Mit Bachelorprojekt Optaget samtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
Analyse af kvalitative data
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Kvantitative metoder
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Loyalitet – hvad siger juraen?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Kommunikativ sprogfærdighed
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Almen studieforberedelse
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
1 QA and user research
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Inspiration og feltarbejde
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Bachelorprojekt Forår og efterår2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Bachelorprojektvejledning?
Maria Jørgensen Lingvistik, Aarhus Universitet d SSK 2016
Velkommen til Creating Impact
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Nuancer i den retslige tekst Bachelorprojekt (Efterår 2016) Julie Rath Rasmussen Vejleder: Tanya Karoli Christensen 27

Mit Bachelorprojekt Optaget samtale Bevismaterialet i Atea-sagen (2015) En retslig tekst

Program Atea-sagen (2015) Retslingvistik Mit arbejde Opsamling Hvad undersøger jeg? Metodisk perspektiv Resultater 3 eksempler fra analyse Opsamling Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Atea-sagen (2015) KONTO 2840 Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Opsamling

Morten Felding om konto 2840: ”»helt almindelig balancekonto«, hvor der var opdaget »enkelte tilfælde af rejseudlæg«, som gik ud over de normale retningslinjer.” Kilde: http://www.computerworld.dk/art/234591/bestikkelsessag-lydfil-belaster-ateas-danske-topchef, 21.10.16, kl. 12.00. Da sagen begyndte at rulle . Der påstod MF Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

13. august 2015 Berlingske Business: http://www.business.dk/digital/lydfil-belaster-atea-topchef-i-bestikkelsessag Tilgået sidst d. 24.10.2016, kl. 16.00 Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Empiri Den optagede samtale mellem Morten Felding (MF) og den tidligere medarbejder (TM) Offentligt tilgængelig på www.business.dk Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Retslingvistik At anvende lingvistiske metoder på juridiske spørgsmål (Olsson 2008: 3) Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Jeg undersøger: Hvordan ser TM’s sproglige reaktionsmønster ud i samtalen? Kontekstuel viden: TM optager samtalen Først 1 ind Så 2 ind Så underpunkter til spørgsmål 1 Så underpunkter til spørgsmål 2 Rød ring om spørgsmål 1. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Metode Diskursanalytisk tilgang til det sproglige bevismateriale (Roger Shuy) En helhed/diskurs med mange betydningsfulde deleelementer TM’s reaktionsmønster som delelement Kontekst Samtaleanalyse Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Analyseresultater TM udnytter sprogligt set sin merviden til at: Fralægge sig ansvaret for samtalens inkriminerende indhold Skabe en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster Passiv Få overlap Få selvstændige taleture Bekræftende minimalrespons Undlader respons Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Generelt billede Den tidligere medarbejder: Umarkeret og mindre deltagende position i samtalen  Mindre ansvar for det sagte Morten Felding: Markeret og mere deltagende position i samtalen  Større ansvar for det sagte Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Lang, selvstændig taletur Kontrast til øvrigt mønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Tilføj klip: fra passiv til aktiv: 02.40 til slut. Lydklippet med teksten å først Så transskriptionen bagefter. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Eksempel 3: Hvordan deltagerne fortolker interaktionen Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Morten Felding definerer interaktionens mål: Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Hvordan deltagerne fortolker interaktionen Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Morten Felding: Den tidligere medarbejder (TM) Institutionelt møde. kendt emne Et produkt der skal offentliggøres Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

En sproglig adfærd der fører MF bag lyset. Opsamling TM’s generelle reaktionsmønster Brud på reaktionsmønster Deltagernes forskellige opfattelser af talebegivenheden Kontekstuel viden om at TM optager samtalen TM: Fralægger sig ansvaret for det indhold i samtalen, der er inkriminerende Skaber en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Koordiner rækkefølgen her! En sproglig adfærd der fører MF bag lyset. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Nuancering af TM’s rolle Rollefordeling konstitueres af flere aspekter: Institutionelle forhold De positioner, deltagerne selv tager Deltagerne er medskabende til hinandens positioner Tydeligt mønster hos medarbejderen TM’s rolle er et vigtigt delelement Relevant i en retslig sammenhæng Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Hvad kan man tage med fra mit arbejde? Vi kan nuancere vores blik på retslige tekster/sprogligt bevismateriale ved at behandle dem som helheder, der består af mange potentielt relevante delelementer. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling

Tak for opmærksomheden

Referencer: Shuy, Roger W (2015): “Discourse Analysis in the Legal Context.” I Deborah Tannen, Heidi Hamilton, Deborah Schiffrin (red.): The Handbook on Discourse. 2.udgave. New Jersey, USA Shuy, Roger W (2014): “Introduction to the language of bribery.” I The Language of Bribery Cases. Oxford: Oxford University Press Scholarship Online. Nielsen, Mie Femø og Nielsen, Søren Beck (2013): Samtaleanalyse. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Olsson, Jan (2008): Forensic Linguistics: London: Continuum International Publishing Group

Referencer fortsat Morten Felding om konto 2840: Kilde: http://www.computerworld.dk/art/234591/bestikkelsessag-lydfil-belaster-ateas-danske-topchef Tilgået sidst: 21.10.16, kl. 12.00. Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015a): ”Lydfil belaster Atea-topchef i bestikkelsessag”. http://www.business.dk/digital/lydfil-belaster-atea-topchef-i-bestikkelsessag Tilgået sidst d. 28.12.2015, kl. 20.10 Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015b): ”Lydoptagelse: ATEA gav særlige ordninger til flere kunder” i: http://www.business.dk/digital/lydoptagelse-atea-gav-saerlige-ordninger-til-flere-kunder