ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Advertisements

F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Ved overlæge Jes Gerlach
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Somatisk SOF Sydvestjylland den 22. januar 2014 Implementering af strategi for forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for mennesker med en sindslidelse.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
…Personlighedsforstyrrelser… Torben Heinskou Overlæge Afsnit for personlighedsforstyrrelser og traumer, Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Hvordan får vi flere personer med funktionsnedsættelse i virksomhedstilbud, og har vi de rette tilbud? Jesper Karle Speciallæge, dr. med.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
ADHD..
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Middellevetid Veluddannede 30-årige københavnske mænd kan se frem til at leve over 7 år længere end en 30-årig med kort uddannelse. Hvis man bor på Nørrebro,
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Handleplaner psykiatri
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
TEMAAFTEN PSYKINFO DEN 09.november 2017
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Hvor meget hjælper familier i dag?
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Anbringelser i familiepleje – hvad ved vi om familieplejeanbragte børn og unge? Cisko konference Mie engen den 10. april 2018.
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Ulighed i sundhed – fokus på tænder
Kommunikation - trykstil
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
Knallertens udstyr.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Adhd & autisme Vanskeligheder og muligheder
«Livets Ord» Februar 2019.
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed

Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet

Opmærksomhed 1) Kan ikke fastholde opmærksomhed på detaljer, laver skødesløse fejl. 2) Kan ikke fastholde opmærksomhed på leg eller opgaver. 3) Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt. 4) Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver. 5) Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter. 6) Undgår eller afskyr opgaver kræver vedholdende opmærksomhed. 7) Mister ting, man har brug for. 8) Lader sig let distrahere af ydre stimuli. 9) Er glemsom i forhold til dagligdagsaktiviteter.

Ikke ADHD – opmærksomheden fokuseres

ADHD – Opmærksomheden afledes

Hyperaktivitet 1) Uro i hænder, fødder. 2) Forlader sig plads, også når det forventes at blive siddende. 3) Farer omkring på en utilpasset måde (har et særligt højt og utilpasset aktivitetsniveau). 4) Støjende adfærd ved leg (andre aktiviteter) og har svært ved at forholde sig stille og roligt. 5) Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre (føler hele tiden behov for at være i aktivitet – svært ved at slappe af).

To former for Hyperaktivitet  Den omkringfarende - ydre uro  Den rastløse - indre uro  Man kan godt have begge former for hyperaktivitet

Impulsivitet C.Impulsivitet på min. 1 af følgende områder: 1) Svarer før spørgsmål er afsluttet. 2) Kan ikke være på, at det bliver vedkommendes tur. 3) Afbryder eller maser sig på. 4) Taler for meget, uden situationsfornemmelse.

To former for Impulsivitet  Den adfærdsmæssige  Den verbale  Den samme person kan godt have begge former for impulsivitet

Øvrige kriterier D. Begyndelsesalder < 7 år. E. Forstyrrelserne optræder i forskellige situationer F. Forstyrrelsen forårsager betydelige vanskeligheder eller vanskeliggør sociale, skole- og beskæftigelsesmæssige funktioner.

11 Udredning Foregår via egen læge Evt psykiatrisk afdeling DIVA2

12 Behandling 1) Non-farmakologisk 2) Medicinsk behandling - virkning - bivirkninger - pris

13 Følgesygdomme Depression Angst Misbrug Kriminalitet Selvmord

14 Forekomsten: - 1 ud af 20, dvs ca een i hver klasse. - I DK: personer.

15 Kan behandling betale sig?! Søren Dalsgaard, Risskov Danske registerdatabaser 1981 til 2011: 1.9 millioner personer født, får diagnosen ADHD. Overdødelighed?

16 Overdødelighed… Risikoen for at dø for tidligt er fordoblet! (5-32 årige) Overdødeligheden er tydeligst blandt piger. ADHD og samtidig stofmisbrug: overdødelighed er x 8.

17 Undersøgelse af Paul Lichetenstein Stofmisbrugere: x 5 Voldsdømte: x % af indsatte har ADHD.

18 Konklusion ADHD øger risikoen for tidlig død, stofmisbrug, alkoholmisbrug, kriminalitet. Øget forekomst af andre psykiske lidelser. Kortere uddannelse, dårligere økonomi.

19 Konklusion Behandling hjælper: Medicin Undervisning Støtteforanstaltninger Rammer og struktur!

20 Spørgsmål ?