Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus
Hvad er et museum? Hvad samler I ind? Hvor kommer tingene fra? Hvad slags museum er I? Hvordan forholder I jer til etiske spørgsmål? Hvor kommer pengene fra? Hvem bestemmer hvad der skal udstilles?
Vi lytter til de unges meninger fordi museets fremtid afhænger af deres velvilje og interesse fordi museets mission lægger op til dialog med børn og unge fordi de unges læring fremmes ved at de reflekterer over stillede spørgsmål
Hvad skal de unge så lære på museet? At afkode museets formidling At være kritiske overfor museets budskaber At reflektere over museets valg og fravalg
Egå-klasse kaster sig begejstret over museets A-bombe
Om at være noget særligt Besøg i magasinerne Formidle på et rigtigt museum Indlåne genstande (skoletjenestens) Føle ejerskab til en udstilling Arrangere og deltage i receptioner
1. X elev introducerer sin gruppes udstilling af museumsgenstande
En rigtig reception på Egå Gymnasium med masser af snak
Hvad får museet så ud af det? Ny og spændende formidling En ny målgruppe Engagerede museumsgængere
A-bombe poesi
Hvad får elever og lærere ud af det? At museet er et almennyttigt projekt At museet er en vidensressource At museet kan bruges som alternative læringsmiljøer At museet er en tværfaglig institution At museet har en politisk agenda Kritiske borgere
Hvad museet savner Mere tid til at være sammen med de unge, når de besøger museet Flere muligheder for at vise de unges bidrag til formidling Mere tid til at udvikle nye og anderledes museumsbesøg