Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ressortomlægning Erhvervs- og Byggestyrelsen og dermed byggelovgivningen blev ved dannelsen af den nuværende regering ressortomlagt til Klima, Energi-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ressortomlægning Erhvervs- og Byggestyrelsen og dermed byggelovgivningen blev ved dannelsen af den nuværende regering ressortomlagt til Klima, Energi-"— Præsentationens transcript:

1

2 Ressortomlægning Erhvervs- og Byggestyrelsen og dermed byggelovgivningen blev ved dannelsen af den nuværende regering ressortomlagt til Klima, Energi- og Bygningsministeriet. Konkret kan vi i dag findes i Energistyrelsen.

3 Høring af revision af dele af BR10

4 Høring af BR10 En ny revision af BR10 er sendt i høring den 17.oktober 2012 Gennemfører regelforenklinger (ombygninger i etagebolig- og erhvervsbyggeri undtages fra krav om anmeldelse eller byggetilladelse, transportable konstruktioner ved byggearbejder på byggepladser fritages for kravet om byggesagsbehandling og de bebyggelsesregulerende bestemmelser omskrives) Gennemfører forbuddet mod installation af olie- og naturgasfyr Præciserer brandbestemmelserne ved høje bygninger Fjerner henvisningen til ETA-Danmark ved VA-godkendelse Gennemfører ændringer vedr. bygningers energieffektivitet Frist: 19. november 2012

5

6 Nyt fra Energistyrelsen Hjemmeside Arbejdsgruppe om effektiv byggesagsbehandlingen Markedsovervågning VA godkendelsesordning Energirenoveringsstrategi Støj fra luft til vand varmepumper Nyt om byggeskadeforsikring Stop for olie- og naturgasfyr Radon

7

8

9

10 Arbejdsgruppe om effektiv byggesagsbehandling Opgave: Beskrive modeller for mere effektiv byggesagsbehandling Deltagere: KL (3 repr.), Dansk Byggeri, DI Byggematerialer, Landbrug og Fødevarer, Håndværksrådet, Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Energistyrelsen (formand)

11 Arbejdsgruppe om effektiv byggesagsbehandling Afrapportering med 25 anbefalinger afleveret til klima-, energi- og bygningsministeren i september 2012 Regeringen tager nu stilling til anbefalingerne Lovforslag primo 2013, som skal følge op på de anbefalinger, der kræver lovændring

12 Forenklingspakken Aftale mellem KL og regeringen fra juni 2012 4 initiativer vedrører byggesagsbehandling: Ombygninger undtages for byggetilladelse og anmeldelse Omskrivning af kap. 2 Certificeringsordning for transportable konstruktioner Transportable konstruktioner på byggepladser undtages krav om byggesagsbehandling Ændring af BR 10 – sendt i høring i oktober Ændring af byggeloven – fremsættes primo 2013

13

14 Byggevaredirektivet (89/106/EØF) som pr. 1. juli 2013 erstattes af Byggevareordningen (305/2011/EF) - som harmoniserer testmetoder, regler for attestering af byggevarer, deklaration af byggevarernes ydeevne og krav om CE-mærkning Som udgangspunkt alene en dokumentkontrol, men hvis behov også test/prøvning af byggevaren. Proaktiv og reaktiv markedsovervågning Risikobaseret tilgang dvs. udvælgelse af byggevarer sker primært ud fra en vurdering af deres betydning for sikkerhed og sundhed i færdige byggeri Nyt kontrolområde (1. januar 2010) – stor fokus på information om reglerne 6 proaktiver indsatser siden 2010: Træplader, Betonelementer Vinduer og yderdøre, undertagsprodukter, byggevarer i kontakt med drikkevand og EPS-produkter (isoleringsmateriale) Tilgang til markedsovervågningen:

15

16 Modernisering af VA godkendelsesordningen Ordningen sikrer rent drikkevand ved forbrugernes taphane Det overordnede formål med moderniseringen er at styrke ordningen ved at fastlægge administrationsgrundlaget og konkurrenceudsætte sekretariatsfunktionen for ordningen Processen: Høring af nye bekendtgørelser gennemført i april 2012. Ny høring her i oktober. Informationsindsats om den nye ordning Den nye ordning træder i kraft 1. april 2013 med nyt sekretariat.

