Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
At forholde sig professionelt Anne Skov
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Ørestad Skoles værdier
Længst muligt i eget liv på plejecentre
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Omsorgsteknologi og ABT projekter,
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
- gennem Marte Meo metoden
Fagligt træf 2012.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Undervisningsforløb i Marte meo metoden.
- en hverdags App til mennesker med sindslidelse
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Opgaver om omsorgssvigt
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Seksualpolitik.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
En plan for fremtiden Hvad vil vi være kendte for i fremtiden? Hvad skal vi gøre anderledes end i dag? Hvad er vi oppe imod?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Talentudvikling i Integrationsministeriet 2008 Hvad er et talent? Hvorfor vil vi det her? Hvad indeholder vores talentprogram? Hvilke udfordringer og muligheder.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
At motivere til forandring
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Små glade ben i tal.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Tag snakken – bryd vanerne
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010

Vejles seniorservice i tal 4 områder 17 plejecentre ( ca. 817 beboere) 790 ældreboliger 3357 borgere modtager hjælp via hjemmeplejen Ca ansatte i driften

Projekt ”forflytning og vending” Et ABT-projekt i samarbejde med Århus, Odense og Slagelse samt Servicestyrelsen (projektejer). Formål: At dokumentere hvilke effekter indførelsen bestemte typer af velfærdsteknologi har for tidsforbruget. Mål: at gå fra to medarbejder til en medarbejder i forflytnings- eller vendingssituationen.

Reaktioner fra medarbejderne Optimisterne Holdning: Hvordan kan vi få det til at virke bedst muligt? Skeptikerne Holdning: Hvad er der nu i vejen med det vi gør i dag? Pessimisterne: Holdning: Hvordan kan man være det bekendt?

Hvem er mennesket bag holdningen? Der er ikke en entydig kategori Det handler ikke om: –Alder –Køn –Erfaring –Uddannelsesbaggrund –Uddannelsesniveau Det handler om indstilling.

Det handler om indstillingen til nyt stof To hovedspor. Nyt er godt og en positiv udfordring: (optimisten). Nyt er ikke nødvendigvist bedre (skeptikeren og pessimisten)

Få det bedste med fra alle Hver holdning skal tages seriøs da de kan sikre succesen.  Optimisten holder gejsten oppe  Skeptikeren holder fokus  Pessimisten udfordrer etikken

Hvordan kan få alle medarbejdere med på ideen? Tydelig kommunikation om mål og redskaber. Redskaber: fokus på inddragelse samt faglighed og kompetenceudvikling af medarbejderen.

Hvordan klæder vi medarbejderne på - nye fagligheder? Udbyg kurserne om forflytningsteknik. Udfordre ”teknik-angtsten” Lær medarbejderne at kommunikere om teknologien og egne handlinger.

Teknologien er her for at blive.

Etik At kunne identificere og forholde sig til etiske dilemmaer. - Understøt rammer og metoder til aktivt at kunne italesætte etiske spørgsmål.

Kommunikation at kunne formidle og vejlede kollegaer og borgere om velfærdsteknologi

Innovation Sig i kor – ”vi er alle individualiser der gør en forskel!” (Storm. P)

Innovation Udvikling kommer fra dem der stopper op, tør drømme højt og går efter bolden.

Opsamling Fremtidens undervisning i forhold til brug af velfærdsteknologi og innovation må gerne:  Resultere i flere der tør det ukendte.  Får medarbejderen til at se mulighederne.  Styrke kommunikationsevnen.  Aktivt italesætte etikken.  Styrke en innovativ tankegang.

Spørgsmål?

Tak for opmærksomheden.