Nuancer i den retslige tekst Bachelorprojekt (Efterår 2016) Julie Rath Rasmussen Vejleder: Tanya Karoli Christensen 27
Mit Bachelorprojekt Optaget samtale Bevismaterialet i Atea-sagen (2015) En retslig tekst
Program Atea-sagen (2015) Retslingvistik Mit arbejde Opsamling Hvad undersøger jeg? Metodisk perspektiv Resultater 3 eksempler fra analyse Opsamling Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Atea-sagen (2015) KONTO 2840 Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Opsamling
Morten Felding om konto 2840: ”»helt almindelig balancekonto«, hvor der var opdaget »enkelte tilfælde af rejseudlæg«, som gik ud over de normale retningslinjer.” Kilde: http://www.computerworld.dk/art/234591/bestikkelsessag-lydfil-belaster-ateas-danske-topchef, 21.10.16, kl. 12.00. Da sagen begyndte at rulle . Der påstod MF Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
13. august 2015 Berlingske Business: http://www.business.dk/digital/lydfil-belaster-atea-topchef-i-bestikkelsessag Tilgået sidst d. 24.10.2016, kl. 16.00 Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Empiri Den optagede samtale mellem Morten Felding (MF) og den tidligere medarbejder (TM) Offentligt tilgængelig på www.business.dk Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Retslingvistik At anvende lingvistiske metoder på juridiske spørgsmål (Olsson 2008: 3) Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Jeg undersøger: Hvordan ser TM’s sproglige reaktionsmønster ud i samtalen? Kontekstuel viden: TM optager samtalen Først 1 ind Så 2 ind Så underpunkter til spørgsmål 1 Så underpunkter til spørgsmål 2 Rød ring om spørgsmål 1. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Metode Diskursanalytisk tilgang til det sproglige bevismateriale (Roger Shuy) En helhed/diskurs med mange betydningsfulde deleelementer TM’s reaktionsmønster som delelement Kontekst Samtaleanalyse Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Analyseresultater TM udnytter sprogligt set sin merviden til at: Fralægge sig ansvaret for samtalens inkriminerende indhold Skabe en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 1: TM’s sproglige reaktionsmønster Passiv Få overlap Få selvstændige taleture Bekræftende minimalrespons Undlader respons Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Generelt billede Den tidligere medarbejder: Umarkeret og mindre deltagende position i samtalen Mindre ansvar for det sagte Morten Felding: Markeret og mere deltagende position i samtalen Større ansvar for det sagte Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Lang, selvstændig taletur Kontrast til øvrigt mønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 2: Brud på sprogligt reaktionsmønster Tilføj klip: fra passiv til aktiv: 02.40 til slut. Lydklippet med teksten å først Så transskriptionen bagefter. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Eksempel 3: Hvordan deltagerne fortolker interaktionen Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Morten Felding definerer interaktionens mål: Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Hvordan deltagerne fortolker interaktionen Talebegivenheden Det samtalen handler om Aftales eksplicit af deltagerne Morten Felding: Den tidligere medarbejder (TM) Institutionelt møde. kendt emne Et produkt der skal offentliggøres Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
En sproglig adfærd der fører MF bag lyset. Opsamling TM’s generelle reaktionsmønster Brud på reaktionsmønster Deltagernes forskellige opfattelser af talebegivenheden Kontekstuel viden om at TM optager samtalen TM: Fralægger sig ansvaret for det indhold i samtalen, der er inkriminerende Skaber en mindre fordelagtig position for MF i samtalen Koordiner rækkefølgen her! En sproglig adfærd der fører MF bag lyset. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Nuancering af TM’s rolle Rollefordeling konstitueres af flere aspekter: Institutionelle forhold De positioner, deltagerne selv tager Deltagerne er medskabende til hinandens positioner Tydeligt mønster hos medarbejderen TM’s rolle er et vigtigt delelement Relevant i en retslig sammenhæng Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Hvad kan man tage med fra mit arbejde? Vi kan nuancere vores blik på retslige tekster/sprogligt bevismateriale ved at behandle dem som helheder, der består af mange potentielt relevante delelementer. Atea Retslingvistik Mit arbejde Eks. 1 Eks. 2 Eks. 3 Opsamling
Tak for opmærksomheden
Referencer: Shuy, Roger W (2015): “Discourse Analysis in the Legal Context.” I Deborah Tannen, Heidi Hamilton, Deborah Schiffrin (red.): The Handbook on Discourse. 2.udgave. New Jersey, USA Shuy, Roger W (2014): “Introduction to the language of bribery.” I The Language of Bribery Cases. Oxford: Oxford University Press Scholarship Online. Nielsen, Mie Femø og Nielsen, Søren Beck (2013): Samtaleanalyse. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Olsson, Jan (2008): Forensic Linguistics: London: Continuum International Publishing Group
Referencer fortsat Morten Felding om konto 2840: Kilde: http://www.computerworld.dk/art/234591/bestikkelsessag-lydfil-belaster-ateas-danske-topchef Tilgået sidst: 21.10.16, kl. 12.00. Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015a): ”Lydfil belaster Atea-topchef i bestikkelsessag”. http://www.business.dk/digital/lydfil-belaster-atea-topchef-i-bestikkelsessag Tilgået sidst d. 28.12.2015, kl. 20.10 Erhardtsen, Birgitte og Hyltoft, Vibe (2015b): ”Lydoptagelse: ATEA gav særlige ordninger til flere kunder” i: http://www.business.dk/digital/lydoptagelse-atea-gav-saerlige-ordninger-til-flere-kunder