Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Advertisements

Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Bestyrelsesmøde 18. marts 2016 Peter Fugmann. Foreløbigt regnskab 2015.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Familiecenteret – hvad sker der? d. 26. oktober 2010.
Klima og miljø fremtidssikring Klima og miljøstrategi Energi og miljøkonsulenten, Udviklings og bygge afdelingen Jane G. Hansen (JHA), cand. Polyt i Energiteknik,
Emner Status salg af tillægsydelser 2011 Erfaring Nye ydelser Hvor er ydelserne solgt?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Akademimøde - Sådan er fsb’s økonomi skruet sammen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Afdelingsleder Susanne Gyldenhof Sundhedsfremme og forebyggelse, Sønderborg kommune Seminar den 26. november 2008.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
LOKALDEMOKRATI OG UNGEPOLITIK
Landsdækkende virksomhedskampagne
Frivilligheden i Vordingborg
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Central kontra decentral
Skolernes kvalitetsrapport skoleåret 2016/2017
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
optimering af ejendomsdriften
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Kursus for nye efterskoleledere
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
dekansekretariater i den nye organisering
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Vejledning i validering
Velkommen til generalforsamling 2018
Skolebestyrelsens Årsmøde 2018
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Rolle og arbejdsområder
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Nøgletal på vejområdet
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Udvikling af centralbiblioteket
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Vejledning i at finde materialet til afdelingsmødet på vores hjemmeside Da vi har erfaring med, at der er et stort ressource spild ved at sende alt materialet.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Vision 1- Lejerbo Herning
Præsentationens transcript:

Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger Dokumentationspakke/styringsdialog Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Dele af indhold i ny årsberetning foregår i forvejen hos flere boligorganisationer i Lejerbo Fremadrettet årsberetning Vurdering af egen tilstand og muligheder Fokus på strategi og målsætninger Det er et stort ønske at styringsdialogen med tilsynet bliver kvalificeret og understøttet Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Beboerdemokratiet i fokus Beboerdemokratiet har ansvaret for strategier og målsætninger for den enkelte boligorganisation Der skal ske en understøttelse af de behov som beboerdemokratiet har for dette arbejde Det er beboerdemokratiet som sidder for enden af bordet – også i forhold til kommunen Der skal være opfølgning på målsætninger og aftaler Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Udvalgte redskaber (værktøjer) Årshjulet - værktøj Egenkapital Udvikling – værktøj Vedligeholdelsesplaner og tilstandsrapporter - værktøj Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Årshjulet – et eksempel på et redskab Simpelt styringsværktøj for både boligorganisation og administration Kan foldes ud efter boligorganisationens ønsker og behov Fælles grundlag for forberedelse og beslutninger Valgkredsmøde - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Årshjulet Valgkredsmøde - d mdr. efter regnskab Evaluering af strategier (budgetstrategi) 8-11 mdr. efter regnskab Markvandring, Tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan – samt bidrag til dokumentationspakken mdr. efter regnskab Strategi/Budgetstrategi-oplæg udarbejdes med input fra administrationen mdr. efter regnskab Organisation beslutter Strategi/budgetstrategi for nyt budgetår 2-4 mdr. efter regnskab Budgetmøder og afdelingsmøder om budget og regnskab 5 mdr. efter regnskab Endelig godkendelse og indsend. af (budgetter), regnskaber og dokumentationspakke

Styringsdialog og dokumentationspakke Udvikling i egenkapital – et eksempel på et redskab Økonomi er et væsentlig fundament Arbejdskapital, dispositionsfond og trækningsret set over 10 er en væsentlig informationskilde Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Udvikling i egenkapital Valgkredsmøde - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Udvikling i egenkapital - kort oversigt over disp.fond, arb.kap. og trækningsret Valgkredsmøde - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Vedligeholdelsesplaner og tilstandsrapporter - eksempler på redskaber Bygningers tilstand og vedligeholdelse et væsentlig fundament Understøtter en vurdering af ’rigets tilstand’ – herunder er det et grundlag for en kort og koncis vurdering af den enkelte afdeling på dette område Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Vedligeholdelsesplaner og tilstandsrapporter Skærmdumps Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Årsberetningens indhold - Udpluk Egenkapital Udvikling – se tidligere Mere omfangsrig - indholdsfortegnelse Mere grafisk udtryk – summariske oversigter Vurdering af afdelinger – Bygningsforhold Vurdering af afdelinger - Økonomi og rating Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Årsberetning – Indholdsfortegnelse Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Årsberetning – summariske oversigter Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Boligorganisationens årsberetning Vurderinger af afdelinger – Bygningsdele mm Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Boligorganisationens årsberetning Økonomisk vurdering – Rating Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Boligorganisationens årsberetning Begreber for vurdering - Rating Valgkredsmøde - d

Ny Årsberetning Strategi og målsætninger i Årsberetning Opdelt i 4 hovedgrupper: Økonomi - budgetstrategi Boligsocial strategi Strategi for vedligeholdelse og renovering Strategi for nybyggeri (Byggestrategi) Valgkredsmøde - d Ny Årsberetning

Strategi og målsætninger i praksis Der er i flere organisationer allerede foretaget en del arbejde omkring strategier Behov for en koordinering med ny årsberetning Eksempler på strategier: Boligsocial strategi Byggestrategi (bygherrestrategi) Valgkredsmøde - d Ny Årsberetning

Dokumentationspakke/Styringsdialog Valgkredsmøde - d Ny Årsberetning Drift af boligorganisation Strategier og Målsætninger Dokumentations- pakke og Styringsdialog

Ny Årsberetning Valgkredsmøde - d Ny Årsberetning