Den nye professionalisme og lærererens pædagogiske rettigheder Hafdís Ingvarsdóttir Islands Universitet NLS Förbundsseminarium Bergen 2007
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen We are living in a defining moment, when the world in which teachers do their work is changing profoundly (Andy Hargreaves, 2003)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen En af de vigtigste resourcer en skole har er dets personale – derfor er lærer- uddannelsen og hvorledes lærerens arbejde defineres af yderste vigtighed De nye trends med kontrol og den nye “managerialism” er ved at ændre både inholdet og formen af læreruddannelsen og læreryrket. (Mahony og Hextall, 2000)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Pedagogiske rettigheder Rettigheden for en individuel lærer til at vokse i sin gerning (individual enhancement) Rettigheden til social inklusion, at have lov til at være autonom indenfor systemet, intellektuelt, kulturelt og personligt Rettigheden til at deltage i opbygningen, vedligeholdelsen og transformationen af ordningen, at operere på en politisk plan (Bernstein, 2000)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Resultatet af enhver uddannelsesreform er fuldstændig afhænging af hvordan læreren tænker og udfører sit arbejde - så enkelt er det (Fullan, 1982)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Lærerens subjektive praksisteori Den subjektive praksisteori er den enkelte lærers personlige teori om indlæring og undervisning Denne teori er i konstant udvikling i forlængelse af studie og praksis Den består af moralske værdier, teoretiske fagforbundne og pædagogiske studier samt ‘erfaringsstudier’ Den indebærer et intellektuelt og følelsesmæssigt forhold til ‘faget’ Den professionelle identitet hviler i praksisteorien
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen De subjektive teoriers betydning Lærerens praksisteori påvirker det forhold læreren har til sine elever, styrer hendes måde at undervise og har indlydelse på alt der foregår i klasseværelset Alle nye ideer bliver evalueret (som oftest ubevist) ud fra lærerens praksisteori Hvis en lærer bliver tvunget til at arbejde i disharmoni med sin praksisteori trives hun ikke og undervisningen bliver mat og steril Lærer-autonomi er en betingelse for at læreren kan arbejde i harmoni med sin praksisteori
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen At vokse i sin gerning Det sker bl.a. ved: Nært samarbejde Self-evaluering “Action research”
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den autonome lærer Er i besiddele af en selvbevisthed, kender sine følelser, kender sin personlige styrke og sine begrænsinger Har en klar målsætning som hun arbejder mod Er åben overfor kritik og også udfordringer Er sig medviden om sin subjektive praksisteori Evaluerer sit arbejde Bekender sit ansvar og tager ansvar
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den nye professionalisme Standarder Performance Ansvarlighed (accountability)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Den nye professionalisme Government policy has attempted to: standardise practice, showing a lack of trust in the profession and a denial of complexity. it conceptualises CPD (Continuing Professional Development) as a management tool to ensure good classroom practice, and is seeking to embed it within the management tool kit, including performance management, pay progression and contract. Items of training are to be imposed on teachers according only to immediate corporate needs (ATL)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Flere forskere mener at den nye professionalime har ført til deprofessionalisering og at den er ved at rekonstruere læreryrket (se fx Fullan, Hargreaves, Day, Hextall, Mahogny))
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Aktuelle spørgsmål Hvem skal have stemmeret over uddannelsen og efteruddannelsen/udviklingen af lærere? Hvem skal bestemme ud fra hvilke kriterier lærere og skoler bliver evalueret? Hvordan forholder det sig indenfor Norden?
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Evaluering I en atmosphere af eksterne standarder: er det vigtigt at: lærerprofessionen selv definerer standarderne der opbygges tradition for intern evaluation i skolerne lærererne evaluerer eget arbejde i samarbejde med kolleger de respekterer og har tillid til (bandamenn/allierede)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen De lærere vi husker Var inspirerende Viste enthusiasme Viste omsorg Viste forståelse Var stöttende Hensynsfulde i bredeste forstand Christofer Clark, 1995
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Et eksempel fra Australien, NSW Institute of Teachers 3 domæner: Professional knowledge Professional practice Professional commitment 7 elementer indenfor hvert domæn
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Ydre kontrol Afhængighed Mangel på agency Ændringer på overfladen (struktur ) Indre moniteringAutonomi/agency Fundamentale ændringer
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Internal evaluering Indre monitoring Autonomi Fundamentale ændringer Ingen monitoring?
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Situationen i Island Ingen eksternal evaluering (undtagen stadardiserede prøver i grundskolen) Internal evaluering under udvikling, stadigvæk på svage fødder Ingen anerkendelse eller belønning for specielle indsatser fx udviklingsarbejde Næsten ingen tid afsat til samarbejde eller self-evaluering
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Situationen i Island De enkelte fag er isolerede – tværfagligt samarbejde næsten ukendt Ingen opfordring til at deltage i efteruddannlelse Efteruddannelse foregår i weekenden eller sommerferien Mange skolebestyrere ser ikke ud til at være bevidste om sin rolle som faglige ledere
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Hvad skal der til for at skabe autonomi blandt lærere? Tid og rum til at reflektere over egen praksis på en kritisk måde til nært samarbejde med kollegaerne til at tage sig af uddannelsen af nye lærere til at tilgodese egen uddannelse til self-evaluering
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Pædagogiske rettigheder Rettigheden til at vokse i sin gerning Rettigheden at have lov til at være autonom intellektuelt, kulturelt og personligt Rettigheden til at operere på en politisk plan (Bernstein, 2000)
Hafdís Ingvarsdóttir Bergen Det optimale mål? Hvis det optimale mål er en profession af høj status der opnår høje standarder af internationalt format er den eneste brugbare model en model der indebærer autonomi, samarbejde og selv-monitoring En model hvor de pædagogiske rettighedher tilgodeses Det igen kræver at politikerne må have tillid til lærerprofessionen