K VANTITATIVE METODER – MED FOKUS PÅ METODER TIL AT STUDERE PROFESSIONELLES VIDEN OG HOLDNINGER /M ERETE M ONRAD 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Workshop almene boligdage
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Dataindsamling og kildebearbejdning
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Jeg støtter barnet ved:
Kvantitative metoder
Velfærd kontra fattigdom
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Samfundsvidenskabelig metode
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Systematisk risikovurdering
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
At tale om sexualitet.
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015.
SKABELON.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Socialisering Kapitel 5.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Inddragende netværksmøder
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Hvordan bruger vi metoden
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.

Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Velkommen til Metode i DIO.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Socialt Velfærdsindeks Status
Karakterer og læring.
Velkommen til fagligt samspil
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

K VANTITATIVE METODER – MED FOKUS PÅ METODER TIL AT STUDERE PROFESSIONELLES VIDEN OG HOLDNINGER /M ERETE M ONRAD 2015

Holdninger og faglighed Holdninger som dispositioner Holdningskomponenter: Viden og erfaring (kognition) Værdier og følelser (affekt) Handletendens (konation) Faglighed belyst igennem holdninger

Vignetmetoden: undersøgelse af holdninger og vurderinger Ideelle forestillinger om hvad professionelle bør gøre Oplagte anvendelsesområder: Faglige vurderinger - hvilke forhold betyder noget Faglig enighed og uenighed Tværfagligt samarbejde

Hvad er en vignetmetoden? Vignetter er: Korte beskrivelser Holdningsundersøgelser Realistiske, men fiktive/hypotetiske Kan have mange former Vignetmetode består i respondenters stillingtagen til vignetten

Eksempel på vignet Silke er ni år. Hun går i en SFO, hvor flere af børnenes familier har kontakt med kommunen. Silke er en stille pige, der har én god veninde. I børnegruppen markerer Silke sig ikke tydeligt, hun bliver ikke drillet, men er sjældent med i de andres leg. Pædagogerne opfatter Silke som en sød pige, der er nem at have i institutionen. De ville gerne kunne tale mere med hende, for de har indtryk af, at hun ikke altid har det godt. Andre børn kræver imidlertid så meget af pædagogerne, at der ikke bliver den fornødne tid til Silke. En dag fortæller Silkes veninde en af pædagogerne, at Silke har sagt, at hendes far slår hende og hendes små søskende. Veninden må ikke fortælle det til nogen. Pædagogen røber ikke, hvad veninden har sagt, men spørger Silke, hvordan hun har det hjemme. Silke siger bare: ”Godt.” (vignetten fortsættes) Problemformulering: Faglig enighed og uenighed blandt pædagoger

Kvantitativ anvendelse af vignetmetode Kvantitative sammenligninger af holdninger til komplekse problemer Egnet til at studere holdninger, vurderinger, tolkninger, normer og forestillinger Kontekstualisering Præcisering af holdningsobjektet Standardisering  mulighed for sammenligning af personer/grupper Praksisnær, genkendelig, relevant Mulighed for indirekte holdningsmåling Intet kendskab til faktiske handlinger

Horisontal og vertikal vignetmetode Vertikal En vignetversion Detaljeret kontekstbeskrivelse Mange spørgsmål Horisontal Flere vignetversioner Systematisk variation af indhold Få spørgsmål

Horisontal vignetmetode Andel i procent af danskerne som mener at personen på billedet skal have arbejdstilladelse i Danmark. Ugebrevet A4, 12/9/2012

Problemformulering: Holdninger til fattigdom Line er 38 år og er alene med sit barn på 12 år. Hun er arbejdsløs og har en indtægt på kr. månedlig efter skat. Hun har i ½ år af økonomiske årsager undladt at betale regninger til tiden (husleje, boliglån, el, gas, vand). Er denne person... ? Ekstremt velhavende Meget velhavende Velhavende I nogen grad velhavende Middel I nogen grad fattig Fattig Meget fattig Ekstremt fattig Ved ikke □□□□□□□□□□

Metode: horisontal vignetmetode To vignetversioner 20 vignetter besvares af hver respondent Faktorer: Indkomst: 50 % af medianindkomsten+/- 15%, 30% og 45% 8 generelle afsavn 5 ”børne” afsavn Varighed af afsavn Køn Etnicitet Alder Position

Problemformuleringer der med fordel lader sig belyse med vignetmetode

Undersøgelse af faglighed – beskrivende problemstillinger Hvilke holdninger har fagpersoner til aktuelle faglige spørgsmål, dilemmaer mv.? Eksempel: Underretning ved mistanke om forældrevold mod børn? Vertikal undersøgelse af udbredelsen af bestemte holdninger og evt. fokus på forekomsten af enighed og uenighed

Undersøgelse af faglighed – forklarende problemstillinger Hvad betyder viden for fagpersoners holdninger? Eksempel: Foretager socialrådgivere på beskæftigelsesområdet andre vurderinger end medarbejdere uden socialfaglig uddannelse? Fx ved bevilling af enkeltydelser Vertikal undersøgelse af, hvad den professionelles karakteristika betyder for holdningen (uddannelse og efteruddannelse)

Undersøgelse af faglighed – forklarende problemstillinger Hvilke oplysninger omkring en sag har betydning for sagsbehandlerens vurdering? Hvad betyder det, at familien er fattig? Horisontal undersøgelse af, hvordan professionelles holdningsdannelse påvirkes af de oplysninger de får om klienten

Undersøgelse af faglighed – beskrivende problemstillinger Hvilke forestillinger har man: Om andre profesionelles holdninger? Om risiko for sociale problemer og årsager til sociale problemer? Undersøgelse af forestillinger, fx Hvad forventer man andre fagpersoner gør? Hvilken risikovurdering har man? Afdækning af sociale misforståelser

Kvantitative og kvalitative tilgange Kvantitativ Holdningers udbredelse Holdningers sammenhæng med andre forhold: Personkarakteristika Situationskarakteristika Statistiske sammenhænge Kvalitativ Fortolkninger af situationer Forhandling af holdninger Betydningen af holdningen De processer, der fører til holdningsdannelsen hos et individ

Undersøgelse af faglighed – beskrivende problemstillinger Hvilken viden trækker fagpersoner på? Eksempel: Hvilken viden inddrager fagpersoner i vurderingen af, hvorvidt et barn skal netværksanbringes? Vertikal kvalitativ undersøgelse, fx hvor man har en mangelfuldt skitseret vignet og spørger interviewpersonerne hvilke oplysninger de mangler

Hvordan udarbejdes en case? Casen skal være realistisk og genkendelig Casen skal ikke lægge op til én bestemt løsning/handling Casen skal ikke på forhånd være farvet af en bestemt holdning I kvantitative undersøgelser skal der gerne stilles spørgsmål, der kan besvares med lukkede svarkategorier (fx ja/nej)

Spørgsmål til gruppearbejde om faglig problemstilling, der kan belyses med vignetmetode. Instruktion: Udvælg én problemstilling og find et enkelt undersøgelsesspørgsmål I vil belyse Lav en vignetskitse på 10 linier Stil to spørgsmål til vignetten Beskriv, hvordan I vil analysere svarene I behøver ikke lave en vignet til en kvantitativ undersøgelse.

Vanskeligheder i vignetundersøgelser Konstruktionen af vignetter Analyse af vignetdata Generalisering ud over de anvendte vignetter Kritik af vignetmetode