Arbejdsmiljødage Relationer skaber psykisk robusthed – at etablere fællesskaber til gavn for den enkeltes arbejdsmiljø Who`s sundhedsdefinition:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Advertisements

Psykoedukation til unge i OPUS
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Stress i relation til afbrydelser. Positive afbrydelser: Afbrydelser giver ny energi og inspiration. Afbrydelserne giver variation i arbejdet. Afbrydelser.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
En sund sjæl i en sund virksomhed Indlæg på Advokatmødet 2005 v/ Kim Steen Nielsen ٧ Advokat Corporate Care Aps Hellerupvej 2A, Hellerup Tlf. 45.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
og jeg fik lige lyst til , at sende dig
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Centralforeningen for Stampersonel
Fælles ledelsesgrundlag
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den robuste leder, den robuste medarbejder og den robuste organisation  … er tilsammen forudsætninger for at få læringsmiljøer og læreplan til at lykkes.
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Egenomsorg for pårørende
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
MENSTRUATION OG TRÆNING
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Borgermøde.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljødage 2016

Relationer skaber psykisk robusthed – at etablere fællesskaber til gavn for den enkeltes arbejdsmiljø Who`s sundhedsdefinition: Sundhed er en oplevelse af at have magt over egen livssituation..

Mennesket det hypersociale ”dyr” Alle flokdyr ved hvor i hierakiet de selv befinder sig i forhold til andre… Men aber ved desuden hvor andre befinder sig i forhold til hinanden

Theory Of Mind - TOM Den rafinerede TOM er unik menneskelig: * det er evnen til at forstå egen og andres adfærd * ”at sætte sig i den andens sted” * at tillægge mening og motiv i andres adfærd * evnen til at identificerer sig med andre * evnen til at forstå andres intentioner

Jeg samarbejder – altså er jeg * vi kan ikke leve uden hinanden – vi er skabt til at leve i grupper

Basic trust Grundlæggende tillid til én selv og omgivelserne indlæres i barndommen – hvilket grundlæggende mistillid også kan fx Robert Jacobsen I grupper er tillid et middel til at reducere den sociale verdens komplexitet * mistillid bryder den indre forbundethed ”hvorfor tror de andre dårligt om mig” – mistillid avler vrede og skam

Social begavelse Er at forstå hvornår man skal handle selvisk og hvornår det tjener egne langsigtede interesser at lade andre komme til Jf de basale fordelingsprincipper, hvor ikke alle ens handlinger gavner én selv – Darwin påpeger dette når han siger moralen har sin baggrund i biologien * det ser ud til at vi har medfødte principper for fairness

Gruppeliv Gruppeliv er ingen dans på roser – hvor der er liv er der ballade * det er besværligt at være sammen, men det er værre at være alene * vi har medfødte anlæg for forsoning – til at kunne reparere relationer efter konflikter

Samarbejde har altid et (for)mål * kærneopgaven som formål – ind model

At navigere i vilkår Resiliensprincip 1: Se tingene i øjnene * få skabt tydelighed om vilkårsrammen * enighed om skal – og kan-krav * hvad skal vi ved ændring i vilkårene: * gøre mere af * gøre mindre af * fortsætte med som hidtil Sikre fælles kommunikation til alle intresenter om rammen Resiliensprincip 2: mening * VÆRE KLAR OVER HVORFOR OG HVAD OG I FÆLLESSKAB FINDE UD AF HVORDAN

At navigere i vilkår Resiliensprincip 2 – Mening AT VÆRE KLAR PÅ HVORFOR OG HVAD OG I FÆLLESSKAB FINDE UD AF HVORDAN

Tre opgaver som hjælper samarbejdet på vej 1. Opbyg et fælles vi - undgå for meget splitting og pairing i gruppen - dette fører til splittelse i gruppen i et DEM og OS

Tre opgaver der hjælper samarbejdet på vej 2. Hav føling med hverdagens samarbejde i gruppen – hav direkte feedback i gruppen – det styrker tilliden og den enkeltes basic trust

