Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Energibevidst projektering
Advertisements

NYE BESTEMMELSER I BR08 OG NY BYGGELOV
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Status for byggesagsbehandling
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Bygningsreglement 2015 i overskrift Teknisk konsulent Birger Tannebæk Christiansen.
Byggelovsdage 2014 Helhedsvurderingen. Præsentation v/kontorchef Karen Rydahl - fra 5 statsforvaltninger til Statsforvaltningen Helhedsvurderingen v/souschef.
Oversigt over nye bestemmelser i BR08, ved arkitekter MAA Christian Eifer og Frederik Springborg Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Transportable konstruktioner Anne-Sofie Bang Lassesen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Ressortomlægning Erhvervs- og Byggestyrelsen og dermed byggelovgivningen blev ved dannelsen af den nuværende regering ressortomlagt til Klima, Energi-
Byggesagsbehandling ved midlertidige konstruktioner.
Sene aborter i Danmark Jannie Dalby Salvig Medlem af abortankenævnet.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Bygningsreglement 2007 Erhvervs- og Byggestyrelsen og Statens Byggeforskningsinstitut BYGGELOVSDAGE JAN 2007.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Velkommen til BR-10 spillet Bygningsreglementet © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Når erstatningssager og overtrædelsessager er for jurister – hvad så med fagligheden? Erfaringer med sager ved domstolene og taksationskommissionerne Ved.
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt Tage og ovenlys i tage skal udføres, så der opnås tilfredsstillende sikkerhed mod ? Fundering skal ske.
BR10 Opgave Kapitel 2 bygnings regulerende bestemmelser Grundens størrelse Hvor stor skal en grund være til et fritliggende enfamiliehus ? Kommunalbestyrelsen.
BR 007Dansk BygningsinspektørForening Høringssvar DBF Overordnet vurdering Mening, indhold og det administrative. Ikke detaljeret på de tekniske krav,
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Faglærerkonference uge 26
Ændring i og af brandbestemmelserne i BR15
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Eksamen på Horsens Gymnasium 2017
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
BR10 Opgave Kapitel 5 Brand Anvendelseskategorier
BR10 Opgave Kapitel 2 bygnings regulerende bestemmelser
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
BR10 Opgave Kapitel 4 Konstruktioner 4.1 Generelt
Konference Danske Havne
BR10 Opgave Kapitel 7 Energiforbrug
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Nyt bygningsreglement
Oversigt over fonds- og selvejeområdet
Kort om kommende byggeproces
BR10 Bebyggelses regulerende bestemmelser.
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Erfaringer fra nyere bæredygtige bebyggelser
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
De offentlige grundværdier og plandata
BR18 orientering om det nye bygningsreglement
BR10 Opgave Kapitel 5 Brand Anvendelseskategorier
Udkast til ændring af bygningsreglement 2018
BR10 Energiforbrug.
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Indsæt billede af din skole
BR18 - Dokumentation af indplacering i brand- og konstruktionsklasser ved ansøgning og færdigmelding. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen Center for byggeri.
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Kapitel 3 Fuldmagtsforhold.
Lovliggørelsessager og BR18
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Lovgivning.
Præsentationens transcript:

Velkommen BR-10 Seminar

1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse 1.4 Byggetilladelse 1.5 Anmeldelse 1.6 Byggearbejder, der kan opføres uden tilladelse og anmeldelse 1.7 Nedrivning af bebyggelse 1.8 Tilladelse til ibrugtagning og færdigmelding 1.9 Forhåndsdialog 1.10 Forhold til anden lovgivning 1.11 Midlertidig rådighed over nabogrund 1.12 Gebyrer 1.13 Dispensation m.v Klage 1.15 Straf

1.1 Generelt Stk. 1. Reglementet gælder for alt byggeri, med mindre andet er bestemt i kap Bestemt i kap. 1.2 byggeri der ikke er omfattet af bygningsreglementet. Hovedanvendelsesområdet for reglementet er: Etageboligbyggeri. Erhvervs- og institutionsbyggeri. Fritliggende enfamiliehuse. Dobbelthuse. Rækkehuse. Kædehuse. Sommerhuse. Kolonihavehuse. Campinghytter. Garager, udhuse og andet såkaldt sekundært byggeri.

1.1 Generelt Stk. 2. Reglementet finder anvendelse ved de byggearbejder, der er nævnt i byggelovens § 2. § 2 i byggeloven omfatter opførelse af ny bebyggelse, tilbygning til bebyggelse, ombygning af og andre forandringer i bebyggelse samt ændringer i benyttelse af bebyggelse, som er væsentlige i forhold til byggelovens eller reglementets bestemmelser samt nedrivning af bebyggelse. Byggeloven omfatter også miner og lignende anlæg, hvortil offentligheden har adgang.

