Livsform Vi er forskellige Og forskellen er betydningsfuld for, hvordan vi forstår os selv, hvordan vores omgivelser forstår os og hvordan vi er og hvordan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Velkommen til vores side!!!
Hvad er korruption? En kort introduktion
Læringsstile og lektier
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
God trivsel = God læring
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
At være magtesløs med den magtesløse
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Social mobilitet er bremset op
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Net Profitability Guidelines
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Overvejelser for bestyrelsen
WAVE-BONUS DET ER IKKE KUN ET SPØRGSMÅL OM, HVOR MANGE PENGE DU VIL TJENE! DET ER ET SPØRGSMÅL OM, HVOR HURTIGT DU VIL TJENE DEM! 1.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Familien i Danmark Familie og socialisation Identitet
Cykeltur ad Nordre Fasanvej til VoksenUddannelsescenter Frederiksberg: På linjen: alle mennesker spiller på musikinstrumenter fra firmaet Yamaha. Alle.
Chefen ser fortvivlet på sit ur, og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden, til at holde et meget vigtigt foredrag. På en konference, som.
Venligst dele disse information med din pastor eller din menighed, din familie for dine bønner i udbredelse for Døves og Tunghørendes sjæle rundt i hele.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Maskulinitet.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Uddrag af politiske principprogrammer
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
1. lektion: Livsformer i Danmark
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
Hvis du ønsker at opnå fremragende
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
Segmentering.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Livets Ord Februar 2016 “Som en mor trøster sit barn, trøster jeg jer” (Esajas Bog 66, 13)
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Opdragelsesformer og familietyper Fra landbrugssamfundet Det industrialiserede samfund Det sen-moderne samfund Efter jeg har vist dig dette Power Point.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Hvordan har du det med udenlandske chauffører, der kører i Danmark?
Ungdomsliv.
Vor tids paradoks Klik for næste side .
Procedure til alle kritiske situationer
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Metoden brugerstyret behandling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Den glade skole på bjerget.
Hvem er du? Når alle er klar: Tryk på den karakter, du har valgt.
Præsentationens transcript:

Livsform Vi er forskellige Og forskellen er betydningsfuld for, hvordan vi forstår os selv, hvordan vores omgivelser forstår os og hvordan vi er og hvordan vi gør ting… Vi har allerede konstateret forskelligheden gennem MBTI-testen siden. Vi har måske alle sammen en oplevelse af, at vi er mindre/lidt/meget forskellige her i klassen.MBTI-testen Det handler om Arv og Miljø

Livsform Der er mange der har prøvet at finde ud af forskelligheden Sådan at man kan finde ud af… ……hvem der er forskellige med hvem og hvem der er ens med hvem Og Hvad det så eventuelt betyder???

Livsform som i Indien I nogle samfund er man født ind i klasser eller kasser eller kaster Eksempelvis det indiske Kaste-system: brahminernebrahminerne - præster, lærde, skal formidle den hellige viden og varetage religionen kshatriyaernekshatriyaerne - høvdinger og krigere, skal beskytte folket og foranstalte ofre vaishyaernevaishyaerne - handelsfolk, håndværkere og jordbesiddere, skal holde kvæg, sørge for, at jorden dyrkes og drive handel sudraernesudraerne - tjenerne, skal udføre manuelt arbejde for de øvrige kaster

Som i England Upper class Middle class Lower class

Livsform Danmark forenklet Eliten Massen Magten Eksempelvis: Politisk Økonomisk Kulturelt Sportsligt

Livsform Den Danske lagdelingsmodel (bygger på status og prestige) Socialgruppe 1Selvstændige med større virksomheder, ansatte i topstillinger (med 50 underordnede eller flere) og akademikere Socialgruppe 2Selvstændige med mellemstore virksomheder og overordnede ansatte (med 10 – 50 ansatte) Socialgruppe 3Selvstændige med mindre virksomheder, ansatte med ikke rutinepræget arbejde Socialgruppe 4Selvstændige med små virksomheder, ansatte med rutinepræget arbejde og faglærte arbejdere Socialgruppe 5Ikke-faglærte arbejdere

Livsform Arbejder selvRåderet/ejendomsret over produkter/ produktionsmidler KapitalistNej – kan godt, men behøver ikke Ja SmåborgerJa, for sig selvJa LønarbejderJa, for en lønNej Klassemodellen

Livsform De viste modeller refererer til klasseskel og forskelligheder imellem grupperne Men modeller om livsformer kan også referere til de enkelte gruppers indhold, mere end til kampen mellem dem. Det er indholdet i den enkelte gruppe der er i centrum… Det indre liv.

Livsform set på job og tid LivsformerJob/beskæftigelseTid SelvstændigEget firma, egen Gård 100 % arbejde LønarbejdeArbejder under en chef med fast indtægt 50 % arbejde 50 % fritid KarriereKarriere-menneske har arbejdet som nr % arbejde 25% fritid Går også på kursus og til foredrag i sin fritid Tilføjet senere HusmorGår hjemme, sørger for børn, mad og de huslige sysler 100 % arbejde dagen lang. Baglands kvinde Præsentabel kvinde. Har folk ansat til at passe det huslige Har ikke noget arbejde Mødes med andre Viser sit ansigt

Livsform Så hvad er der sket? Masserne (folket) er blevet mere velstående/rige Gruppe-opfattelse Individ-opfattelse Det har medført mange flere livsformer / identiteter Eksempelvis: Punkere Homoseksuelle Singler Hip-hop-ere Men vores baggrund er stadig definerende for vores muligheder og hvem vi bliver… Hvorfor????

Livsform opgave Lav dit eget skema over dine Livsformer – hvor hører du til? Hvilken type: Class? Eliten eller Massen? (politisk, økonomisk, kulturelt, sportsligt) Lag? Klasse? Selvstændig, lønarbejder, Karriere, husmor/far, Baglands- ? Andre livsformer/identiteter – senmoderne? Lav et tilsvarende over en af dine forældre, eller en anden pårørende, der er en generation ældre end dig OG en af en bedsteforældre, eller en anden pårørende, der er to generationer ældre end dig