Den nye professionalisme og lærererens pædagogiske rettigheder Hafdís Ingvarsdóttir Islands Universitet NLS Förbundsseminarium Bergen 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læreridentitet og professionalisme
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Uddannelse til tværfaglighed
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Fra integration til inklusion
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
At vokse i sin gerning Læreren og de pædagogiske rettigheder Hafdís Ingvarsdóttir, Islands Universitet Ilulissat april 2008.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
Kultur i organisationer
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereform 2014.
Kodeks for offentlig topledelse
Niveauer for læring i organisationen
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
GNU - projektet projektmetode og design
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Jysk Sårforum, Skærbæk, Oplevelser som patient, pårørende og klinisk psykolog 2 åreknude operationer, 2 fødsler, 1 blindtarm + det løse… Patientens.
Evidenshierarki eller - typologi
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Lederdyder.
Inklusion og inkluderende processer
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Digital forandringsledelse
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Humanistisk sundhedsforskning
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
1 Den autonome lærer og det lærende miljø Hafdís Ingvarsdóttir Islands Universitet.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Problem- and play- based Learning
Folkeskolereform Frederikssund
Kompleksitet og paradokser
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hvor er værdien af intern kommunikation?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Evidenshierarki eller - typologi
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Digital forandringsledelse
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Den nye professionalisme og lærererens pædagogiske rettigheder Hafdís Ingvarsdóttir Islands Universitet NLS Förbundsseminarium Bergen 2007

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen We are living in a defining moment, when the world in which teachers do their work is changing profoundly (Andy Hargreaves, 2003)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen En af de vigtigste resourcer en skole har er dets personale – derfor er lærer- uddannelsen og hvorledes lærerens arbejde defineres af yderste vigtighed De nye trends med kontrol og den nye “managerialism” er ved at ændre både inholdet og formen af læreruddannelsen og læreryrket. (Mahony og Hextall, 2000)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Pedagogiske rettigheder Rettigheden for en individuel lærer til at vokse i sin gerning (individual enhancement) Rettigheden til social inklusion, at have lov til at være autonom indenfor systemet, intellektuelt, kulturelt og personligt Rettigheden til at deltage i opbygningen, vedligeholdelsen og transformationen af ordningen, at operere på en politisk plan (Bernstein, 2000)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Resultatet af enhver uddannelsesreform er fuldstændig afhænging af hvordan læreren tænker og udfører sit arbejde - så enkelt er det (Fullan, 1982)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Lærerens subjektive praksisteori Den subjektive praksisteori er den enkelte lærers personlige teori om indlæring og undervisning Denne teori er i konstant udvikling i forlængelse af studie og praksis Den består af moralske værdier, teoretiske fagforbundne og pædagogiske studier samt ‘erfaringsstudier’ Den indebærer et intellektuelt og følelsesmæssigt forhold til ‘faget’ Den professionelle identitet hviler i praksisteorien

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen De subjektive teoriers betydning Lærerens praksisteori påvirker det forhold læreren har til sine elever, styrer hendes måde at undervise og har indlydelse på alt der foregår i klasseværelset Alle nye ideer bliver evalueret (som oftest ubevist) ud fra lærerens praksisteori Hvis en lærer bliver tvunget til at arbejde i disharmoni med sin praksisteori trives hun ikke og undervisningen bliver mat og steril Lærer-autonomi er en betingelse for at læreren kan arbejde i harmoni med sin praksisteori

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen At vokse i sin gerning Det sker bl.a. ved: Nært samarbejde Self-evaluering “Action research”

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den autonome lærer  Er i besiddele af en selvbevisthed, kender sine følelser, kender sin personlige styrke og sine begrænsinger  Har en klar målsætning som hun arbejder mod  Er åben overfor kritik og også udfordringer  Er sig medviden om sin subjektive praksisteori  Evaluerer sit arbejde  Bekender sit ansvar og tager ansvar

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den nye professionalisme Standarder Performance Ansvarlighed (accountability)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den nye professionalisme Government policy has attempted to:  standardise practice, showing a lack of trust in the profession and a denial of complexity.  it conceptualises CPD (Continuing Professional Development) as a management tool to ensure good classroom practice, and is seeking to embed it within the management tool kit, including performance management, pay progression and contract.  Items of training are to be imposed on teachers according only to immediate corporate needs (ATL)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Flere forskere mener at den nye professionalime har ført til deprofessionalisering og at den er ved at rekonstruere læreryrket (se fx Fullan, Hargreaves, Day, Hextall, Mahogny))

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Aktuelle spørgsmål Hvem skal have stemmeret over uddannelsen og efteruddannelsen/udviklingen af lærere? Hvem skal bestemme ud fra hvilke kriterier lærere og skoler bliver evalueret? Hvordan forholder det sig indenfor Norden?

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Evaluering I en atmosphere af eksterne standarder: er det vigtigt at:  lærerprofessionen selv definerer standarderne  der opbygges tradition for intern evaluation i skolerne  lærererne evaluerer eget arbejde i samarbejde med kolleger de respekterer og har tillid til (bandamenn/allierede)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen De lærere vi husker Var inspirerende Viste enthusiasme Viste omsorg Viste forståelse Var stöttende  Hensynsfulde i bredeste forstand Christofer Clark, 1995

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Et eksempel fra Australien, NSW Institute of Teachers 3 domæner: Professional knowledge Professional practice Professional commitment 7 elementer indenfor hvert domæn

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Ydre kontrol Afhængighed Mangel på agency Ændringer på overfladen (struktur ) Indre moniteringAutonomi/agency Fundamentale ændringer

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Internal evaluering Indre monitoring Autonomi Fundamentale ændringer Ingen monitoring?

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Situationen i Island Ingen eksternal evaluering (undtagen stadardiserede prøver i grundskolen) Internal evaluering under udvikling, stadigvæk på svage fødder Ingen anerkendelse eller belønning for specielle indsatser fx udviklingsarbejde Næsten ingen tid afsat til samarbejde eller self-evaluering

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Situationen i Island De enkelte fag er isolerede – tværfagligt samarbejde næsten ukendt Ingen opfordring til at deltage i efteruddannlelse Efteruddannelse foregår i weekenden eller sommerferien Mange skolebestyrere ser ikke ud til at være bevidste om sin rolle som faglige ledere

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Hvad skal der til for at skabe autonomi blandt lærere? Tid og rum til at reflektere over egen praksis på en kritisk måde til nært samarbejde med kollegaerne til at tage sig af uddannelsen af nye lærere til at tilgodese egen uddannelse til self-evaluering

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Pædagogiske rettigheder Rettigheden til at vokse i sin gerning Rettigheden at have lov til at være autonom intellektuelt, kulturelt og personligt Rettigheden til at operere på en politisk plan (Bernstein, 2000)

Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Det optimale mål? Hvis det optimale mål er en profession af høj status der opnår høje standarder af internationalt format er den eneste brugbare model en model der indebærer autonomi, samarbejde og selv-monitoring En model hvor de pædagogiske rettighedher tilgodeses Det igen kræver at politikerne må have tillid til lærerprofessionen