Læsning og lektier Frontread Vingsted 1. november 2016 v/ Peter Heller Lützen, Nationalt Videncenter for Læsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
De sidste undervisningstimer
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Sigrid .
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Taksonomisk mindmap i religion
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Celle.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Udvikling af fiktionskompetence
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Sprogbaseret læring i naturfag
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.

UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:

Informerende beskrivelser
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Hans Reitzels Forlag.
SSO - Større skriftlig opgave
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Vi læser for livet – en introduktion til genrepædagogik på Jægerspris skole Susanne Karen Jacobsen, Metropol, Institut for skole og læring.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Læsning og lektier Frontread Vingsted 1. november 2016 v/ Peter Heller Lützen, Nationalt Videncenter for Læsning

Tre VUC’er: 45 lærere Nationalt Videncenter for Læsning Læselektier er stort set afskaffet. Lærerne er i tvivl om, hvad de skal sætte i stedet. Erfaringer fra et udviklingsprojekt

”Jeg har allerede for lang tid siden indrettet min undervisning på, at kursisterne ikke har læst. Det er blevet et vilkår.” ”Vi når længere, når der ikke er lektier.” ”Det er bedre at læse en tekst i dybden end to, tre stykker mere overfladisk”. ”At sidde med det sammen udvider det for dem. Det giver dem noget, de ikke kan få derhjemme”.

”Individuel læsning er meget svær at styre, så jeg læser rigtig meget højt, det går hurtigere. Så taler vi om teksten undervejs.” ”Idealbilledet ville være, at kursisterne, når de er færdige her, er i stand til at læse faglige tekster, så de er i stand til at læse det, som de skal kunne videre i uddannelsessystemet.”

Før læsning Under læsning Efter læsning

Før læsning Under læsning Efter læsning

Orienterer sig om teksten før læsningen, aktiverer et skema - kan sikres gennem rammesætning, før-under-efter -aktiviteter Sorterer det læste i ft. skema/ forudgående viden - kan sikres ved systematiske understregninger, nedslag i teksten Er aktiv under læsningen, gør noget med teksten – skriver eller udtrykker sig på anden måde - kan sikres gennem skrivning eller andre aktiviteter Monitorerer sin egen læsning - kan sikres med forankrende aktiviteter Bruger forskellige strategier tilpasset formål, teksttype, genre m.v. - kan sikres ved, at kursisten forpligtes på eksplicit forskellige strategier (Faber og Mulvad; 2010) Den gode læser

Hvis man skal blive god, skal man øve sig Man skal vide, hvad man skal øve sig i Lektier fremmer ikke læseudvikling Derfor: stilladsering og modellering Det skal ikke være nemmere, men muligt at læse med større forståelse og at løse komplekse opgaver. Fra vilkår til aktivt didaktisk valg.

Metode Vælg en kort tekst/ et tekstuddrag Før: Forær noget af indholdet, skab en kontekst på tekstens niveau Under: Detaljeret læsning med: - spørgsmål - udpegede opmærksomhedspunkter- og det skrives! - markering af vigtigste ord - fælles understregninger - fælles noter - genlæsning Efter: Kursisten skriver et resume/ formulerer spørgsmål/ fortolker/ vurderer Kort om detaljeret læsning

Guide/ rejsefører En erfaren læser er dygtigere end en uerfaren: modellering En læseguide sætter tempoet ned og sikrer, at der sker aktivitet undervejs Faste aktiviteter hver gang Spørgsmål til teksten skal gå på forståelse og animere til inferensdannelse – ikke kun fakta i teksten Læseguides

Læs og skriv: Læse et afsnit og skrive en besvarelse af en stillet opgave. Organiser: Organisere stoffet i en model, et skema, mindmap eller lignende. Dette giver forståelse og overblik over det læste. Tænk efter: Bruge viden fra tidligere og sætte den i spil i forhold til et læst afsnit ved hjælp af en konkret opgave. Skimmelæs: Mindre vigtige afsnit læses ekstensivt. Tjek din forståelse: Metareflektere over udbytte af læsningen i ft. læseformålet. Læsning med forståelse og relevans. Læseguides – kursistaktiviteter

Eksempel fra biologi, udskolingen Læseguides

Forskel i tempo er typisk faktor tre-fire - når læsning er en selvstændig aktivitet Pointen er at gøre læsning til omdrejningspunktet, selve stofbehandlingen Spørgsmål og aktiviteter i fx læseguides kan løses på mange niveauer - hvis man sikrer kvalitet i spørgsmål og opgaver De mest styrede moduler havde mest kursistaktivitet Skrivning skal sikres: - skriftlig bearbejdning er den mest effektive forståelsesstrategi - når kursisten ikke skriver, er det fordi, det ikke er en eksplicit aktivitet - brug skriftlige ordrer Gearskift i hastighed Observationer

Hjemmelektier er en uegnet metode til læseudvikling for disse kursister. Kursisterne har gavn af at se, hvordan en god læser gør. De skriver mere og er mere aktive under læsningen, når der er en tydelig stilladsering. Man læser mindre, men med større forståelse. Tiden er bedst anvendt i samvær med gode læsere.

Christensen, Mette Vedsgaard: ”Læs for at lære”, i: Bock m.fl. (red.): Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen, Hans Reitzels Forlag, 2016 Christensen, Vibeke: Nettekster fanger og fænger : Multimodale tekster, feedback og tekstkompetence i danskundervisningen i udskolingen, Aalborg Universitetsforlag, 2015 Faber, B. og L. Mulvad (2010): Faglig læsning – Vejledning til faglærere på EUD, Dansklærerforeningens Forlag, 2010 Gee, J.P.: ”Hvad er literacy?”, ligger på literacy.dk, oprindeligt 1989 Hart B. og T.R. Risley (1995): Meaningful Differences in the Everyday Experiences of Young American Children. Baltimore, MD: Brookes Publishing Olesen, F. B.: Rapport for ‘Næsten lektiefri læringsrum på fem VUC’er i Midtjylland’, Region Midtjylland, 2015 Referencer

Reedtz, Espen Rude og Ole Kamp Hansen: “Næsten lektiefri undervisning på hf”, i: Hansen m.fl. (red.): Hf og VUC – målgrupper, pædagogik og udvikling, Dansklærerforeningens Forlag/ Systime, 2014 Rose, David: “Demokratisering af klasserummet: Om Reading to learn-metoden som en vej til lige muligheder”, i: Bock m.fl. (red.): Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen, Hans Reitzels Forlag, 2016 Shanahan, C og T. Shanahan (2008): “Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy”, Harvard Educational Review Vol. 78 No. 1 Spring 2008 Skaftun, Solheim og Uppstad (red.): Leseboka – leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet, Cappelen Dam Akademisk, Oslo Referencer