Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
FOKUS! På vores udvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Kommunikation i projekter
IS-Strategi.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Virksomheder - definition
Gør det simpelt Trænings planlægning.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Velkommen til Lægedage
Elevplankonference september
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Datafangst – IRF 1.maj 2009 DAK-E ICPC kodning – Hvorfor kode?
ORBIT arbejdsgangsanalyse seminar
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Learn2improve Pressalit Sports Academy. Learn2improve Program for Modul 2 Fredag Introduktion – vi sætter scenen… Motivation, ambition og.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Noget om motivation. Historien om myren Hvad er motivation? Ordet motivation stammer fra det latinske ”movere”, som betyder bevæge eller flytte. At motivere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Mere om projekter… Projektstyring. Af skade bliver man klog, men.. Fra skade: Handling frem for tanke ”Jeg laver det lige selv”, wupti…UPS. Starter.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Temadag for TR.
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Anbefaling af strategi
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Rationel klinikdrift Et bud

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid

Rationel klinikdrift God økonomi

Rationel klinikdrift Stor uddelegering

Rationel klinikdrift Høj faglighed

Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid God økonomi Stor uddelegering Høj faglighed

Arbejdsgangsanalyse Analyser først den aktuelle situation. Sæt labels op i rækkefølge med oplysning om funktion. Slut med en hvid label der opsumerer, hvilke ydelser der indgår. Lav forslag til nye arbejdsgange ud fra følgende regler (gerne flere forslag) 1. Så få labels som muligt. 2. Så få røde labels (læge) som muligt. 3. Tænk kreativt, prøv at se nye muligheder 4. Skær ind til benet, hvad er nødvendigt, - vi gør mange ting af gammel vane 5. Husk, at patienten nogen gange kan gøre en del af arbejdet! 6. Husk en hvid slutlabel der opsumerer, hvilke ydelser der indgår Hvordan sikres implementeringen af de nye arbejdsgange? 1. Hvem tager den endelige beslutning? 2. Hvem laver en beskrivelse af proceduren? 3. Hvornår skal ændringerne iværksættes og hvem er ansvarlig? 4. Hvornår skal vi mødes for at evaluere og hvem indkalder? 5. Kan det bære et projekt? Tænk fremad, planlæg møder i god tid, hold alle orienteret undervejs.

Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter Rationel klinikdrift sat på formel

Øgning i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Fald i rationaiteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter

Et eksempel Ansættelse af et ekstra personalemedlem vil umiddelbart medføre øgede udgifter. Men også give mulighed for mindre arbejdstid pga. aflastning Eller mulighed for større indtjening Eller mulighed for større faglighed

Regeringen, Klinikgården Regeringen Økonomi minister Beskæftigelses minister BoligministerIT-minister Undervisnings minister

Minister portefølje Beskæftigelses minister: Personalesamtaler, MUS, kurser, lønforhandling, personalemøder Økonomiminister: kontakt til revisor og bank, løbende udvikling i økonomien, huslån o.a. Undervisningsminister: Intern undervisning, hver fredag 13 – 14 IT-minister: IT, telefonanlæg, digital signatur Boligminister: Pedel, håndværkerkontakt, tekniske problemer.

Arbejdsgrundlag Klar ansvarsfordeling over hinanden og overfor personalet Hver minister er 100% ansvarlig Hvert ministerium har en viceminister Store beslutninger træffes som udgangspunkt i enighed Møder refereres altid skriftligt

Har du styr på dit LUP-projekt? Projekter halter ofte på 2 punkter: ”Usmarte” mål Manglende / mangelfuld evaluering

Er dit mål SMART…. Specifikt Målbart Acceptabelt / attraktivt Realistisk Tidsbestemt

EKS: Diabetes forløbsydelse Specifikt: Alle læger i praksis anvender forløbsydelsen Målbart: Alle læger indrullerer patienter Acceptabelt / attraktivt: Alle kan se fordelen? Realistisk: Har vi tid og kræfter? Tidsbestemt: Målet opnået 31/

Hvordan vil du evaluere… Nu er målet blevet SMART og dermed evaluerbart. Brug kvalitetscirklen til at planlægge evalueringen.

Projektopgave Når målene er SMARTE og evalueringen er planlagt, kan du sætte i gang med projektet. Brug din LUP-gruppe, hvis du får problemer. Start hellere i morgen end dagen før LUP 5..

Hjemmeopgave og LUP-gruppeopgave Hjemmeopgave: Afprøv arbejdsgangsanalyse- metoden sammen med dit personalet. LUP-gruppeopgave: Del jeres erfaringer med arbejdsgangs- analysen. Del jeres erfaringer omkring projektet, hvor langt er I?