Tre opgaver der hjælper samarbejdet på vej 3. Lav kms eftersyn af gruppekulturen – har vi noget -kultur der er uhensigtsmæssig ? Skal vi have mere focus på elementerne i samarbejdskulturen

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 1. Hvad er vores fælles styrker pt.? * Lav fx en kort runde i gruppen om hvad den enkelte oplever gruppestyrkerne er – og det er en rigtig god idé jævnligt at gøre det og ALTID gøre det inden man begynder at løse store problemer

Check hvordan det står til med den mentale robusthed i gruppen 2. Hvor gode er vi til at løse kærneopgaven p.t ? - vær meget konkret og tag fx skal-kravene og gennemgå dem en for en og spørg på en skala fra 1 til 10 hvor godt lever vi op til det * eller hvilke dele af kærneopgaven lever vi bedst op til eller mindst op til

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 3. Hvor gode er vi til at finde løsninger? - herunder at høre alle stemmer om hvad problemet er inden man skrider til løsning

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 4. Hvor gode er vi til at rose og anerkende hinanden – og lytte til hinanden? Ofte er anerkendelse meget konkret – hilsekultur, øjenkontakt nærværende lytning

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 5. Hvor gode er vi til at identificere vores tankefælder og undskyldningernes bog? - hvad siger vi til os selv og hinanden der hindrer at vi gør noget ved problemerne

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 6. Hvor gode er vi til at se tingene i øjnene uden over- eller underdramatisering? – og undersøge hvad er problemet (ex m&J)

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 6. Arbejd med at der er plads til en uenighedskultur – vi behøver ikke at være enige om alt – og konsensus kan medføre manglende kreativitet og udvikling

Check hvordan det står til med den kollektive robusthed i gruppen 7. Distance – vi er på arbejde * vores relationer er bestemt af kærneopgaven, og løsningen af denne * pas på med for meget venindekultur – det kan medføre manglende plads til uærbødighed og uenighedskultur

Lederopgaven i forhold til at styrke relationer og den kollektive robusthed 1. Hav focus på kærneopgaven – og løsningen af den i forhold til problemer i gruppen 2. Styrkelse af basic trust 3. Hav plads til at man ikke altid har ja-hatten på – begrav ”modstand mod forandring” og dyrk ”sund skepsis” 4. Retroledelse – rens ud i pseudoindflydelse (de får ret og jeg får ro) – vær klar på hvad der ikke er til drøftelse – skær igennem – hold retningen også i stormvejr – husk at kunne ”cykle hjem alene”

Gode professionelle relationer i grupper er ”god medicin” * ny amerikansk forskning viser at ”omsorg” for andre gir modstandskraft i forhold til stress-udvikling og mestring Hormonet oxytocin udløses i sådanne situationer og har en positiv effekt : * fintuner hjernens sociale instinkter * styrker vores empati og evne/lyst til at hjælpe andre * hjælper med at udbrede skader på hjernen under stress Pointe – drop undskyldningernes bog og træn

TAK FOR IDAG

Hvordan giver du slip på din stress? Skab et overblik over situationen Identificer presset (hvad presser dig?) Adskil reaktionen fra årsagen Fastlæg om en personlig handling kan ændre situationen eller ej Erkend, at hvis situationen ikke kan påvirkes, er de to eneste muligheder: At give slip At bekymre sig Forstå hvilken skade, usund stress kan forårsage: På dine tanker På din krop På dit velbefindende

Stress-reaktionen - Hvordan din krop reagerer på stress  Fysisk: Klumrethed, rysten, muskulære spændinger, sveden, kvalme og dårlig søvnkvalitet  Psykisk: Frustration, vrede, forvirring, følelse af hjælpeløshed, irritabilitet, manglende koncentration, bekymring, depression og følelse af angst  Handlemæssigt: Spiseforstyrrelser, rygning, stimulanser (kaffe eller alkohol), glemsomhed, tilbagetrækning fra andre, lade presset gå ud over familien