Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter
2 Randers Kommune - 2 Disposition Baggrund for vores valg af model Beskrivelse af modellen Afgørende forudsætninger for modellens virke
3 Randers Kommune - 3 Baggrund for vores valg De økonomiske risici/udfordringer ved ”Ny chance” Break–even ved en beskæftigelsesgrad på 60%? Sikker drift er afgørende Nødvendigt med stordriftsfordele Vi vil stoppe kontanthjælpen for de kontanthjælpsmodtagere der ikke vil – ikke dem der ikke kan Mulighed for at igangsætte indsats vi længe havde lagt op til Den gunstige beskæftigelsessituation Nyt byråd – nye muligheder
4 Randers Kommune - 4 Kontanthjælpsmodtageres flow i Jobcenteret Ansøgere om kontanthjælp Jobservice (Indgang) Jobværksted. (Kun ledighed som problem) Basistilbud (trekanten) 2-10 timer om ugen (Problemer udover ledighed) Individuelt tilbud timer (Problemer udover ledighed) Pension Arbejde herunder Fleksjob Uddannelse
5 Randers Kommune - 5 Jobværksted Kun personer der har ledighed som problem Persongruppen er ikke i tilbud andre steder timers fremmøde timers jobsøgning via logbog Stærk fokus på rådighed, herunder sanktioner
6 Randers Kommune - 6 Trekanten 10 timers tilbud JSOP Misbrugs- tilbud
7 Randers Kommune - 7 Basistilbud 10 timers tilbud (4 store aktører) AOF- daghøjskolen i Randers 3F fagligvejledning i Randers Institut for karriereudvikling (IKU) AS3 JSOPere (2 store aktører) CBR (Center for beskæftigelse og revalidering) Institut for karriereudvikling (IKU) Misbrugstilbud (1 stor aktør) Perron 4 (værested i Randers)
8 Randers Kommune - 8 Individuelle tilbud Primært private virksomhedspraktikker og løntilskud Alternativt offentlige praktikker I mindre omfang Særligt individuelle tilbud til personer i samarbejde med familieafdelingen eller psykiatri mv. Enkelte projekter
9 Randers Kommune - 9 Basis- contra individuelle tilbud 1 Basistilbud sager pr. rådgiver Absolut administrative medarbejdere Styrer på tilbuddet – ikke på den enkelte ledige Primært ikke uddannet personale Ikke cpr. nr. opdelt Ikke sårbar overfor langtidssygdom mv.
10 Randers Kommune - 10 Basis- contra individuelle tilbud 2 Individuelle tilbud 60 sager pr. rådgiver Administrative/faglige medarbejdere Primært uddannet personale Styrer på den enkelte ledige – ikke tilbuddet Ikke cpr. nr. opdelt Ikke sårbar overfor langtidssygdom mv.
11 Randers Kommune - 11 Afgørende forudsætninger for modellens virke 4 skal fremhæves JSOPere Anden aktør Simpelt administrativt system Medarbejdernes ”reelle” accept
12 Randers Kommune - 12 JSOPere JSOP = Job- og SygeOpfølgningsPlan I praksis er det en kombination af lovens regler omkring sygeopfølgningsplaner og jobplaner. Hvorfor JSOPere Alle ledige i beskæftigelsestilbud – også de syge Intensiv/kvalitativ opfølgning på de syge Viden om lægerne samles på få personer Økonomi
13 Randers Kommune - 13 Anden aktør Hvorfor anden aktør Ikke økonomi på de administrative konti til at administrere alle ledige kontanthjælpsmodtagere Stort behov for fleksibilitet (det vi har behov for i dag er ikke det vi har behov for i morgen) Forudsætninger for samarbejde Skal kunne håndtere vores administrative krav Skal acceptere at indgå i partnerskab med fælles mål Vi skal have tillid til hinanden
14 Randers Kommune - 14 Simpelt administrativt system Få tilbud at vælge imellem for sagsbehandlerne Standardbreve og standard tekster på alle områder Klar definerbar holdning til ”sådan er rammerne i Randers kommune”. Også ift. Anden aktør Klar definerbar afgrænsning af ledelseskompetence og medarbejderkompetence (aldrig overlappende)
15 Randers Kommune - 15 Medarbejdernes (reelle) accept Er afgørende og kræver Afstandtagen fra ”synd for” paragrafferne 100% ledelsesmæssig opbakning også når det spidser til…… Arbejde med holdninger hver dag fra daglig leder. Det er ikke nok at andre ledere /politikere syndes det er en god idé Ansættelsespolitik
16 Randers Kommune - 16 Antal sager pr. medarbejder – fordeling mellem grupper Basistilbud Sager = resten Individuelle tilbud Sager = antal medarbejdere * 60