Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDEPSYKOEDUKATION Session 5 – Sociale rettigheder og tilbud.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Den attraktive arbejdsplads!
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Roskilde kommunes Byråd Roskilde kommunes Arbejdsmarkedsudvalg Bilag 1a: Politisk forankring og ledelsesstruktur Statslig Beskæftigelseschef LBR ARBEJDSMARKEDSFORVALTNING.
IKV konsulentseminar 11. juni 2014 Hedensted. Strategi Job og uddannelse → klare sig selv Borgeren ser sig først og fremmest som sit eget ansvar at have.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
Socialpsykiatri – særlige udfordringer - national konference for kommunale handicapråd januar 2007.
10. maj 2012 Instituttet for Blinde og Svagsynede Instituttet for Blinde og Svagsynede Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg & Marie Fasmer.
Progression i arbejdsmarkedsparathed Et kvalitativt forløbsstudie af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtageres forløb mod arbejdsmarkedet Sophie Danneris.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Job & Integration Fleksjob Ledighedsydelse Integration.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Parallele indsatser i Frederikssund - målgruppen med problemer udover ledighed.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
Brug for alle – en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere Middelfart den 13. juni 2012 Tværfagligt samarbejde og indsatsplaner.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Efterskoleforeningen
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Økonomiske overvejelser
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter

2 Randers Kommune - 2 Disposition Baggrund for vores valg af model Beskrivelse af modellen Afgørende forudsætninger for modellens virke

3 Randers Kommune - 3 Baggrund for vores valg De økonomiske risici/udfordringer ved ”Ny chance” Break–even ved en beskæftigelsesgrad på 60%? Sikker drift er afgørende Nødvendigt med stordriftsfordele Vi vil stoppe kontanthjælpen for de kontanthjælpsmodtagere der ikke vil – ikke dem der ikke kan Mulighed for at igangsætte indsats vi længe havde lagt op til Den gunstige beskæftigelsessituation Nyt byråd – nye muligheder

4 Randers Kommune - 4 Kontanthjælpsmodtageres flow i Jobcenteret Ansøgere om kontanthjælp Jobservice (Indgang) Jobværksted. (Kun ledighed som problem) Basistilbud (trekanten) 2-10 timer om ugen (Problemer udover ledighed) Individuelt tilbud timer (Problemer udover ledighed) Pension Arbejde herunder Fleksjob Uddannelse

5 Randers Kommune - 5 Jobværksted Kun personer der har ledighed som problem Persongruppen er ikke i tilbud andre steder timers fremmøde timers jobsøgning via logbog Stærk fokus på rådighed, herunder sanktioner

6 Randers Kommune - 6 Trekanten 10 timers tilbud JSOP Misbrugs- tilbud

7 Randers Kommune - 7 Basistilbud 10 timers tilbud (4 store aktører) AOF- daghøjskolen i Randers 3F fagligvejledning i Randers Institut for karriereudvikling (IKU) AS3 JSOPere (2 store aktører) CBR (Center for beskæftigelse og revalidering) Institut for karriereudvikling (IKU) Misbrugstilbud (1 stor aktør) Perron 4 (værested i Randers)

8 Randers Kommune - 8 Individuelle tilbud Primært private virksomhedspraktikker og løntilskud Alternativt offentlige praktikker I mindre omfang Særligt individuelle tilbud til personer i samarbejde med familieafdelingen eller psykiatri mv. Enkelte projekter

9 Randers Kommune - 9 Basis- contra individuelle tilbud 1 Basistilbud sager pr. rådgiver Absolut administrative medarbejdere Styrer på tilbuddet – ikke på den enkelte ledige Primært ikke uddannet personale Ikke cpr. nr. opdelt Ikke sårbar overfor langtidssygdom mv.

10 Randers Kommune - 10 Basis- contra individuelle tilbud 2 Individuelle tilbud 60 sager pr. rådgiver Administrative/faglige medarbejdere Primært uddannet personale Styrer på den enkelte ledige – ikke tilbuddet Ikke cpr. nr. opdelt Ikke sårbar overfor langtidssygdom mv.

11 Randers Kommune - 11 Afgørende forudsætninger for modellens virke 4 skal fremhæves JSOPere Anden aktør Simpelt administrativt system Medarbejdernes ”reelle” accept

12 Randers Kommune - 12 JSOPere JSOP = Job- og SygeOpfølgningsPlan I praksis er det en kombination af lovens regler omkring sygeopfølgningsplaner og jobplaner. Hvorfor JSOPere Alle ledige i beskæftigelsestilbud – også de syge Intensiv/kvalitativ opfølgning på de syge Viden om lægerne samles på få personer Økonomi

13 Randers Kommune - 13 Anden aktør Hvorfor anden aktør Ikke økonomi på de administrative konti til at administrere alle ledige kontanthjælpsmodtagere Stort behov for fleksibilitet (det vi har behov for i dag er ikke det vi har behov for i morgen) Forudsætninger for samarbejde Skal kunne håndtere vores administrative krav Skal acceptere at indgå i partnerskab med fælles mål Vi skal have tillid til hinanden

14 Randers Kommune - 14 Simpelt administrativt system Få tilbud at vælge imellem for sagsbehandlerne Standardbreve og standard tekster på alle områder Klar definerbar holdning til ”sådan er rammerne i Randers kommune”. Også ift. Anden aktør Klar definerbar afgrænsning af ledelseskompetence og medarbejderkompetence (aldrig overlappende)

15 Randers Kommune - 15 Medarbejdernes (reelle) accept Er afgørende og kræver Afstandtagen fra ”synd for” paragrafferne 100% ledelsesmæssig opbakning også når det spidser til…… Arbejde med holdninger hver dag fra daglig leder. Det er ikke nok at andre ledere /politikere syndes det er en god idé Ansættelsespolitik

16 Randers Kommune - 16 Antal sager pr. medarbejder – fordeling mellem grupper Basistilbud Sager = resten Individuelle tilbud Sager = antal medarbejdere * 60