Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Kompetenceområde 1 • Får folk til at spille sammen • Motiverer og inspirerer folk til at gøre deres bedste • Viser tillid til, at folk kan løse opgaven.
Dialog mellem Stenomuseet og 1c årgang 2011 Egaa Gymnasium
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hvor skal vi hen? Hvilken fremtid har misbrugspsykologien og hvilken rolle skal psykologer spille indenfor misbrugsbehandling?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Science Class Juelsminde Skole
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Hvad render vi rundt og laver?
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
2007. Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling (juli og august) om naturvidenskab og teknik. Det primære.
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Lærerprofessionen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Fremtidens museumslandskab: Fokus, fornyelse og modet til at være unik Kulturarvsstyrelsens museumsmøde Nyborg 10. maj 2010 Klaus Majgaard.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Unges brug og ikke-brug af museer Seminar i Viborg, Mercantec 2011 Ane Hejlskov Larsen, lektor i museologi og formidling Center for Museologi, Institut.
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Matematik og Skole Matematik i Gadespejlet v. museumsinspektør Anne Birgitte Jessen d. 6. juni
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
Opstartsmøde på museet, mindst 2 fra hvert partnerskab.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Børnefødselsdage - powercirkus - foredrag - rundvisninger - artikler - kommuneplan - økonomistyring - lokalplaner - vandreudstillinger - det mobile museum.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Vemmelev Skole 500 elever 7 km uden for slagelse
Klassesamtale om resiliens
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Projekt: Koncept til formidling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Om festivalen Naturvidenskabsfestival er en national festival, som skaber engagerende oplevelser med science for mere end børn og unge. Festivalen.
Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder
Kultur i Lemvig Kommune
Moving the World to end Hunger
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus

Hvad er et museum? Hvad samler I ind? Hvor kommer tingene fra? Hvad slags museum er I? Hvordan forholder I jer til etiske spørgsmål? Hvor kommer pengene fra? Hvem bestemmer hvad der skal udstilles?

Vi lytter til de unges meninger fordi museets fremtid afhænger af deres velvilje og interesse fordi museets mission lægger op til dialog med børn og unge fordi de unges læring fremmes ved at de reflekterer over stillede spørgsmål

Hvad skal de unge så lære på museet? At afkode museets formidling At være kritiske overfor museets budskaber At reflektere over museets valg og fravalg

Egå-klasse kaster sig begejstret over museets A-bombe

Om at være noget særligt Besøg i magasinerne Formidle på et rigtigt museum Indlåne genstande (skoletjenestens) Føle ejerskab til en udstilling Arrangere og deltage i receptioner

1. X elev introducerer sin gruppes udstilling af museumsgenstande

En rigtig reception på Egå Gymnasium med masser af snak

Hvad får museet så ud af det? Ny og spændende formidling En ny målgruppe Engagerede museumsgængere

A-bombe poesi

Hvad får elever og lærere ud af det? At museet er et almennyttigt projekt At museet er en vidensressource At museet kan bruges som alternative læringsmiljøer At museet er en tværfaglig institution At museet har en politisk agenda Kritiske borgere

Hvad museet savner Mere tid til at være sammen med de unge, når de besøger museet Flere muligheder for at vise de unges bidrag til formidling Mere tid til at udvikle nye og anderledes museumsbesøg