17 Moderniseringen indebærer følgende: Ordningen skifter navn (og logo) til ”Godkendelses- ordningen for byggevarer godkendt til drikkevand” Ordningen vil alene omfatte de sundhedsmæssige egenskaber og ikke længere også de fysisk/mekaniske egenskaber Alle byggevarer er fremover omfattet af stikprøvekontrol Der skal fremover også testes for nikkel Kravet til den maksimale blyafgivelse skærpes Coatingmaterialer bliver omfattet af ordningen Gebyrstrukturen forenkles Der stilles større krav til sekretariatets afrapporteringer til Energistyrelsen, hvorved udviklingen indenfor byggevarerne fremover kan følges tæt En mere ensartet og faglig korrekt sagsbehandling og kontrol

18 Godkendt til drikkevand-mærket

19 Energirenoveringsstrategi

20 ENERGIAFTALEN Den energipolitiske aftale af 22. marts 2012. Mål om energiforsyning baseret på vedvarende energi forudsætter bl.a. minimering af energiforbruget i alle sektorer Fokus på eksisterende byggeri.  Samlet strategi for energirenovering af den danske bygningsmasse inden udgangen af 2013.

21 NETVÆRK FOR ENERGIRENOVERING

22 HJEMMESIDE FOR NETVÆRKET www.ens.dk/energirenoveringsnetvaerket

23

24 Kommer på Energistyrelsens hjemmeside: Guide om støj fra luft til vand varmepumper Program til overslagsmæssig lydberegning med baggrund i leverandør data Støj fra luft til vand varmepumper

25 Guiden og programmet kan hjælpe til: At finde hensigtsmæssig placering af varmepumpe på grunden At få input til eventuelt støjafskærmning og hensigtsmæssig anvendelse heraf Guiden er ikke en udmøntning af Miljøstyrelsens regler Erstatter ikke en egentlig støjmåling eller beregning Støj fra luft til vand varmepumper

26

27 Ny vejledning Der er udsendt en ny vejledning om byggeskadeforsikring Vejledningen ligger på www.bygningsreglementet.dk. Vejledningen er et af flere initiativer, som en arbejdsgruppe nedsat af ministeren har anbefalet som redskab til at håndtere omgåelse af byggeskadeforsikringsordningen. Arbejdsgruppens samlede anbefalinger ligger på Energistyrelsens hjemmeside.

28 Ny vejledning Den nye vejledning tager højde for de lovændringer, der trådte i kraft 1. juli 2012, dvs. a) dispensationsadgang fra byggeskadeforsikringspligten ved den professionelle bygherres konkurs undervejs i byggeriet b) krav om byggeskadeforsikring ved ombygning fra erhverv til beboelse, hvis ombygningen er væsentlig. Vejledningen har været i høring hos KL og Københavns Kommune. Spørgsmål til vejledningen sendes til byggeri@ens.dkbyggeri@ens.dk

29 Stop for olie- og naturgasfyr

30 1. januar 2013 stop for installation af olie- og naturgasfyr i nye bygninger Nye bygninger, der ligger i områder, som inden 1. januar 2013 er udlagt til naturgas, må gerne tilsluttes naturgas Gælder for byggerier, hvor kommunen har modtaget fyldestgørende ansøgning om byggetilladelse inden 1. januar Det vil blive mulighed for dispensation i de tilfælde, hvor der ikke er egnede alternativer til oliefyr

31 Radon - guiden

32 Radon-guiden.dk Samler og formidler relevant viden om radon Viden og redskaber om risikovurdering og afhjælpning Widget målrettet til kommunerne

33 Revision af kapitel 2

34 Det startede faktisk helt tilbage i 90’erne.

35 Revision af kapitel 2 Opgaven Opgaven bag revisionen har udelukkende været, at revidere selve strukturen i kapitlet. Der er ikke foretaget egentlige ændringer i selve regelsættet. Der er selvfølgelig foretaget konsekvensrettelser og præciseringer.

