Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010
Vejles seniorservice i tal 4 områder 17 plejecentre ( ca. 817 beboere) 790 ældreboliger 3357 borgere modtager hjælp via hjemmeplejen Ca ansatte i driften
Projekt ”forflytning og vending” Et ABT-projekt i samarbejde med Århus, Odense og Slagelse samt Servicestyrelsen (projektejer). Formål: At dokumentere hvilke effekter indførelsen bestemte typer af velfærdsteknologi har for tidsforbruget. Mål: at gå fra to medarbejder til en medarbejder i forflytnings- eller vendingssituationen.
Reaktioner fra medarbejderne Optimisterne Holdning: Hvordan kan vi få det til at virke bedst muligt? Skeptikerne Holdning: Hvad er der nu i vejen med det vi gør i dag? Pessimisterne: Holdning: Hvordan kan man være det bekendt?
Hvem er mennesket bag holdningen? Der er ikke en entydig kategori Det handler ikke om: –Alder –Køn –Erfaring –Uddannelsesbaggrund –Uddannelsesniveau Det handler om indstilling.
Det handler om indstillingen til nyt stof To hovedspor. Nyt er godt og en positiv udfordring: (optimisten). Nyt er ikke nødvendigvist bedre (skeptikeren og pessimisten)
Få det bedste med fra alle Hver holdning skal tages seriøs da de kan sikre succesen. Optimisten holder gejsten oppe Skeptikeren holder fokus Pessimisten udfordrer etikken
Hvordan kan få alle medarbejdere med på ideen? Tydelig kommunikation om mål og redskaber. Redskaber: fokus på inddragelse samt faglighed og kompetenceudvikling af medarbejderen.
Hvordan klæder vi medarbejderne på - nye fagligheder? Udbyg kurserne om forflytningsteknik. Udfordre ”teknik-angtsten” Lær medarbejderne at kommunikere om teknologien og egne handlinger.
Teknologien er her for at blive.
Etik At kunne identificere og forholde sig til etiske dilemmaer. - Understøt rammer og metoder til aktivt at kunne italesætte etiske spørgsmål.
Kommunikation at kunne formidle og vejlede kollegaer og borgere om velfærdsteknologi
Innovation Sig i kor – ”vi er alle individualiser der gør en forskel!” (Storm. P)
Innovation Udvikling kommer fra dem der stopper op, tør drømme højt og går efter bolden.
Opsamling Fremtidens undervisning i forhold til brug af velfærdsteknologi og innovation må gerne: Resultere i flere der tør det ukendte. Får medarbejderen til at se mulighederne. Styrke kommunikationsevnen. Aktivt italesætte etikken. Styrke en innovativ tankegang.
Spørgsmål?
Tak for opmærksomheden.