1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde Stk. 1. Reglementet gælder ikke for: Broer Tunneler Anlæg til trafikale formål, som udføres af eller godkendes af vej-, jernbane- eller andre myndigheder eller selskaber, der ved lov er ansvarlige for byggearbejdet samt midlertidige konstruktioner og anlæg, der er nødvendige for byggearbejdets udførelse. Master til elforsyningsanlæg Læskærme ved stoppesteder Transformerstationer og kabelskabe Hegnsmure ved naboskel, vej eller sti, der ikke overstiger 1,8 m.

1.3 Ansøgning om byggetilladelse Stk. 1. Et byggearbejde må ikke påbegyndes uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, med mindre andet er bestemt i kap. 1.5 eller kap –Med mindre anmeldelse af byggearbejde er nok –Der må ikke ske nogen form for forøgelse af bebyggelses arealet –Max 50 m² –Ingen nødvendig anmeldelse eller byggetilladelse –Byggearbejder ved småbygninger på højst 10 m² max 2.stk pr. matrikel. 1.4 Byggetilladelse Stk. 1. En byggetilladelse skal være skriftlig. Der kan i byggetilladelsen stilles krav om, at kommunalbestyrelsen skal have besked, når forskellige stadier af byggearbejdet udføres. Byggetilladelsen bortfalder, hvis byggearbejdet ikke er påbegyndt inden 1 år fra tilladelsens dato.

. Kap : Kapitlet omhandler rækkehuse med mere end 2 boliger, avls- og driftsbygninger samt industri- og lagerbyggeri – dog kun avls- og driftsbygninger samt industri- og lagerbygninger i 1 etage henført til konsekvensklasse CC1 eller CC2 (lav og middel konsekvensklasse). For disse bygninger gælder, at kommunen skal give byggetilladelse til forhold, som er omfattet af bestemmelserne i kap. 2 og kap. 5, dvs. bygningens placering på grunden m.v. og brandforhold. De øvrige bestemmelser skal overholdes, men behandles ikke a kommunen. Ejeren skal normalt kun indsende dokumentation for, at kravene i kap. 2 og 5 er overholdt. Byggeri af begrænset kompleksitet betyder begrænset byggesagsbehandling

1.5 Anmeldelse Stk. 1. Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen: Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester på højst 50 m². Tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt til teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m². Enkeltstående ombygninger og andre forandringer i bebyggelser, der alene vedrører en enkelt boligenhed på højst 150 m² i etageejendomme med mere end en bolig eller en enkelt erhvervsenhed på højst 150 m². Vindmøller. Satellitantenner med en diameter på over 1,0 m. Udendørs anlæg til opbevaring af husdyrgødning, korn og foder samt befæstede pladser. Stk. 2. Har kommunalbestyrelsen ikke reageret inden 2 uger fra den dag, anmeldelsen er modtaget, kan byggearbejdet påbegyndes.

1.6 Byggearbejder, der kan opføres uden tilladelse og anmeldelse Stk. 1. Følgende byggearbejder kan ske uden byggetilladelse og anmeldelse: Ombygninger og andre forandringer i bebyggelser Byggearbejder ved småbygninger på højst 10 m² Byggearbejder ved åbne svømmebassiner, havepejse og terrasser i tilknytning til enfamiliehuse og sommerhuse. Byggearbejder ved campinghytter og kolonihavehuse. Mm. Ombygningen eller forandringen må ikke medføre en udvidelse af etagearealet eller en væsentlig anvendelsesændring.

– Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal opkræves gebyr for tilladelser, midlertidige tilladelser og anmeldelser efter reglementet. Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at der skal opkræves gebyr for dispensationer ved byggearbejder, der ikke kræver tilladelse eller anmeldelse. Gebyr kan også opkræves, selvom der meddeles afslag på ansøgningen. – Men hvis kommunen beslutter at de vil opkræve skal dette ske for særskilte områder. Simple konstruktioner Enfamilieshuse Industri og lagerbebyggelse samt jordbrugserhvervets avls- og driftsbygninger af begrænset kompleksitet Andre faste konstruktioner m.v. Øvrigt erhvervs- og etagebyggeri Gebyrer

1.15 Straf Stk. 1. Med bøde straffes den, der i strid med bestemmelserne i dette kapitel undlader at anmelde et byggearbejde, undlader at færdigmelde et byggearbejde eller undlader at søge om dispensation, eller overtræder bestemmelserne i kapitel 1-8. Med bøde straffes den der overtræder bestemmelserne i kapitel 1-8 Byggeloven §30 stk. 3 Er et byggearbejde udført på ulovlig måde, påhviler strafansvaret herfor den, der har forestået arbejdets udførelse, eller den, der har udført det, efter omstændighederne dem begge. Den, der har ladet arbejdet udføre, drages kun til ansvar, når han ikke kan opgive nogen anden, mod hvem strafansvaret kan gøres gældende, eller når han har medvirket til overtrædelsen vidende eller med bestemt formodning om forholdets ulovlighed. Strafansvaret kan da efter omstændighederne bortfalde for de i første punktum nævnte personer.