36 Revision af kapitel 2 Målsætning Enklere byggesagsbehandling. (ombygninger i etagebolig- og erhvervsbyggeri undtages fra krav om anmeldelse eller byggetilladelse, transportable konstruktioner ved byggearbejder på byggepladser fritages for kravet om byggesagsbehandling og de bebyggelsesregulerende bestemmelser omskrives) Bedre forståelse hos ansøgerne.

37 Revision af kapitel 2 Baggrunden for revisionen: Byggeret og helhedsvurdering De to indgange til kapitel 2 er nu blevet klart adskilt, og der er lagt en ”rød tråd” gennem kapitlet. Formålet er at skabe klarhed og overblik.

38 Revision af kapitel 2 Processen Udkast Præhøring Høring Offentliggørelse Vejledninger

39 Revision af kapitel 2 Ny struktur Kap. 2. De bebyggelsesregulerende bestemmelser 2.1 Generelt 2.2 Byggeret 2.2.1 Bebyggelsesprocent 2.2.2 Etageantal og højdeforhold generelt 2.2.3 Fritliggende enfamilieshuse og tofamilieshuse 2.2.4 Sommerhuse i sommerhusområder 2.2.5 Grundens størrelse 2.2.6 Garager, carporte og lignende mindre bygninger 2.2.7 Småbygninger på højst 10 m 2 2.2.8 Avls og driftsbygninger 2.3 Helhedsvurdering 2.3.1 Generelle kriterier 2.3.2 Grundens størrelse 2.3.3 Afstandsforhold 2.3.4 Etageantal og højdeforhold 2.3.5 Bebyggelsesprocent 2.4 De ubebyggede arealer 2.4.1 Bebyggelsens opholdsarealer 2.4.2 Parkeringsarealer 2.4.3 Adgangs- og tilkørselsarealer

40 Revision af kapitel 2 Ny struktur 2.2 Byggeret 2.2.1 Bebyggelsesprocent 2.2.2 Etageantal og højdeforhold generelt 2.2.3 Fritliggende enfamilieshuse og tofamilieshuse 2.2.4 Sommerhuse i sommerhusområder 2.2.5 Grundens størrelse 2.2.6 Garager, carporte og lignende mindre bygninger 2.2.7 Småbygninger på højst 10 m 2 2.2.8 Avls og driftsbygninger

41 Revision af kapitel 2 NY STRUKTUR 2.3 Helhedsvurdering 2.3.1 Generelle kriterier 2.3.2 Grundens størrelse 2.3.3 Afstandsforhold 2.3.4 Etageantal og højdeforhold 2.3.5 Bebyggelsesprocent

42 Revision af kapitel 2 NY STRUKTUR 2.4 De ubebyggede arealer 2.4.1 Bebyggelsens opholdsarealer 2.4.2 Parkeringsarealer 2.4.3 Adgangs- og tilkørselsarealer

43 Revision af kapitel 2 Ved afsluttet høring udsendes revideret BR herunder et nyt kapitel 2 og bilag 1. Udarbejdelse af vejledninger svarende til de ”gamle” BR-S vejledninger. Vejledning og rådgivning via hjemmesiden.

44 Afslutning Paradigmeskift i byggesagsbehandlingen


Download ppt "Ressortomlægning Erhvervs- og Byggestyrelsen og dermed byggelovgivningen blev ved dannelsen af den nuværende regering ressortomlagt til Klima, Energi-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google