompetencer At kunne søge viden At kunne samarbejde At turde fejle At kunne være kreativ At være analyserende og kunne se muligheder og begrænsninger At kunne handle og eksperimentere At kunne præsentere for andre At kunne evaluere egen indsats og læring 21Skills Kollaboration It og læring Videnkonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering Problemløsning og innovation EG Jeg tilføjede en pil mere fra at turde fejle til kollaboration - dsa:) Helt fint!

Tag gerne vores materiale med eller download det på: http://elgigray.wixsite.com/mindlab/location Skoletjenesten København Zoo Ditte Andersen, Undervisnings- og udviklingsmedarbejder dsa@zoo.dk Dansborgskolen, Elizabeth Gray eliz0301@g2650.dk eller Christine Jørgensen christineaj.tw@gmail.com   Quark Naturcenter, Mette Lynge yml@g2650.dk EG